Diskbråck nacke värk axel arm
Hej.
Vid mitt första diskbråck i nacken (mellan kota c6-c7), så hade jag inte direkt ont i nacken. Det var bak i skuldran och sen ner i höger arm och ner i långfingret och tumgreppet. Armen blev också märkbart svag och fingrarna domnade av.
Sedan hade jag ingen känsel under höger fot och det kändes som att trampa i en grop.
Jag kunde inte sitta/ligga normalt pga smärtan i skuldran. Det var sittsova i 3 månader som gällde.
Det var ett diskbråck med inklämd nerv och även tryck på ryggmärg.
Vrida på huvudet var inte att tänka på.
Fick Lyrica, Alvedon, Morfin samt Norflex och TENS. Lyrica var guld värt. Blev till slut ändå operation för att ta bort trycket på ryggmärgen.
Det andra som var mellan c5-c6 där hade jag ont lite i nacken, men mest problem med värk i vänster arm och enorm svaghet. Kunde knappt tvätta ansiktet. Även domningar i tumgreppet. Även där svårt att hitta bekväma ställningar att ligga/sova i pga värken. Vrida huvudet var inget roligt där heller. Detta gick över av sig själv efter 6 månader. Fick Saroten, Alvedon samt Kodein och Norflex vid behov.
Mitt tips är att fråga efter att få låna en TENS med dig hem. Det kan vara riktigt effektivt. I övrigt, se till att få bra smärtlindring. De allra flesta diskbråck går ju över av sig själv.