• Anonym (Hur? (Långt, men man behöver bara läsa första biten om man vill))

Hur ljudisolerar man? (Hyresbostad)

Ja, hur ljudisolerar man på enklast sätt? Väggen verkar inte ha några reglar med gips på så det går inte att ta bort gipset och isolera utan det verkar nästan sitta gips direkt mot tegelväggen under. 
    Om det alls finns något gips, det kommer rött tegeldamm när man borrar. 

Det är utanpåliggande rör som sitter väldigt nära, möjligen skulle det gå ner en gipsskiva bakom, men jag tror inte det räcker. Tveksamt om värden går med på att sätta reglar, isolera och sätta på Kplyfa plus gipsskiva. Det innebär isf att man får bygga in rören i väggen. 

Jag kollade såna där plattor man kan sätta i taket och på väggarna, men det verkar som att de endast isolerar de ljud man själv gör, och det är ju grannarna vi störs av. 

Har mailat värden men får inget svar och hyresgästföreningen säger att reglerna för ljudisolering är de som gällde när huset byggdes så att kräva att värden gör något är i stort sett omöjligt. Bara om vi kan visa att lgh inte går att nyttja som man ska kunna kan man möjligen få ljudisolerat. 

Har även kollat om man kan få bidrag till bostadsanpassning via kommunen då det är vårt barn som har ast som störs av grannarna. Men då krävs att man kan påvisa byggfel och att man inte kan omfördela rummen i bostaden och byggfel är det ju inte, man byggde ju så på 60-talet. Omfördela rummen går inte heller, för det som då kommer på fråga är rummet som vetter mot lekparken och parkeringen och det är lika lyhört utifrån som från grannen. 

Vi letar ny bostad och sparar pengar för att kunna köpa, men inget av det går att ordna i en handvändning så därför vill vi ljudisolera om det går. Vi trivs väldigt bra annars så helst vill vi bo kvar, men som det är nu är det omöjligt i längden känner vi. 

Nedanstående behöver ni inte läsa, men detta är FL och många vill veta om vi är känsliga (vilket vi nog är till viss del) eller om grannarna verkligen stör på riktigt

Grannen lever i sin bostad, vilket man måste få göra, men vi störs ändå. Ibland spelar de hög musik och blir sura när vi ber dem sänka. Vi hör även om de spelar 'normalt' eller vad jag kallar normalt, men när de spelar i vårt tycke superhögt så hörs det genom hela lgh ända till de rum som ligger längst från deras lgh. Vi hör även allt som händer i trappan och vad som sägs där även om vi sitter längst in i vår lgh men det stör inte på samma  vis, det är ju så kort tid. 

Vi klagar inte på att vi hör när deras barn studsar bollar, hoppar (från soffbordet låter det som) eller skriker/klampar i trappan (vilket de gör i stort sett varje dag) utan vi har bett dem sänka ljudet på musiken två ggr. De måste ju som sagt få leva i sin lgh även om det är lyhört så in i bomben. 

De har inte spelat sent, men så högt att vi hör det i hela lgh och det inte hjälper med hörlurar för barnet med ast, hon här inte det hon lyssnar på iaf. Det har även hänt att böckerna i hennes bokhylla rör sig pga vibrationerna i väggen som det blir av musiken. Jag tror de kan ha högtalare sitter på väggen mellan deras vardagsrum och dotterns sovrum. 

Så, har ni några tips? 

• Svar på tråden Hur ljudisolerar man? (Hyresbostad)
  • Decx
    Anonym (Hur? (Långt, men man behöver bara läsa första biten om man vill)) skrev 2018-11-03 19:29:39 följande:
    Ja, jag fick det förslaget. Det verkar dock väldigt meckigt och jag har svårt att se hur det ska gå att göra och få plats med alla möbler och utan att sätta igen fönstret. Att göra ett litet rum som hon kan gå in i när det blir för jobbigt är inget alternativ iom att de hörs non stop. Att hon ska sitta i en liten koja hela dagarna blir inte bra. Hennes dörr går också inåt så isf får vi göra det så att rummet blir ca 90 cm mindre på den ledden.
    Nja, förminskat inte så mycket. Tvåtumsreglar isolering och en gipskiva blir knappt 6cm / vägg. Dörr och fönster låter man vara fast med nya foder.
    Fast det är ju lite jobb med hela.
    Är det främst åt ett håll ni ska dämpa så prova med endast en vägg.
    O glöm inte kolla med grannen om högtalarna, sådana där vibrationsljud skruvat i väggar sprider sej som f-n. En simpel tunn gummimatta mellan högtalare-vägg kan lätt halvera störningarna.
  • Anonym (AB)

Riktigt tjocka sammetsgardiner dämpar ljudet från alla håll in som ut. häng på skena runt rummet och det blir som en fristad.

Ja, jag tänkte ju först att vi skulle regla upp vara den väggen, men det går som sagt rör som ligger utanpå och då kommer vi att behöva bygga in dem. Och det tror jag inte värden går med på att vi gör.. Väntar dock på svar från dem så vi får se vad de säger. 

Jag frågade grannen idag och de har inte högtalarna på väggen. 
  • Deceree1
    Limajo skrev 2018-11-03 20:23:04 följande:

Håller med, och låt reglarna stå med en cm glipa från väggen (fäst dem bara i golv och tak) så blir det ännu bättre.

Så har vi gjort med väggen mot grannen. Reglade upp och satte liggande brädor som jag målade vita. Skitsnyggt. Det va ju inte för isoleringen vi gjorde det men visst, det går ju att lägga i isolering mellan reglarna.
  • Decx

Om hyresvärden inte godkänner en fast extravägg går det ju att göra en fristående med ett par fästpunkter. Kan dom knappast säga nått om, blir ju som en måttanpassad tavla.
    Vet inte hur bra det blir iom att den inte blir helt tät i kanterna men det borde hjälpa en del.

• Decx
    Limajo skrev 2018-11-03 21:11:30 följande:
    Glipor släpper igenom väldigt mycket ljud men man skulle kunna sätta tätningslist runt för att få det tätt.
    Vet, glipor är inte optimala. Men det borde ju ändå göra en märkbar skillnad? Med tätningslister borde det funka hyfsat iaf.
    Anonym (W2er#2) skrev 2018-11-03 21:19:40 följande:

Öronproppar?

Dottern har i stort sett alltid hörlurar på och lyssnar på något, men hör inte sitt eget när grannarna drar på sin musik och hon hör även igenom när barnen härjar som värst. Men hon störs av musiken, när barnen härjar vet hon att det oftast är en kortare stund med så höga ljud att det hörs igenom hörlurarna. 

När vi sitter i vardagsrummet vill vi så klart inte ha öronproppar på när vi kollar på film eller spelar spel vilket vi oftare gör. Det ska inte behövas heller tycker jag. 
    Decx skrev 2018-11-03 21:07:45 följande:

Om hyresvärden inte godkänner en fast extravägg går det ju att göra en fristående med ett par fästpunkter. Kan dom knappast säga nått om, blir ju som en måttanpassad tavla.
    Vet inte hur bra det blir iom att den inte blir helt tät i kanterna men det borde hjälpa en del.

Det har jag fått höra är ännu värre. Då blir det som en resonanslåda (heter det så?) så ljuden kan förstärkas. 

Första rådet jag fick när jag frågade runt var att försöka kolla så att väggen var helt tät men hur gör man det? 
  • Decx
    Anonym (Hur? (Långt, men man behöver bara läsa första biten om man vill)) skrev 2018-11-03 22:09:43 följande:
    Det har jag fått höra är ännu värre. Då blir det som en resonanslåda (heter det så?) så ljuden kan förstärkas. 

Första rådet jag fick när jag frågade runt var att försöka kolla så att väggen var helt tät men hur gör man det? 
    Nja det beror på, Resonanseffekten kommer främst vid hållrum mellan två hårda ytor så se till att ha en mjuk sida mot den andra väggen så finns det inte så mycket att studsa mot. Typ rockwool och sedan tätlister runt på sidorna.
    Att kolla att väggen är tät är inte lätt utan att riva ytskicktet.
  • Anonym (realist)

Gamla kåkar kan ofta vara riktigt dåliga ljudmässigt.

Behöver inte heller bara vara väggarna som ljudet kommer ifrån utan även ventilationskanaler, elrör mm.

Om du ska få till en dämpning så är det att sätta upp dämpningsmaterial, gipsväggar med lufthål kan i värsta fall fungera som förstärkare för ljud.

Titta på exempelvis skum skivor,  ett bra val är polyuretan i noppform. Det är vad du använder som du ska ljuddämpa rum.

Limajo skrev 2018-11-04 07:36:55 följande:
    Då har du hört lite fel. En lätt tilläggsisolering av gips på reglar med mineralull mellan mot en tung lägenhetsskiljande vägg är väldigt effektivt. Betydligt mer än draperier mm som i övrigt föreslagits i tråden.

För att få en god ljudisolering krävs antingen tyngd och/eller luftspalt mellan två hårda ytor med mineralull mellan. Du har redan en tung vägg så att lägga på mer tyngd (typ sätta gips direkt på väggen) kommer inte göra någon större skillnad. Det kommer däremot en lätt tilläggsisolering att göra.
    Tack, då hoppas jag värden godkänner att vi får göra detta.  
Svar på tråden Hur ljudisolerar man? (Hyresbostad)