• Anonym (förskola)

Hur många barn per grupp finns det på förskolan och hur många pedagoger?

Mitt barn är fortfarande liten för förskola men jag har börjat kolla lite på olika förskolor och är nyfiken vad som är "normalt" när det gäller gruppstorlek och antalet pedagoger. Hur många barn och pedagoger finns det på era barns förskolor och hur tycker ni att det fungerar? 

• Svar på tråden Hur många barn per grupp finns det på förskolan och hur många pedagoger?
  • Anonym (vår ur&skur)

På Ur & skur förskolan mina barn går är det 38 barn fördelade på 2 avdelningar med 4 heltidspedagoger per avdelning plus en på varje avdelning som går halvtid.

Skilverket har gett ut nya riktlinjer för barngruppers storlek också, så vi kan hoppas att barngrupperna minskar och personaltätheten ökar. Inte just i mina barns förskola kanske men jag vet ju förskolor som har 30 barn och 2 pedagoger per grupp.

• LFF

I våras var vi enormt bortskämda med att ha 9 barn och 2 pedagoger i barnens grupp. Nu är de 13 barn tror jag och 2,5 personal typ. Men vi har förhållandevis små grupper känns det som på vår förskola.

• Anonym (Helt ok)

Vi har 14 barn på 3 pedagoger på barnens avdelning.

• Anonym (Personal)

Tänk på att när man räknar antal personal så innebär det inte att de alla är där samtidigt, då de ju ska täcka upp hela dagen samt att de är iväg på rast, möte, planeringstid osv...

• Anonym (...)

16 barn och 3 pedagoger på förra förskolan. Det var en småbarnsavdelning och funkade jättedåligt. De hade inte tid till alla och hann inte trösta alla ledsna. Mitt barn trivdes inte alls. Skrik och gråt hela tiden.

Bytte sedan till en med 20 barn och 3-4 pedagoger. Åldersblandad. Barntätheten är ganska lik men oj vilken skillnad! Alla de små och de som behöver har alltid någon vuxen hos sig iom att de stora inte behöver så mycker hjälp. De stora hjälper också gärna de små. Lugnt och skönt är det på förskolan och mitt barn trivs superbra.

Så tänk på att det är skillnad på åldrarna på barnen och inte bara antal barn / pedagog.

• Anonym (privat)

På småbarnsavdelningen var de 9 barn på 2 förskollärare och en barnskötare. När de flyttade upp till stora avdelningen var de 16 barn på 2 förskolelärare och en extra som delades med en annan avdelning. Under terminerna fanns det vanligtvis även en student per rum.

• Anonym (.)

Har 2 pojkar som går på förskolan. Första är 4 år och går i en grupp med 3-5 åringar. 26 barn på 3 personal.

Den lilla är 1,5 år gammal och går på småbarnsavdelning 1-2 år och där är dom 22 barn på 3 personal.

Detta under förutsättning att all personal är där och ingen är sjuk/ledig.

• Fia 28

7 barn på 3 pedagoger + 1 assistent. Normala är 12 barn på 3 pedagoger, men denna grupp är lite mindre pga ett barn som är infektionskänsligt. Jepp, lyxigt värre!

• Anonym (S)

11 barn, 3 pedagoger heltid (varav 2 förskollärare). Grupp med barn 1-3 år. Som mest har de varit 14 barn vilket är deras tak men denna termin är de färre.

• violis

Tyvärr är det som regel fler barn i grupperna och lägre personaltäthet än vad vi pedagoger skulle önska ..och inte blev det bättre då maxtaxan infördes för ett antal år sedan... Problemet här är att verksamheten finasieras till 99% av skattemedel...dvs att minska barngrupperna och höja pedagogtätheten kostar skattepengar....( eller att höja barnomsorgstaxan rejält!.. Pratade med ennäldre kollega härom veckan vars barn idag är i " föräldraåldern" hon hade " på sin tid" betalat närmare 3000kr för ett barn...i min kommun idag kommer du upp i ca 2000kr om du betalar högsta och har TRE barn...) Men som verkligheten ser ut idag på de flesta ställen så är det mellan 12-16 barn 1-2 år och 2-3 år upp till 18-19 barn, de äldre barnen från 3 år och uppåt är ofta mellan 20-24 i gruperna... Personaltäthet då? På de yngsta brukar det ligga på 3,15-3,5% och de äldsta 2,5-2,75% ...detta kan innebära i " huvuden" 3-4 pedagoger hos de yngre och 3 hos de äldre ..desto fler som jobbar deltid desto fler " huvuden" ...men bara en del av dagen såklart... Sedan varierar det ju också mycket i grupperna hur vistelsetiden hos barnen ser ut...i endel grupper går 95% av barnen 6.30-17 fem dagar i veckan och i andra grupper har majoriteten av barnen lediga dagar/ går kortare dagar.. När man väljer förskola till sitt barn, gå på besök,hur känns atmosfären? Vilken " magkänsla" får du av förskolan?.. Om möjligt prata med andra föräldrar som har barn på den/de förskolor ni har möjlighet att önska plats på.. endel privata har lägre antal barn men någonstans måste kostnaderna tas ifrån..." Barnpengen " är den samma ... Kan vara att föräldrarna får hjälpa till med städning,matlagning,vaktmästarsysslor....eller att det inte finns tillgång till specialpedagog,talpedagog etc... Sådant behöver man också ta ställning till .. Det är en djungel

• Anonym (Pedagog? :-D)

När jag går från min särbos hem till mitt passerar jag 5 olika förskolor. På ALLA dessa står personalen i en klunga på gården, alltid nära ytterdörren och snackar med varandra. Ofta med en kaffekopp i handen.
    Barnen spring vind för våg helt utan uppsikt!

Får väl hoppas att de tar hand om barnen inomhus. Förskoleyrket måste vara ett av de slappaste man kan jobba inom. Lönen bör sänkas REJÄLT för dessa s.k "pedagoger" - dagisfröknar.

• violis

Ursäkta TS för kapning av tråd ... Anonym Pedagog? ...... När du är på ditt jobb ..har du möjlighet att ta en fikapaus på förmiddagen? Och kanske en kafferast på eftermiddagen? ... Har du möjlighet att prata med dina kollegor om saker som rör arbetet under dagen? Jag har jobbat som förskollärare i drygt 20 år..och kan berätta för dig att 9 av 10 gånger som du ser pedagoger stå med en kaffekopp på gården är det för att det är det ENDA sättet att få en kopp kaffe på förmiddagen ,när de står i en klunga så är det som regel för att prata om saker som rör arbetet.. Planera och stämma av med övriga avdelningar ,delge varandra viktig information samtidigt som man håller ett öga på barnen ... Att göra så här är INTE optimalt på något sätt! För även om man har ett öga på barnen så är det inte så vi vill jobba! Jag skulle MYCKET hellre sitta ner mina 15 minuter inne i lugn och ro ,kunna slutföra ett HELT samtal med mina kollegor angående något jobbrelaterat utan att behöva bryta det både två och tre gånger för att hjälpa /trösta ett barn,göra en uttryckning när jag ser ett barn göra något som kan bli tokigt, Sedan att barnen springer " vind för våg"... Ja de är ute..de leker " utelekar" Ute är det mer frilek..vi har planerade aktiviteter ute också..men inte så ofta på den tiden då alla avdelningar är ute..då har endel av oss vår lagstadgade 30 min rast, vi har planeringstid avdelnigsvis då vi hjälper varandra och tar hand om varandras barn... Om du skulle komma IN och se verksamheten inne så är det mycket mer uppstrukturerat även om barnen även har tid till frilek även inne.... Men ett förslag..eftersom du anser det vara " ett av de slappaste jobb man kan ha"... Varför inte prova på att vikariera lite på en förskola eller två... Det borde ju vara rena semestern, du skulle självklart behöva läsa in dig på läroplanen så du vet vilka mål du ska sträva efter och planera aktiviteter utifrån barnen intressen så att de han chans att möta dessa mål ....samtidigt som du tar hand om dessa 12-20 barn ( ja vi delar dem så klart vid samlingar så du har ju inte mer än 8-10 st i din grupp just på samlingen) .. Försöker möta var och ens behov,anpassa efter var och en och följa upp var de är i utvecklingen så att du kan möta dem med lagom utmaningar ,dokumentera detta i en pedagogisk dokumentation Samtidigt som du gör detta ska du också duka och torka bord, plocka ur hyllor och lyfta upp stolar så " städet" kan städa...plocka i och ur torkskåp ,sopa i hallen skiriva scheman etc etc.... Missförstå mig rätt jag ÄLskar mitt jobb! Skulle aldrig vilja ha något annat !! Men blir så provocerad av " experter" som minsann sett hur " dagisfröknarna". " bara står i klunga och dricker kaffe"... Utan att ha en Aning om Varför ... Att vi tar en kopp kaffe på ståendefot bland barnen ute för att OM vi skulle ta vår kvart ( som vi egentligen har RÄTT till) så skulle det innebära att det skulle vara färre vuxna ute på gården som kan hålla koll på barnen, OM vi skulle avhandla och bestämma Allt vi tar på dessa " inofficiella gårdklungemöten" på " riktiga" möten inne utom synhåll för alla förbipassernade så tar det TID från barnen inne...Tid vi hellre lägger på att det finns en famn att sitta i o läsa en bok / spela ett spel inne med ett par barn ..något som bara går om vi är minst två pedagoger...

Svar på tråden Hur många barn per grupp finns det på förskolan och hur många pedagoger?