Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

Hjälp! min 8-åring är "senil"

Att en 8-åring inte kommer ihåg födelsedagar skulle jag inte reagera på. Just det där med datum är det ju många som inte har i huvudet hela tiden och 8 år är "ingen ålder" faktiskt. Att han är duktig i andra sammanhang har inget med saken att göra.

Att han inte minns var ni skulle åka kan bero på att han inte lyssnade riktigt när ni sa det, så enkelt kan det faktiskt vara. Det kan också handla om att det inte var viktigt för honom att lägga på minnet just då eftersom barn lever i nuet. Han sätter sig i bilen, tänker på nåt annat och blir överraskad när ni ska kliva ur för han hade "glömt" vad ni sa. Det är så att vår förmåga att hålla saker i huvudet, i arbetsminnet ökar med ålder och träning. Man brukar säga att barn som börjar skolan kan ha ca 3 olika saker i minnet samtidigt medan vuxna (med normal utveckling) kan ha 7-9 stycken saker i huvudet samtidigt. Om du säger till ditt barn 4 olika saker under kort tid kanske en faller ifrån - tex vart ni skulle åka.
    Om vi är stressade försämras vår förmåga så vuxna som tex är utbrända kanske faller tillbaka till nivån med att bara orka ha 3 saker i huvudet, tex siffror till en kod blir svårt om den ska innehålla fler  siffror osv. 

Du kanske skulle läsa lite om hjärnan och dess utveckling i olika åldrar, tex vad gäller minnesfunktioner och även om exekutiva funktioner. 

• äldreochklokare

Är du orolig tycker jag ändå du ska ta upp frågan med skolhälsovården som första steg. Skolsköterskan först, så kan hon ta in skolläkaren eller skolpsykologen om hon anser att det är något som behöver grävas mer i. 

Svar på tråden Hjälp! min 8-åring är "senil"