• Anonym (?)

    Vad är skillnaden mellan docent, professor och universitetslektor?

    Vad är skillnaden mellan professor, docent och lektor, är det endast utbildningen?

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan docent, professor och universitetslektor?
  • Meriall

    Vad menar du med utbildningen?

    Här står allt.

    Lektor är en universitetslärare.

    Docent en högre forskare.

    Professor expert inom sitt ämne (högre än de andra två)

  • Anonym (?)

    Ja, jag menade är det olika grader av utbildning. 
    Är docent "högre" än lektor? Kan en docent vara en lektor och tvärtom?  
    Vad är det som en docent och en professor måste göra för att bli docent resp. professor? Alltså förutom att ha doktorsexamen då. Är det någon formel utbildning som de måste gå, är det en viss erfarenhet som krävs eller något annat? 

  • Meriall
    Anonym (?) skrev 2018-11-04 22:33:06 följande:

    Ja, jag menade är det olika grader av utbildning. 

    Är docent "högre" än lektor? Kan en docent vara en lektor och tvärtom?  

    Vad är det som en docent och en professor måste göra för att bli docent resp. professor? Alltså förutom att ha doktorsexamen då. Är det någon formel utbildning som de måste gå, är det en viss erfarenhet som krävs eller något annat? 


    Nej utbildningsgrader är det inte. Efter forskarutbildning (doktorering) är det inte längre utbildning utan erfarenhet etc. Jag vet inte det specifika men det står nog i länken. Man fortsätter ju lära sig men på egen hand efteråt.

    Lektor är det man blivit anställd som har jag för mig. En docent kan bli anställd som lektor. En lektor är en lärare, docent en forskartitel/nivå. Men en docent kan ju undervisa också, kan ju doktorander med.

    Professor är en speciell utnämning om man är en av de främsta experterna i sitt område. Vet inte om det finns ett antal publikationer man måste ha kanske. Men det är ju mkt högre än de andra.
Svar på tråden Vad är skillnaden mellan docent, professor och universitetslektor?