Hur ljudisolerar man? (Hyresbostad)
Ja, hur ljudisolerar man på enklast sätt? Väggen verkar inte ha några reglar med gips på så det går inte att ta bort gipset och isolera utan det verkar nästan sitta gips direkt mot tegelväggen under.
Om det alls finns något gips, det kommer rött tegeldamm när man borrar.
Det är utanpåliggande rör som sitter väldigt nära, möjligen skulle det gå ner en gipsskiva bakom, men jag tror inte det räcker. Tveksamt om värden går med på att sätta reglar, isolera och sätta på Kplyfa plus gipsskiva. Det innebär isf att man får bygga in rören i väggen.
Jag kollade såna där plattor man kan sätta i taket och på väggarna, men det verkar som att de endast isolerar de ljud man själv gör, och det är ju grannarna vi störs av.
Har mailat värden men får inget svar och hyresgästföreningen säger att reglerna för ljudisolering är de som gällde när huset byggdes så att kräva att värden gör något är i stort sett omöjligt. Bara om vi kan visa att lgh inte går att nyttja som man ska kunna kan man möjligen få ljudisolerat.
Har även kollat om man kan få bidrag till bostadsanpassning via kommunen då det är vårt barn som har ast som störs av grannarna. Men då krävs att man kan påvisa byggfel och att man inte kan omfördela rummen i bostaden och byggfel är det ju inte, man byggde ju så på 60-talet. Omfördela rummen går inte heller, för det som då kommer på fråga är rummet som vetter mot lekparken och parkeringen och det är lika lyhört utifrån som från grannen.
Vi letar ny bostad och sparar pengar för att kunna köpa, men inget av det går att ordna i en handvändning så därför vill vi ljudisolera om det går. Vi trivs väldigt bra annars så helst vill vi bo kvar, men som det är nu är det omöjligt i längden känner vi.
Nedanstående behöver ni inte läsa, men detta är FL och många vill veta om vi är känsliga (vilket vi nog är till viss del) eller om grannarna verkligen stör på riktigt
Grannen lever i sin bostad, vilket man måste få göra, men vi störs ändå. Ibland spelar de hög musik och blir sura när vi ber dem sänka. Vi hör även om de spelar 'normalt' eller vad jag kallar normalt, men när de spelar i vårt tycke superhögt så hörs det genom hela lgh ända till de rum som ligger längst från deras lgh. Vi hör även allt som händer i trappan och vad som sägs där även om vi sitter längst in i vår lgh men det stör inte på samma vis, det är ju så kort tid.
Vi klagar inte på att vi hör när deras barn studsar bollar, hoppar (från soffbordet låter det som) eller skriker/klampar i trappan (vilket de gör i stort sett varje dag) utan vi har bett dem sänka ljudet på musiken två ggr. De måste ju som sagt få leva i sin lgh även om det är lyhört så in i bomben.
De har inte spelat sent, men så högt att vi hör det i hela lgh och det inte hjälper med hörlurar för barnet med ast, hon här inte det hon lyssnar på iaf. Det har även hänt att böckerna i hennes bokhylla rör sig pga vibrationerna i väggen som det blir av musiken. Jag tror de kan ha högtalare sitter på väggen mellan deras vardagsrum och dotterns sovrum.
Så, har ni några tips?