Anonym (villhabarn) skrev 2018-11-06 11:38:17 följande:
tack så hemskt mycket för ditt svar. Absolut förstår att ingen här är expert. Men många kan väldigt mycket så uppskattar det väldigt mycket :)
vad skönt att höra, blev lite orolig när han sa att det sre "okej" ut och att jag bara såg några ägg runt omkring. har en vän vet jag som sa att hennes läkare hade sett via VUL att det fanns många ägg. Så blev därför orolig att de bara var de där 3-4 på varje sida jag hade.
Vet du vart man får ta såna blodprov för att kolla dessa värden? eller får man bara det via utredning? Jag är som sagt "lite äldre" och vill ha ett barn nu men skulle gärna vänta en stund på nästa om jag nu ens kan få barn/fler barn. Men skulle aldrig chansa om det nu var så att mina ägg började bli färre och sämre. ja vi har haft sex varannan dag från mensen och sen kring ägglossning blev det 4 dagar på rad.. hoppas det inte gör att chanserna minskar nu. och nu har äl varit och vi ska fortsatt med varannan eller var tredje dag resten av cyklen nu med.
Det kan tvärtom vara dåligt att det syns många små äggblåsor. Har man pcos så förstår jag det som att då har man många små och inget växer till sig riktigt. Förutom då vid ivf när man ska plocka ut dem. Då kan man få ut många (man hör att vissa fått ut typ 15-20 st) men då har de fått medicin som gör att fler än vanligt mognat så man kan inte jämföra.
"Okej" betyder nog "helt normalt" på läkarspråk :)
Du kan kolla både amh och fsh och lite annat på Werlabs på internet. Man betalar själv men det är väldigt smidigt. Kolla på deras sida. Gick snabbt att gå svar.
I fortsättningen så ha inte sex mer än varannan dag vid äl också men det är nog bara lite större chans så så nog kan ni bli gravida nu.
Hur gammal är du? Jag är lite i samma sits, är 38. Vill ha ett till barn men har inga förutsättningar för det nu. Mitt fsh är perfekt men amh börjar bli lite lågt. Det behöver inte betyda något egentligen för få ägg kan ge bra graviditet ändå om kvalitén är bra på de som finns men ger ju lite stress ändå förstås.
Måste man göra ivf är det viktigare med bra amh eftersom annars får man ut så få ägg per tillfälle och då blir det svårare. Amh har lite mindre betydelse om man försöker på vanlig väg så länge som det inte är jättelågt.