• Eliaserik99

    Bilen står på sambon, ställa över den på mig?

    Haxdocelf skrev 2018-11-05 00:09:11 följande:

    Det är så här att jag och min sambo ville ha en ny bil eftersom våran gamla var trasig. Eftersom min UC inte låg så bra så fick jag inte ett billån för tillfället, utan hennes mamma tog lånet ihop med sambon.

    Hon har inte körkort så jag vill skriva över mig på bilen, ifall att vi splittrar så vill inte jag att hon ska få ta bilen då jag lagt ner mycket pengar på att byta saker.


    Hur funkar det? Är det bara att göra via Transportstyrelsen eller måste vi vara gifta för att det ska funka? Behövs hennes godkännande för det ifall hon käftar emot?

    Hur funkar det med lånet på bilen, den måste väl hennes mamma fortfarande stå på antar jag, vill bara vara ägaren av bilen.


    Hej jag är osäker på om man kan skriva en bil på sig om man nu inte ens har körkort? Jag tror inte ens att det går om jag ska vara ärlig. 

    Däremot vet jag att den huvudsakliga brukaren för fordonet måste vara den som är skriven på det om man vill få ersättning från tex försäkringbolaget vid skada. Så i det här fallet antar jag att det är du. 


    Att göra ett ägarbyte är väldigt enkelt och något som går fort att göra. Här finns en guide på hur det hela går till. Att du behöver hennes godkännande är något jag antar ni behöver skicka in papper med signaturen. 


    Hur det blir med lånet däremot tror jag att det övergår på den nya ägaren. Eftersom att man vid bilköp. Först ska se om ägaren verkligen äger bilen och sedan vill du se om det finns skulder på bilen. Nedan hittar du en lista med exempel på fordonsrelaterade skulder:

    Källa

Svar på tråden Bilen står på sambon, ställa över den på mig?