• Anonym (Funktionsnedsättning)

Socialtjänst - Funktionsnedsättning

Den här tråden ska handla om socialtjänst och funktionsnedsättning. Frågor, svar och diskussioner i ämnet.

Jag har en fråga att inleda med.

Var går gränsen eller bör gränsen gå mellan att handlägga ett ärende utifrån funktionshinder och utifrån andra perspektiv och områden inom socialtjänst, exempelvis ekonomiska?
    När ska ett behov av hjälp p.g.a. funktionshinder ses som främst funktionellt bistånd eller främst ekonomiskt bistånd, om det är så att hjälpinsatsen köps in?

Fler frågor kan komma senare.

Det är fritt fram föra andra att använda tråden för sina frågor i ämnet funktionshinder inom socialtjänsten.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-06 13:00
    Nu kom ytterligare en fråga:

Kan sökt stöd för funktionsnedsättning avslås av skälet att man inte anses uppfylla kraven för fullt försörjningsstöd?

Kommunen ifråga vill alltså handlägga ärendet inom ramen för ekonomiskt stöd, fast det är ett behov av funktionsnedsättning.

• Svar på tråden Socialtjänst - Funktionsnedsättning
  • Anonym (Yen)

Förstår nog inte din fråga riktigt..
    Men tänker spontant att funktionshinder och ekonomi är två helt skilda saker som handläggs inom olika delar hos kommunen? Dvs hjälp vid funktionshinder handläggs inom LSS och ekonomin inom försörjningsstödet om det finns behov av det?

Anonym (Yen) skrev 2018-11-06 08:41:35 följande:

Förstår nog inte din fråga riktigt..
    Men tänker spontant att funktionshinder och ekonomi är två helt skilda saker som handläggs inom olika delar hos kommunen? Dvs hjälp vid funktionshinder handläggs inom LSS och ekonomin inom försörjningsstödet om det finns behov av det?

Man kan tycka det borde vara så.

Men finns det något fel i att socialtjänst i en specifik kommun handlägger ett behov utefter funktionsnedsättning inom ramen för ekonomiskt stöd och inte utefter LSS.

Nu kom ytterligare en fråga:

Kan sökt stöd för funktionsnedsättning avslås av skälet att man inte anses uppfylla kraven för fullt försörjningsstöd?

Kommunen ifråga vill alltså handlägga ärendet inom ramen för ekonomiskt stöd, fast det är ett behov av funktionsnedsättning.

• Anonym (Yen)

Du får nog förklara lite mer.. Vad är det som man har ansökt om gällande funktionsnedsättning?

• Anonym (Socialtjänsten)

Det skulle möjligen gå att svara på det du undrar om du bara helt enkelt beskriver ditt ärende och inte försöker få det till en allmän fråga utan några detaljer. Ingen kommer ändå att veta vem du är.

Du som vet vad det handlar om kanske tycker att det är solklart men för oss som läser och inte vet något om varken dig eller dit ärende har inte en chans att förstå din frågeställning, än mindre svara på den.

• Anonym (Lena)

Jag arbetar med ekonomiskt bistånd, men jag förstår inte vad du menar. Berätta mer om din situation så kanske jag kan hjälpa dig att reda ut begreppen.

• Anonym (Humanus)

Du är rätt otydlig i din frågeställning.
    Rätten till bistånd regleras i socialtjänstlagen 4:1, oavsett om det är fråga om ett rent ekonomiskt bistånd eller någon annan form av insats. Samma regler som gäller för att vara berättigad och samma regler som gäller för att den enskilda ska bidrag till sin egen försörning etc.

Undantaget blir om du pratar funktionshinder och omfattas av personkretsen för LSS. Då är du berättigad till stöd enligt LSS som bedöms på andra grunder.

Vill du har mer utförligt svår så måste du berättat vad det är som ansökan avser och vad det är för funktionshinder personen i fråga har.

Jag ska flytta till eget hushåll och p.g.a. både fysiskt och neurologiskt funktionshinder kan jag inte klara flytten själv.
    Jag har heller inte råd att själv betala för tjänsten.

När jag talar med de på enheten för bistånd till äldre och funktionshindrade så hänvisar de till enheten för ekonomiskt bistånd.

De på ekonomiskt bistånd ställer krav som för mig i nuläget är helt orimliga.

Bedömningen av behovet görs med helt olika utgångspunkter beroende på om det är utefter ekonomi eller funktionshinder.
    I mitt fall är det ju båda, men främst då funktionshinder, eftersom jag inte skulle klara det själv även med ekonomisk hjälp att exempelvis hyra bil, släp e.t.c.

Jag flyttar rätt långt och på orten jag flyttar ifrån har jag få bekanta och inga anhöriga.

Anonym (Humanus) skrev 2018-11-06 18:23:20 följande:

Du är rätt otydlig i din frågeställning.
    Rätten till bistånd regleras i socialtjänstlagen 4:1, oavsett om det är fråga om ett rent ekonomiskt bistånd eller någon annan form av insats. Samma regler som gäller för att vara berättigad och samma regler som gäller för att den enskilda ska bidrag till sin egen försörning etc.

Nja... Om du exempelvis tar hjälpmedel, anpassning av bostad eller hemhjälp för äldre och funktionsnedsatta så är även det former av bistånd, men som inte regleras i 4:1.
    För funktionshindrade är det vad som inryms i 5:7, om man ser enbart till SoL.
    Anonym (Funktionsnedsättning) skrev 2018-11-07 02:21:17 följande:

Jag ska flytta till eget hushåll och p.g.a. både fysiskt och neurologiskt funktionshinder kan jag inte klara flytten själv.
    Jag har heller inte råd att själv betala för tjänsten.

När jag talar med de på enheten för bistånd till äldre och funktionshindrade så hänvisar de till enheten för ekonomiskt bistånd.

De på ekonomiskt bistånd ställer krav som för mig i nuläget är helt orimliga.

Bedömningen av behovet görs med helt olika utgångspunkter beroende på om det är utefter ekonomi eller funktionshinder.
    I mitt fall är det ju båda, men främst då funktionshinder, eftersom jag inte skulle klara det själv även med ekonomisk hjälp att exempelvis hyra bil, släp e.t.c.

Jag flyttar rätt långt och på orten jag flyttar ifrån har jag få bekanta och inga anhöriga.

Vad är det för krav de på ekonomiskt bistånd ställer på dig som är orimliga?

Utan att veta några detaljer så generellt kan man säga att om du bedömts ha rätt till  din bostad pga funktionsnedsättning osv så har du rätt till ekonomiskt bistånd till nödvändiga kostnader för att flytta dit. MEN de måste såklart göra en utredning av din ekonomi och övriga situation för att se om du i grunden har rätt till ekonomiskt bistånd dvs om du gjort allt du kan för att klara din situation själv.

Har då de på ekonomiskt bistånd krav på dig som du anser orimliga så behöver du styrka orimligheten med underlag t ex läkarintyg eller vad det nu kan vara beroende på vad det är som är orimligt.
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2018-11-07 06:52:46 följande:
    Vad är det för krav de på ekonomiskt bistånd ställer på dig som är orimliga?

Utan att veta några detaljer så generellt kan man säga att om du bedömts ha rätt till  din bostad pga funktionsnedsättning osv så har du rätt till ekonomiskt bistånd till nödvändiga kostnader för att flytta dit. MEN de måste såklart göra en utredning av din ekonomi och övriga situation för att se om du i grunden har rätt till ekonomiskt bistånd dvs om du gjort allt du kan för att klara din situation själv.

Har då de på ekonomiskt bistånd krav på dig som du anser orimliga så behöver du styrka orimligheten med underlag t ex läkarintyg eller vad det nu kan vara beroende på vad det är som är orimligt.

Det är inte lätt att stå till arbetsmarknadens förfogande utan pengar.

Jag skulle bl.a. ha sökt 20 jobb under oktober.
    Visst, 1:a, 2:a, 3:e och 4:e månaden som arbetslös är inget problem att söka 20 jobb i månaden. Men efter drygt ett år på denna lilla ort hittar man inte 20 nya jobb som är meningsfulla att söka för mig utifrån min kompetens och begränsningar utefter funktionshinder.
    Dessutom har de varit lite luddiga kring kraven och just 20 sökta jobb har kommit i efterhand.

Jag har dessutom behövt lägga en hel del tid på att söka bostad.

Från mitten av oktober har jag varken telefon, internet eller möjlighet att åka med kollektivtrafiken. Ibland har jag dock kunnat låna eller på annat sätt få hjälp med dessa behov.

Både mitt fysiska funktionshinder och mina ekonomiska svårigheter är uppenbara.
    Några intyg som styrker detta har aldrig efterfrågats.

Anonym (Funktionsnedsättning) skrev 2018-11-07 08:23:03 följande:

Det är inte lätt att stå till arbetsmarknadens förfogande utan pengar.

Jag skulle bl.a. ha sökt 20 jobb under oktober.
    Visst, 1:a, 2:a, 3:e och 4:e månaden som arbetslös är inget problem att söka 20 jobb i månaden. Men efter drygt ett år på denna lilla ort hittar man inte 20 nya jobb som är meningsfulla att söka för mig utifrån min kompetens och begränsningar utefter funktionshinder.
    Dessutom har de varit lite luddiga kring kraven och just 20 sökta jobb har kommit i efterhand.

Jag har dessutom behövt lägga en hel del tid på att söka bostad.

Från mitten av oktober har jag varken telefon, internet eller möjlighet att åka med kollektivtrafiken. Ibland har jag dock kunnat låna eller på annat sätt få hjälp med dessa behov.

Både mitt fysiska funktionshinder och mina ekonomiska svårigheter är uppenbara.
    Några intyg som styrker detta har aldrig efterfrågats.

Nej, men om du anser att de kräver orimliga saker av dig som t ex att söka 20 jobb under en period så är det ju upp till dig att förklara och styrka med underlag att det kravet är rimligt, eller hur? Finns det t ex inte 20 jobb att söka på din ort så behöver du motivera och styrka varför du inte kan söka jobb på andra orter. Om du inte haft telefon och internet så har även det minskat dina möjligheter att söka jobb om dina funktionshinder är såpass grava att du inte kan gå och använda offentliga datorer att söka jobb på. Dock undrar jag om du har sådana grava funktionshinder, varför du inte har aktivitets- eller sjukersättning i så fall, då ska du ju inte vara arbetssökande över huvud taget.
    Anonym (Socialtjänsten) skrev 2018-11-07 08:55:03 följande:
    Nej, men om du anser att de kräver orimliga saker av dig som t ex att söka 20 jobb under en period så är det ju upp till dig att förklara och styrka med underlag att det kravet är rimligt, eller hur? Finns det t ex inte 20 jobb att söka på din ort så behöver du motivera och styrka varför du inte kan söka jobb på andra orter. Om du inte haft telefon och internet så har även det minskat dina möjligheter att söka jobb om dina funktionshinder är såpass grava att du inte kan gå och använda offentliga datorer att söka jobb på. Dock undrar jag om du har sådana grava funktionshinder, varför du inte har aktivitets- eller sjukersättning i så fall, då ska du ju inte vara arbetssökande över huvud taget.
    Nej, så grava funktionsnedsättningar har jag inte.

Men några offentliga datorer finns inte på gångavstånd. Jag bor på landet, lite drygt en mil utanför det centrala samhället.

Jag har aktivitetsstöd. Men knappt 4000 räcker inte långt.
Svar på tråden Socialtjänst - Funktionsnedsättning