• Anonym (M)

Springmask igen, SNÄLLA hjälp!

I mars upptäckte jag springmask hos 5åriga dottern. Hon sa att det kliade en natt, såg en mask och dagen efter behandlades vi allihopa, hon och 2 åriga lillebror med flytande vermox, och jag och mannen med vanquin.

Dagarna efter behandlingen kom det ut massvis med maskar i dotterns avföring. Tror att vi andra klarade oss för ingen hade symtom och inga maskar hittades.

Men jag blev ett psykiskt vrak. Jag tvättade ALLT. Soffor, mattor, gardiner, sängkläder i 90 grader varje dag i en vecka, sen varannan dag. Kastade tyger, tvättade alla barnen leksaker. Underkläder + byxor på dottern 24/7 i två veckor. Duscha rumpa varje morgon och kväll. Tvättade handtag, dörrar. Dammsög hela huset dagligen, städade toaletten flera gånger om dagen och skurade golv. Och grät... Givetvis extremt noga med handtvätt och handsprit.

Nu, nästan 8 månader senare, hittade jag en mask i mitt bajs, av ren slump. Inga symtom alls. Och fick givetvis panik. Fick vermox tablett, men de ville inte skriva ut till barnen. Vanquin är slutsålt. 6 tabletter i en ask, så vi tog alla fyra vars en, och när nästa dos ska tas om två veckor vet jag inte hur vi ska göra, bara två tabletter kvar.

Mannen har inga symtom, lillebror har inga symtom men har inte kunnat studera hans avföring än.

Dotterns kunde jag kolla igår, och efter att ha ?letat runt? en bra stund hittade jag en där också.

Har inte heller hittat fler hos mig själv.

Men nu känner jag mig totalt uppgiven. Mitt psykeböor totalt skadat av detta. Jag gråter, har inget tålamod, är deprimerad och vill bara sitta i ett hörn. Läser alla skräckhistorier om de som har det konstant och aldrig blir av med skiten.

Jag har storstädat hela huset en gång; dammat, torkat golv. Nu dammsuger jag en gång varje dag, vilket jag gör i vanliga fall också. Städar toaletten efter varje besök. Tvättar rumpor och noga med handtvätt. Tvättat alla handdukar och använder pappershanddukar på toa.

Gör jag för lite? Finns det chans att detta är en lindrig infektion, med tanke på att det inte kliar? Kan det va så att de inte lägger några ägg utan håller sig ?invändigt? i oss?

Kan vi räkna med att få det igen och igen nu när vi blivit drabbade två gånger på under ett år? SNÄLLA finns det någon som har någon erfarenhet!!!

Jag dricker rödbetsjuice och äter vitlökskapslar. Dottern är extremt kräsen men får i henne lite pumpakärnor och smoothie på hallon, blåbär & jordgubbar. Försöker med morötter också.

• Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!
  • Anonym (M)
    Anonym (Forskolan) skrev 2018-11-04 07:39:12 följande:

Gar barnen pa forskola? Skulle gissa att smittkallan ar forskolan och inte ert hem. Var aven noga med att tvatta alla gronsaker och all frukt ordentligt. 

Ja barnen går på förskola, och jag hoppas verkligen det kommer därifrån och att det inte vimlar runt ägg har hemma...
  • Anonym (M)
    Fru Ve skrev 2018-11-04 07:38:50 följande:

Ärligt talat detta låter mer som ett psykiskt problem hos dig. Maskarna är äckliga ja, men troligen är det nog så att många av oss med småbarn har detta lite mer eller mindre konstant om barnen går på förskola eller träffar andra barn. Det är ju ingen farlig åkomma. Du kanske behöver prata med någon snarare än att städa? Och behandla när ni har symtom och försöka att inte tänka på det så mycket annars :(

Det pratas ju inte öppet om det så det känns som om det bara är vi som har det och det känns som om vi är så äckliga. Jag är väldigt pedantisk av mig i vanliga fall så det känns lixom - hur långt ska jag gå med städningen egentligen när jag städar mycket i vanliga fall! Blir helt knäpp av detta :(

Barnen går på förskola så jag tror ju att det kommer därifrån. Är väll ett stort utbrott nu också just pga att medicinen är slutsåld...
  • Anonym (M)
    Anonym (Alltid.) skrev 2018-11-04 07:59:43 följande:

Sluta att vara så jävla hysterisk. Jag hade alltid springmask som liten, äckliga kryp, men man kan inte städa bort dem. Äggen finns i luften.

Var det bara du i familjen som hade det? Jag vilja knappt låta någon komma hit, vill absolut inte smitta någon annan...
  • Anonym (M)
    Zoegazz skrev 2018-11-04 08:33:55 följande:

Ni kan ju inte ta 1 tablett var. Det är 1 tablett per 10 kg. Åk till ett annat apotek om de var slut.

Jag fick också panik första gången vi fick det och städade och hade mig. Nu har vi haft det så många ggr att jag inte bryr mig mer. Bara o käka tabletterna enligt brukshandvisning. Under sommaren hade dottern det aldrig så är säker på att det kommer från fsk. Inte haft det på länge nu heller men lillebror som börjat fsk äter nog grus och han höll på o klia sig i ändan för nån dag sen samt hon vaknade på natten och tyckte det kliade i underlivet så båda har fått tabletter.

Bara ta det lugnt, byt sängkläder, torka golvet om du verkligen känner du behöver det för psyket. Själv tvättar vi bara sängkläderna.

Vermox som är receptbelagt är att man ska ta 1 tablett, oavsett vuxen eller barn. Vanquin vet jag att man tar 1 tablett per 10 kg kroppsvikt.

Hur långt emellan går det mellan gångerna barnenfår det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 12:30:21 följande:

Sluta! vi städade massor men inget hjälpte inte ens medicin.

Sluta ät mjölkprodukter o socker o ät massa pumpafrön som tuggas noga. Det brukar hjälpa.

Även ren äpplecider vinäger o surkål hatar maskarna. Lök i alla former är också effektivt. Har själv testat massa o detta funkar bäst för mig. Ibland har jag också tuggat ren nejlika då dör de garanterat.

Funkar det med rostade pumpafrön? Det kan jag få i dottern men inget av det andra går att få o henne. Ska barnet aldrig få äta socker mer? Vi håller det oftast till helger, dricker inte juice eller oboy men visst slinker det ner någon bulle/kaka i veckorna ibland...

Jag har druckit rödbetsjuice och äter vitlökskapslar, har inte sett något i min avföring förutom en mask i fredags. Inget i minstingens och bara en i dotterns igår...
  • Anonym (M)
    Anonym (Ssk) skrev 2018-11-04 12:10:11 följande:

Gratulerar! Under vår utbildning fick vi höra att det är jättebra om barn får springmask då det aktiverar immunförsvaret och minskar risken för allergier. Så försök att se det från den ljusa sidan

Visst känns det obehagligt att få parasiter, men det är helt naturligt och har hänt under alla tider. Det är inget tecken på att man har smutsigt omkring sig heller då det smittar så lätt, så inget att skämmas över. Det kommer inte vara för evigt, så det är bara att vänta ut. Mer än du gör nu för att bekämpa maskarna lär du inte kunna göra. Lycka till!

Hade nog hellre tagit en allergi än springmask, men då slipper vi förhoppningsvis allergier då, hehe :)

Dottern är nagelbitare så gissar att det mycket möjligt är därifrån det kommer. Är på henne konstant, och funderar på att köpa tunna vantar hon får ha på sig ett tag så hon slutar med den fula ovanan....
  • Anonym (M)
    Zizazi skrev 2018-11-04 13:05:23 följande:

Jag är expert inom detta ämne efter att själv genomlevt detta med mina barn. Du behöver inte städa så jävla mycket för det är helt lönlöst. Maskäggen är inte så vitala att de kläcks direkt osv. Maskägg behöver fukt och speciella tillstånd att kläckas. I princip bara 15 % av alla maskägg kläcks och visst de är supertåliga, men att få de från soffan till munnen är ganska omöjligt. Visst om du gräver dig i röven och sedan slickar på fingrarna får du i dig tillräckligt för nya maskar skulle bildas den vägen.

Största bildningen av maskar kommer genom att medicinen är overksam. Dvs maskarna idag är resistenta mot dagens mediciner. Vanquin är ett skämt. Jag har personligen skrivit till läkemedelsverket då Vanquin är helt overksamt, att medicinen bör sluta säljas som ett behandlingsalternativ omedelbart. Jag har själv testat vanquin på levande maskar. De levde och mådde prima. Men inom den branschen finns mycket korruption, vänskapsband och lättja. Folk tror att vi fortfarande bor i bullerbySverige där alla är solidariska och anstränger sig för varandra. Bulllshit.

Även vermox/mebendazole är maskarna i allra flesta fall helt  eller delvis immuna mot. Chili och curry och alla annan huskurer, pumpakärnor, papayakärnor etc är bara ren bullshit. Maskarna lever väldigt bra med alla dessa pseudobehandlingar. Att maskarna behöver lägga ägg på utsidan av anus är ytterligare ren bullshit och lögner.

Det som fortfarande fungerar är Albendazole, i stora mängder (1-2 gram per dos med 10dagars intervall). Ja vad får jag betalt för mina visdomar och min tid författa denna texten. Inte ett skit. Från någon. För vi lever i ett skitland som håller på att gå under. Sakta nu i början, snabbare om något år. Sanna mina ord. De är profetiska.

Nu får jag ännu mer panik när jag läser ditt svar. Så vi kommer i princip få dras med detta för alltid?! För gissar på att det inte är så enkelt att få tag på Albendazole.

Hur blev du och dina barn kvitt det?
  • Anonym (M)
    Anonym (jag) skrev 2018-11-04 13:05:56 följande:

Jag har gett upp. Det går inte att städa på det där viset när man har barn och jobbar heltid. Jag behandlar däremot en tredje gång med vanquin då brukar det ge sig ett tag. Nu är ju problemet att vanquin är helt slut hos leverantören så det är nog väldigt många som går med lite maskar i rumpan. Det är när man återsmittar sig själv som det blir värst. Det gäller att aldrig klia (inte så lätt med småbarn) och vara noga med handtvätten. Nagelbitning gör nog att man återsmittar sig själv och maskarna blir fler och fler.

Hon (eller jag) har inte lidit av någon klåda denna gången, förra gången kliade det på dottern men nu upptäckte jag det bara av ren slump. Kan det göra att vi förhoppningsvis inte spridit äggen överallt och återsmittar oss själva?

Hur ofta brukar ni få det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 16:10:05 följande:

Nej ge orostade. Tror inte de andra funkar. Ni kan ju dra ner på sockret en period. Jag testade själv vitlök och rödbetor men hjälpte inte på mig. Surkål, vinäger o pumpafrön tycker jag har varit bäst. Men glöm inte att även äta en kur med pumpafrön o gärna surkål vinäger mm igen om ca 14 dagar eftersom det då kan kläckts nya ägg. Jag har också ätit rå lök vilket hjälper. Tror nejlika tar död på även äggen men lätt att få tillbaka det.

Orkar inte hålla på o städa men när barnen har det får de sova med ett tjockt lager zinksalva i rumpan vilket gör att de inte kan lägga ägg. Weledas zinksalva.

Detta hjälper faktiskt oavsett vad alls pessimister skriver. Klipp barnens naglar kort.

Vart kan man köpa orostade? Googlar som en galning men hittar bara rostade...

Hur ofta har ni haft/har mask? Hur mycket rå lök har du ätit?
  • Anonym (M)
    Anonym (*) skrev 2018-11-04 18:27:53 följande:

Brukar finnas i vanliga matbutiker. Inte bland snacks utan bland mjöl, gryn, torkad frukt och sånt.

Har köpt där, från risenta, dom är typ grönaktiga mem blir inte klok på om det är ?rätt?. Står inget på dom om dom är rostade eller ej...
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 20:13:10 följande:

Alltså jag har själv fått tillbaka det ibland men vet hur jag blir av med det. Så fort jag börjar känna något äter jag några skivor rå lök eller surkål eller pumpafrön. Märker att pumpafrön funkar bäst för barnen men inte lika bra på mig längre.

Okej. Men hur ofta kan man förvänta sig att få tillbaka skiten? Ska man låta barnen äta pumpafrön någon gång i veckan i förebyggande, eller bara börja när man får symtom på mask...
  • Anonym (M)
    elyse skrev 2018-11-04 21:06:41 följande:

Det är inte så att ni biter på naglarna? På det sättet får man ju i sig massor med bakterier.

Dottern biter och jag är på henne konstant att sluta :(
  • Anonym (M)
    Jamesdio skrev 2018-11-05 10:10:48 följande:

Förklara sambandet, att det fastnar maskägg som hon sedan få i sig, så kanske hon tycker det är äckligt att bita?

Ja jag förklarar hela tiden men det är en ful ovana, hon gör det utan att tänka på det...
  • Anonym (M)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:33:12 följande:

Hur kan man bli så hysterisk över mask? Den är ju helt ofarlig liksom. Äcklig ja men garanterad överlevnad varje gång

Det är väll att jag ser hela vårt hus som ett stort bo med ägg/mask och att vi kommer smitta ner alla andra och aldrig bli av med det!

Har ni själva haft mask någon gång?
  • Anonym (M)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:56:08 följande:

Ja sonen fick en gång. Vi klippte hans naglar och tvättade hans händer extra noga med tvål och vatten och sedan vanquin. Dottern fick också vanquin om i fall att, hon uppvisade aldrig några symptom.

Va skönt att bara haft det en gång. Var det längesen? Hur mycket städade ni?
Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!