• evelinaj

Trendig kökskniv

Hej allihopa!
    Jag och några klasskamrater ska ta fram och producera en ny trendig kökskniv! Målgruppen är framförallt riktad till dig som är ung och trendmedveten, men alla svar är självklart välkomna! Länken hittar ni HÄR.
    Tack så mycket till er som tar er tid och svara på den här enkäten (tar inte längre än 1 minut)!

• Svar på tråden Trendig kökskniv
  • Aniiee

Knivar är verktyg, inte leksaker..... Det enda som är viktigt är att den är användbar, har bra skärpa och vilar bra i handen.

I have a growing lack of disgust for you
  • Minimalen

Jag bryr mig inte så mycket om utseendet utan det viktigaste är hur den känns i handen och hur bra eggen är. Och knivar kan användas som vapen så de bör inte vara framme som någon assessoar.

• EnAnonumius
    evelinaj skrev 2018-11-06 15:12:11 följande:
    Hej allihopa!
    Jag och några klasskamrater ska ta fram och producera en ny trendig kökskniv! Målgruppen är framförallt riktad till dig som är ung och trendmedveten, men alla svar är självklart välkomna! Länken hittar ni HÄR.
    Tack så mycket till er som tar er tid och svara på den här enkäten (tar inte längre än 1 minut)!
    Det var det dummaste jag har läst/hört på mycket länge.
    "Trendig kökskniv". Drömmer

Köksknivar är redskap/verktyg, inte någon trendig mode accessoar som man slänger in i köket.,

Skall man tillverka en kökskniv så skall man i första hand tänka på hur den ligger i handen, fungerar som just verktyg/redskap, och kan göra sitt jobb som en kniv.

Sedan så kan man ju undra om era kunskaper om just knivar med.

Tittar man på er undersökning under "Vilken typ av kniv använder ni mest?".

Så tittar man på bilderna. Så ser man b.la

* Brödkniv
    * Kockkniv (c:a 21cm)
    * Grönsakskniv
    * Skalkniv
    * Kockkniv (c:a 13cm)

Hur skall man svar på den? 
    Man har ju olika utförande på knivar beroende på vilket område man skall använda kniven till.

Inte använder jag en brödkniv om jag skall hacka en lök. Utan då föredra jag en kockkniv faktiskt.
    Jag kan iofs använda en kockkniv när jag skall skala en lök, men jag föredrar en skalkniv då det är mycket smidigare att skala med en skalkniv än en kockkniv.

Så hur skall man svara på "Vilken typ av kniv använder man mest?".  Obestämd

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2018-11-06 19:35:15 följande:
    Enkelt. En kockkniv, naturligtvis. Inte skulle jag ha tid att byta kniv hela tiden, och varför så mycket disk?

Eller är ja kockskadad nu?

(Jag har faktiskt hela 5 kockknivar hemma, en brödkniv, en filékniv och en mördarkniv, eh, jag menar machete, eh, jag menar...... köttyxa, men inte en enda skalkniv, grönsakskniv (snacka om att mjölka pengar) eller annat för mig överflödigt jox.)
    I have a growing lack of disgust for you
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2018-11-06 20:09:44 följande:
    Enkelt. En kockkniv, naturligtvis. Inte skulle jag ha tid att byta kniv hela tiden, och varför så mycket disk?

Eller är ja kockskadad nu?

(Jag har faktiskt hela 5 kockknivar hemma, en brödkniv, en filékniv och en mördarkniv, eh, jag menar machete, eh, jag menar...... köttyxa, men inte en enda skalkniv, grönsakskniv (snacka om att mjölka pengar) eller annat för mig överflödigt jox.)
    Tja du vet knivar kan man ju ärva med har du tänkt på det?...
    Men det var ju knappast det som var poängen med mitt inlägg heller om du tänker efter en smula.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • legomum

Nu har jag redan köpt knivar efter vad jag vill ha och är väldigt nöjd med dem. Jag kommer aldrig köpa några knivar jag vet kommer vara sämre än mina nuvarande.

• Tow2Mater

* Brödkniv
    * Grönsakskniv
    * Skalkniv

Man har ju olika utförande på knivar beroende på vilket område man skall använda kniven till.

Inte använder jag en brödkniv om jag skall hacka en lök. Utan då föredra jag en kockkniv faktiskt.
    Jag kan iofs använda en kockkniv när jag skall skala en lök, men jag föredrar en skalkniv då det är mycket smidigare att skala med en skalkniv än en kockkniv.

Jag använder stekkniv till att skära och hacka. Men det måste vara en dubbeleggad stekkniv, de som är enkeleggade funkar inte alls. Och jag hittar tyvärr inga nya dubbeleggade stekknivar att kopa, jag skulle vilja ha fler. Har en kockkniv, men gillar den inte, kan inte skära och hacka så snabbt med den for jag är rädd att skära mig i fingret (vilket har hänt).
  • Sleek22

För min del är de viktigt att dom är snygga iallafall! Har i flera olika färger, och även när dom inte används hänger dom uppe och syns. Så utseendet ÄR viktigt också!

• Pope Joan II
    evelinaj skrev 2018-11-06 15:12:11 följande:

Hej allihopa!

Heja er! Det låter alldeles utmärkt bra, tycker jag. Och då tillhör jag inte ens målgruppen. Klart jag vill ha en ny trendig kökskniv ändå. Gärna flera! 
  • Linda5
    Det var det dummaste jag har läst/hört på mycket länge.
    "Trendig kökskniv". Drömmer

Köksknivar är redskap/verktyg, inte någon trendig mode accessoar som man slänger in i köket.,

Skall man tillverka en kökskniv så skall man i första hand tänka på hur den ligger i handen, fungerar som just verktyg/redskap, och kan göra sitt jobb som en kniv.

Sedan så kan man ju undra om era kunskaper om just knivar med.

* Brödkniv
    * Grönsakskniv
    * Skalkniv

Fast tyvärr är det ju så idag att det är med trend än funktion.
    Hade det inte varit trend så hade varken Global eller Kyocera kunnat sälja så mycket så dyrt.
    En riktigt bra kniv som wusthof classic (hette Dreizak i sverige på 80/90 talet) hade ju aldrig fått konkurrens om inte det varit för mode och design.

Svar på tråden Trendig kökskniv