Anonym (Funktionsnedsättning) skrev 2018-11-07 02:21:17 följande:
Jag ska flytta till eget hushåll och p.g.a. både fysiskt och neurologiskt funktionshinder kan jag inte klara flytten själv.
Jag har heller inte råd att själv betala för tjänsten.
När jag talar med de på enheten för bistånd till äldre och funktionshindrade så hänvisar de till enheten för ekonomiskt bistånd.
De på ekonomiskt bistånd ställer krav som för mig i nuläget är helt orimliga.
Bedömningen av behovet görs med helt olika utgångspunkter beroende på om det är utefter ekonomi eller funktionshinder.
I mitt fall är det ju båda, men främst då funktionshinder, eftersom jag inte skulle klara det själv även med ekonomisk hjälp att exempelvis hyra bil, släp e.t.c.
Jag flyttar rätt långt och på orten jag flyttar ifrån har jag få bekanta och inga anhöriga.
Vad är det för krav de på ekonomiskt bistånd ställer på dig som är orimliga?
Utan att veta några detaljer så generellt kan man säga att om du bedömts ha rätt till din bostad pga funktionsnedsättning osv så har du rätt till ekonomiskt bistånd till nödvändiga kostnader för att flytta dit. MEN de måste såklart göra en utredning av din ekonomi och övriga situation för att se om du i grunden har rätt till ekonomiskt bistånd dvs om du gjort allt du kan för att klara din situation själv.
Har då de på ekonomiskt bistånd krav på dig som du anser orimliga så behöver du styrka orimligheten med underlag t ex läkarintyg eller vad det nu kan vara beroende på vad det är som är orimligt.