• Seniorita

    Cytotec efter missfall

    Hej.

    För två månader fick jag ett missfall och efter mycket om och men sattes jag igång med cytotec. Har haft blödning till och från sen dess och enormt smärta ibland. Har nu varit i kontakt med gyn och saker fanns kvar. Inte mycket men lite. Har idag startat upp med smärtbehandling och sen 3 cytotec igen... men smältandes under tungan? Jag har tagit cytotec fler gånger förut och aldrig tagit dem oralt? Men har någon annan gjort det och vet ungefär hur lång tid det tar innan det sätter in?

    Är 3 timmar sen men har inte en tillstymmelse av mensvärk ens.

  • Svar på tråden Cytotec efter missfall
  • Anonym (S)

    Jag har tagit cytotec både via fiffin och munnen, det är normalt.

  • Anonym (S)

    Tror det tar längre dit innan det sätter igång dock när

    Man tar de oralt.

  • Anonym (S)

    Minns inte exakt men 1-2 tabletter fick jag. Minns inte hur lång tid, men när jag tog de i fiffin så tog det tre timmar. Om det inte hänt nåt inom 3 timmar till så kan du ju ringa kliniken du fått tabletterna av

  • Seniorita

    Nu har det gått 7 timmar och ingenting har hänt ???? Var ute på en promenad för ett tag sen men inte en tillstymmelse till något.

  • Anonym (S)
    Seniorita skrev 2018-11-05 13:37:48 följande:

    Nu har det gått 7 timmar och ingenting har hänt ???? Var ute på en promenad för ett tag sen men inte en tillstymmelse till något.


    Ring kliniken/sjukhuset du fick tabletterna av och fråga om det är normalt!
  • Seniorita
    Anonym (S) skrev 2018-11-05 14:53:09 följande:

    Ring kliniken/sjukhuset du fick tabletterna av och fråga om det är normalt!


    Ringde nu, fick prata med en hemsk barnmorska ?Har inget skett innan torsdag så får du komma då?.

    Alltså är det normalt? ska jag vara som en tickande bomb? Ska jag sitta hemma och vänta till torsdag eller vågar man jobba? Det kan ju sätta igång när som helst? Nä det här kändes inte alls bra
  • Förstabarnet33

    Jag fick 18 tabletter pga att jag hade rester kvar, men det hände ingenting när jag tog dom. Resten kom ut med nästa mens istället. Tror inte du kan förvänta dig att det händer så mycket faktiskt. Blir förvånad om du ens får lite ont liksom. I vilken vecka fick du missfall?

  • Seniorita
    Förstabarnet33 skrev 2018-11-05 15:39:30 följande:

    Jag fick 18 tabletter pga att jag hade rester kvar, men det hände ingenting när jag tog dom. Resten kom ut med nästa mens istället. Tror inte du kan förvänta dig att det händer så mycket faktiskt. Blir förvånad om du ens får lite ont liksom. I vilken vecka fick du missfall?


    Oj, dom övervägde inte skrapning? Jag har haft mens och den hjälpte tyvärr inte till. Jag blir bara så förvånad att jag inte får komma in och hämta fler tabletter, hur svårt ska det va? Att man ska sitta hemma och vänta ist till på torsdag runt vecka 9.

    En tidigare abort funkade inte heller så fick då skrapas tillslut. Frågade om jag kunde få en skrapning nu direkt eftersom det var så struligt sist men icke.
  • Förstabarnet33
    Seniorita skrev 2018-11-05 15:43:41 följande:

    Oj, dom övervägde inte skrapning? Jag har haft mens och den hjälpte tyvärr inte till. Jag blir bara så förvånad att jag inte får komma in och hämta fler tabletter, hur svårt ska det va? Att man ska sitta hemma och vänta ist till på torsdag runt vecka 9.

    En tidigare abort funkade inte heller så fick då skrapas tillslut. Frågade om jag kunde få en skrapning nu direkt eftersom det var så struligt sist men icke.


    Jag sa nej till skrapning eftersom det hade dragit ut på hela processen ännu mer. Jag visste ju att det fanns en infektionsrisk, och det var det läkaren var orolig för också. Men jag är glad att jag slapp. Tycker att vårdpersonal kan vara ganska nonchalant när man ringer och undrar och är orolig.

    Vi fick ett betydligt senare missfall, men det har ju inte med saken att göra. Jag hade inte jättemycket kvar i livmodern heller, men man kunde se lite grann. Längtan efter barn är ju inte mindre för det.
  • Seniorita
    Förstabarnet33 skrev 2018-11-05 15:58:44 följande:

    Jag sa nej till skrapning eftersom det hade dragit ut på hela processen ännu mer. Jag visste ju att det fanns en infektionsrisk, och det var det läkaren var orolig för också. Men jag är glad att jag slapp. Tycker att vårdpersonal kan vara ganska nonchalant när man ringer och undrar och är orolig.

    Vi fick ett betydligt senare missfall, men det har ju inte med saken att göra. Jag hade inte jättemycket kvar i livmodern heller, men man kunde se lite grann. Längtan efter barn är ju inte mindre för det.


    Ja då förstår jag. För oss var det en oplanerad graviditet men ändå är det ju känsligt. Jag vill bara få det här ?överstökad?, har ju haft konstanta smärtor till och från i nästan 8 veckor. Läkaren sa i fredags; -Jag förstår varför du har haft ont. Vill man inte bara få ut de så fort som möjligt? Och vilken människa har råd att sitta hemma från jobbet för att ?vänta??
  • Förstabarnet33
    Seniorita skrev 2018-11-05 16:09:46 följande:

    Ja då förstår jag. För oss var det en oplanerad graviditet men ändå är det ju känsligt. Jag vill bara få det här ?överstökad?, har ju haft konstanta smärtor till och från i nästan 8 veckor. Läkaren sa i fredags; -Jag förstår varför du har haft ont. Vill man inte bara få ut de så fort som möjligt? Och vilken människa har råd att sitta hemma från jobbet för att ?vänta??


    Såklart man vill få det överstökat. Men om jag hade varit som du så hade jag bara avvaktat och hoppats på en skrapning. Det kommer säkert inte hända så mycket med dom få tabletterna du fick. Om man inte är mitt uppe i bebisverkstaden så kanske man kan stå ut med att blöda lite.
  • Anonym (J)

    Jag gjorde medicinsk abort 1aug har blödit mer eller mindre hela tiden. Ringt in ett antal ggr och fått höra att det är normalt. För 2 veckor sen kom det igång som vanlig mens, men hållit i sig 2 veckor och i söndags började de forsa och komma klumpar men mådde ändå bra. Kontaktade större gynakut imorse och dom sa åt mig o komma kn på en gång. Dom hittade en del rester och fick läggas in för akutskrapning dom sa att jag haft riktig tur som inte fått infektioner i livmodern. Dom operera ikväll typ 20 min innan fick jag cytotek under tungan.

    Dom sa att har det gått mer än 3-4 med blödning ska skrapning göras. I mitt fall har det gått 12v för att jag lyssnade på fel personer.

  • Seniorita
    Anonym (J) skrev 2018-11-07 03:31:07 följande:

    Jag gjorde medicinsk abort 1aug har blödit mer eller mindre hela tiden. Ringt in ett antal ggr och fått höra att det är normalt. För 2 veckor sen kom det igång som vanlig mens, men hållit i sig 2 veckor och i söndags började de forsa och komma klumpar men mådde ändå bra. Kontaktade större gynakut imorse och dom sa åt mig o komma kn på en gång. Dom hittade en del rester och fick läggas in för akutskrapning dom sa att jag haft riktig tur som inte fått infektioner i livmodern. Dom operera ikväll typ 20 min innan fick jag cytotek under tungan.

    Dom sa att har det gått mer än 3-4 med blödning ska skrapning göras. I mitt fall har det gått 12v för att jag lyssnade på fel personer.


    Vilken resa J Hoppas op gått bra för dig och att du snart mår bättre! Jag fick en tid för operation... NÄSTA fredag känns som en evighet dit.
Svar på tråden Cytotec efter missfall