• Anonym (Kajsa)

Diskbråck nacke värk axel arm

Hej. Är 35 år gammal och har en fråga ! Har haft värk i nacken axel länge, fått flertal kortisonsprtor och inget hjälper . Äter Naproxen alvedon varje dag. Sjukgymnastik .

Vad var era symtom vid diskbråck i nacken ?

Va var värst att göra ? Vrida

På huvudet , jobba sova osv? Vilken hjälp fick ni? Tips på nått ? Kramar

• Svar på tråden Diskbråck nacke värk axel arm
  • Amealamin

Hej.

Vid mitt första diskbråck i nacken (mellan kota c6-c7), så hade jag inte direkt ont i nacken. Det var bak i skuldran och sen ner i höger arm och ner i långfingret och tumgreppet. Armen blev också märkbart svag och fingrarna domnade av.

Sedan hade jag ingen känsel under höger fot och det kändes som att trampa i en grop.

Jag kunde inte sitta/ligga normalt pga smärtan i skuldran. Det var sittsova i 3 månader som gällde.

Det var ett diskbråck med inklämd nerv och även tryck på ryggmärg.

Vrida på huvudet var inte att tänka på.

Fick Lyrica, Alvedon, Morfin samt Norflex och TENS. Lyrica var guld värt. Blev till slut ändå operation för att ta bort trycket på ryggmärgen.

Det andra som var mellan c5-c6 där hade jag ont lite i nacken, men mest problem med värk i vänster arm och enorm svaghet. Kunde knappt tvätta ansiktet. Även domningar i tumgreppet. Även där svårt att hitta bekväma ställningar att ligga/sova i pga värken. Vrida huvudet var inget roligt där heller. Detta gick över av sig själv efter 6 månader. Fick Saroten, Alvedon samt Kodein och Norflex vid behov.

Mitt tips är att fråga efter att få låna en TENS med dig hem. Det kan vara riktigt effektivt. I övrigt, se till att få bra smärtlindring. De allra flesta diskbråck går ju över av sig själv.

• Anonym (Kajsa)

Hej ! Tack för svar !

Fick gabapentin 900 mg. Börjat o trappa upp. Hur är det med alkohol? Läkaren sa det är okej. Testade du? Man kan bli mer påverkad sa dem bara

Hoppas den hjälper

• Amealamin
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-11-07 14:09:53 följande:

Hej ! Tack för svar !

Fick gabapentin 900 mg. Börjat o trappa upp. Hur är det med alkohol? Läkaren sa det är okej. Testade du? Man kan bli mer påverkad sa dem bara

Hoppas den hjälper

Jag åt Gabapentin efter min operation, nåt år senare. Nervsmärtorna kvarstod väldigt länge för mig tyvärr. Men Gabapentinet gav gott resultat. Tyvärr för mycket biverkningar för min del, men alla reagerar ju så olika på det där.

Drack aldrig alkohol i kombination. Jag dricker inte alls då jag äter så mycket andra preparat. Ingen idé att riskera känner jag. Så tyvärr kan jag inte säga så mycket om det. Hoppas det hjälper dig med det värsta ontet iallafall!

Mvh
  • Anonym (Kajsa)

Hej ! Vad hade du för biverkningar i början ?

Eller hade du dem hela tiden kanske ?

• Amealamin
    Anonym (Kajsa) skrev 2018-11-07 16:37:04 följande:

Hej ! Vad hade du för biverkningar i början ?

Eller hade du dem hela tiden kanske ?

Jag hade så kraftiga biverkningar att jag fick sluta efter bara ett par veckor. Men det var kraftiga kramper och spasmer. Främst i käkar och ansikte som blev värre ju längre jag åt dom. Det var fruktansvärt och smärtsamt. Men när jag väl slutade med dom insåg jag snabbt att dom hade haft bra verkan på mina smärtor. För jag blev direkt sämre igen efter medicinen var ur systemet. Så det var synd att jag inte kunde äta dom.

Min läkare hade aldrig haft någon som reagerat så kraftigt på just Gabapentinet, så jag antar det är ovanligt att man drabbas så hårt av biverkningarna.
  • Anonym (Kajsa)

Godmorgon.

Oj, det lät inget vidare ....

Hur snabbt hjälpte medicinen mot smärtorna då?

Jag är uppe i 3 om dagen nu, och känner en del verkan . Eller inbillar jag mig tro?

Tar även alvedon o Ipren upptill.

• Amealamin

Det var många år sedan nu. Minns inte hur hög dos jag åt eller exakt hur länge. Minns bara att jag inte insåg att dom hade hjälpt förrän jag slutade med dom och smärtorna blev värre

• Anonym (Kajsa)

Fy då låter inget vidare ....

när du var hos sjukgymnast ? Vilka kontroller gjorde mest ont ?

Jag skall dit snart & är så nervös !

Svar på tråden Diskbråck nacke värk axel arm