• Anonym (Halsbränna)

En djävulsk halsbränna !!

Hej.

Jag sitter i skrivandets stund, upp i sängen. Jag kan inte lägga mig ner. Det gör jätteont. Jag har ätit 4 tabletter Novalucol, den röda. Jag hade bara den hemma.

Det bränner nåt djävulsk. De bildas hela tiden saliv i munnen som gör jätteont att svälja ner. Jag tog ett glas vatten för jag tänkte att magens innehåll som är så koncentrerat av magsyra kanske blir bättre om den späs ut.

(Späs.. heter det verkligen så..)

Tänker jag fel där? Har ni några tips så är jag jättetacksam. Jag vill inget hellre än att ligga ner o somna men det går ju inte.

• Svar på tråden En djävulsk halsbränna !!
  • Anonym (S)

Drick mjölk eller ät en banan om du har det hemma. Hsr också halsbränna pga graviditet, jag äter novaluzid, men de hjälper nog inte dig för du verkar ha betydligt värre bränna än mig :/

• Anonym (Halsbränna)
    Salmiakk skrev 2018-11-05 10:00:49 följande:

Gå till apoteket och köp omeprazol.

Jag har redan det. Jag får det på recept så jag tar en om dagen. Kanske kan öka till 2 om dan?
  • Anonym (Halsbränna)
    Anonym (S) skrev 2018-11-05 10:04:59 följande:

Drick mjölk eller ät en banan om du har det hemma. Hsr också halsbränna pga graviditet, jag äter novaluzid, men de hjälper nog inte dig för du verkar ha betydligt värre bränna än mig :/

Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på Novalucol och Novalucid.

Jag satt ungefär en kvart efter att jag skrivit här. Sen började det ge med sig. Jag lyckades somna om. Så nu är det över för denna gång. Man vet aldrig när det ska hända.
  • Houdini

Köp hem Gaviscon flytande att ha hemma.

De kan man dels ta när man har halsbränna och dels förebyghande. Tex innan sänggående.

• Anonym (Havregryn)
    Anonym (Halsbränna) skrev 2018-11-05 10:44:20 följande:

Jag vet inte riktigt vad det är för skillnad på Novalucol och Novalucid.

Jag satt ungefär en kvart efter att jag skrivit här. Sen började det ge med sig. Jag lyckades somna om. Så nu är det över för denna gång. Man vet aldrig när det ska hända.

Om du har havregryn hemma så ta en näve , tugga och svälj!

Havregrynen absorberar syran i magen!!

Min sambo har ulcerös proktit och får ibland hemsk halsbränna !! Han tar Novalucol men allra först tar han havregrynen så syran binds.

Gammalt husmorsknep. Hoppas det hjälper lite om du inte redan testat
  • Hararochkaniner

Bikarbonat. När du sedan har rapat klart kan du gå till apoteket och köpa, hmm, tror det heter omeprazol, som lägger sig som ett lock över syran så att den inte tar sig upp i halsen.

• Anonym (Halsbränna)
    Houdini skrev 2018-11-05 10:47:43 följande:

Köp hem Gaviscon flytande att ha hemma.

De kan man dels ta när man har halsbränna och dels förebyghande. Tex innan sänggående.

Det ska jag absolut göra. Jag känner nu att det kommer krypande igen.
  • Anonym (Halsbränna)
    Anonym (Havregryn) skrev 2018-11-05 10:48:02 följande:

Om du har havregryn hemma så ta en näve , tugga och svälj!

Havregrynen absorberar syran i magen!!

Min sambo har ulcerös proktit och får ibland hemsk halsbränna !! Han tar Novalucol men allra först tar han havregrynen så syran binds.

Gammalt husmorsknep. Hoppas det hjälper lite om du inte redan testat

O gud va bra! De har jag ju hemma! Det ska jag absolut prova! Jättebra :))
  • Anonym (Halsbränna)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:52:24 följande:

Bikarbonat. När du sedan har rapat klart kan du gå till apoteket och köpa, hmm, tror det heter omeprazol, som lägger sig som ett lock över syran så att den inte tar sig upp i halsen.

Du, bikarbonat, är det ungefär samma som bakpulver?
  • Anonym (Havregryn)
    Anonym (Halsbränna) skrev 2018-11-05 10:56:17 följande:

O gud va bra! De har jag ju hemma! Det ska jag absolut prova! Jättebra :))

Gör det!! Och hjälper inte en näve så ta mer, det är ju ganska skonsamt.

Hoppas det hjälper!!
  • Anonym (Jonna)

Sötsaker och mat typ wienerbröd och salamipålägg kan ge otrevlig halsbränna..

• Postman

Se över vad du äter och dricker. Du kan öka omeprazolen något men sök läkaren om det inte hjälper.

• Hararochkaniner
    Anonym (Halsbränna) skrev 2018-11-05 10:57:31 följande:
    Du, bikarbonat, är det ungefär samma som bakpulver?
    Ja, fast bakpuler smakar mycket värre, även om inget av det är gott
  • Anonym (Halsbränna)
    Anonym (Jonna) skrev 2018-11-05 11:03:32 följande:

Sötsaker och mat typ wienerbröd och salamipålägg kan ge otrevlig halsbränna..

Det va nog min chokladkaka igår som ställde till det..
  • Anonym (A)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:52:24 följande:
    Det fungerar bra för mig.
Svar på tråden En djävulsk halsbränna !!