Ursäkta TS för kapning av tråd ... Anonym Pedagog?
...... När du är på ditt jobb ..har du möjlighet att ta en fikapaus på förmiddagen? Och kanske en kafferast på eftermiddagen? ... Har du möjlighet att prata med dina kollegor om saker som rör arbetet under dagen? Jag har jobbat som förskollärare i drygt 20 år..och kan berätta för dig att 9 av 10 gånger som du ser pedagoger stå med en kaffekopp på gården är det för att det är det ENDA sättet att få en kopp kaffe på förmiddagen ,när de står i en klunga så är det som regel för att prata om saker som rör arbetet.. Planera och stämma av med övriga avdelningar ,delge varandra viktig information samtidigt som man håller ett öga på barnen ... Att göra så här är INTE optimalt på något sätt! För även om man har ett öga på barnen så är det inte så vi vill jobba! Jag skulle MYCKET hellre sitta ner mina 15 minuter inne i lugn och ro ,kunna slutföra ett HELT samtal med mina kollegor angående något jobbrelaterat utan att behöva bryta det både två och tre gånger för att hjälpa /trösta ett barn,göra en uttryckning när jag ser ett barn göra något som kan bli tokigt, Sedan att barnen springer " vind för våg"... Ja de är ute..de leker " utelekar" Ute är det mer frilek..vi har planerade aktiviteter ute också..men inte så ofta på den tiden då alla avdelningar är ute..då har endel av oss vår lagstadgade 30 min rast, vi har planeringstid avdelnigsvis då vi hjälper varandra och tar hand om varandras barn... Om du skulle komma IN och se verksamheten inne så är det mycket mer uppstrukturerat även om barnen även har tid till frilek även inne.... Men ett förslag..eftersom du anser det vara " ett av de slappaste jobb man kan ha"... Varför inte prova på att vikariera lite på en förskola eller två... Det borde ju vara rena semestern, du skulle självklart behöva läsa in dig på läroplanen så du vet vilka mål du ska sträva efter och planera aktiviteter utifrån barnen intressen så att de han chans att möta dessa mål ....samtidigt som du tar hand om dessa 12-20 barn ( ja vi delar dem så klart vid samlingar så du har ju inte mer än 8-10 st i din grupp just på samlingen) .. Försöker möta var och ens behov,anpassa efter var och en och följa upp var de är i utvecklingen så att du kan möta dem med lagom utmaningar ,dokumentera detta i en pedagogisk dokumentation Samtidigt som du gör detta ska du också duka och torka bord, plocka ur hyllor och lyfta upp stolar så " städet" kan städa...plocka i och ur torkskåp ,sopa i hallen skiriva scheman etc etc.... Missförstå mig rätt jag ÄLskar mitt jobb! Skulle aldrig vilja ha något annat !! Men blir så provocerad av " experter" som minsann sett hur " dagisfröknarna". " bara står i klunga och dricker kaffe"... Utan att ha en Aning om Varför ... Att vi tar en kopp kaffe på ståendefot bland barnen ute för att OM vi skulle ta vår kvart ( som vi egentligen har RÄTT till) så skulle det innebära att det skulle vara färre vuxna ute på gården som kan hålla koll på barnen, OM vi skulle avhandla och bestämma Allt vi tar på dessa " inofficiella gårdklungemöten" på " riktiga" möten inne utom synhåll för alla förbipassernade så tar det TID från barnen inne...Tid vi hellre lägger på att det finns en famn att sitta i o läsa en bok / spela ett spel inne med ett par barn ..något som bara går om vi är minst två pedagoger...