• modsey

    Hur viktig är nyttig mat i er familj

    Jag får i bland kommentarer om att vi äter så himla nyttigt och hur orkar jag laga sånt.

    Tycker ju att matlagning är roligt och sen är det viktigt för mig att servera nyttig mat. Mycket grönsaker, ekologiska produkter, och vi äter mycket fisk. Kan absolut frossa i en blodig biff eller kladdiga hamburgare också och visst erbjuder vi barnen sagt till helgen osv. Så jag tycker inte själv det är överdrivet. Frukosten är väldigt varierande, i dag är det exempelvis overnigt ost med rivna äpplen och kanel, i går var det bananpannkakor och färska björnbär. De tränar mycket och mellis är ex en avacado macka eller chiapuddiing och frukt.

    Hur viktigt är maten hos er?

  • Svar på tråden Hur viktig är nyttig mat i er familj
  • Jw83

    Våra syndiga dagar kompenseras av vår vardagliga inställning. Vi äter kött som vi fött upp eller jagat själv, äggen är från våra frigående fåglar, sylt, glass och saft är hemmagjort, svamp från egna skogen och bär, frukt, grönsaker, rotfrukter osv är hemmaodlat.

    Ibland är jag lat och köper falukorv och kokar makaroner till det. Nån gång beställer vi pizza och ben and jerrys. Ungarna får en tablettask var på lördagen. På kalas och liknande får dom äta vad dom vill.

    Allt handlar om balans. Barnen vet varifrån maten kommer och är själv med och tar hand om djuren och odlar. Kunskap och vardagsvanor är viktigare än hur mycket socker dom får i sig vid enstaka tillfällen.

  • modsey
    Jw83 skrev 2018-11-07 07:23:27 följande:

    Våra syndiga dagar kompenseras av vår vardagliga inställning. Vi äter kött som vi fött upp eller jagat själv, äggen är från våra frigående fåglar, sylt, glass och saft är hemmagjort, svamp från egna skogen och bär, frukt, grönsaker, rotfrukter osv är hemmaodlat.

    Ibland är jag lat och köper falukorv och kokar makaroner till det. Nån gång beställer vi pizza och ben and jerrys. Ungarna får en tablettask var på lördagen. På kalas och liknande får dom äta vad dom vill.

    Allt handlar om balans. Barnen vet varifrån maten kommer och är själv med och tar hand om djuren och odlar. Kunskap och vardagsvanor är viktigare än hur mycket socker dom får i sig vid enstaka tillfällen.


    Så är det här ned, självklart kan jag plocka upp en köp pizza en dag efter jobbet. Jag försöker köpa kött och fågel från gårdar i från vår närhet. Tidigare köpte jag direkt av en bonde men han har slutat sälja kött så. Lamm köper vi varje höst dock direkt från en gård och honung !
  • sextiotalist
    modsey skrev 2018-11-07 06:59:00 följande:

    Jag får i bland kommentarer om att vi äter så himla nyttigt och hur orkar jag laga sånt.

    Tycker ju att matlagning är roligt och sen är det viktigt för mig att servera nyttig mat. Mycket grönsaker, ekologiska produkter, och vi äter mycket fisk. Kan absolut frossa i en blodig biff eller kladdiga hamburgare också och visst erbjuder vi barnen sagt till helgen osv. Så jag tycker inte själv det är överdrivet. Frukosten är väldigt varierande, i dag är det exempelvis overnigt ost med rivna äpplen och kanel, i går var det bananpannkakor och färska björnbär. De tränar mycket och mellis är ex en avacado macka eller chiapuddiing och frukt.

    Hur viktigt är maten hos er?


    Nu äter vi inte sådär onyttigt, ofta hemlagat och så. Men fokus är inte "nyttig", fokus är att det ska vara gott, men ibland är broccolisoppa väldigt gott ;).
    Frukost är för mig te och mackor, kanske ägg ibland, något annat får jag inte i mig.
  • Dementoria

    Väldigt viktigt är det korta svaret.

    Enbart ekologiskt (i den mån det går) och vi strävar efter att bli vegetarianer till slut. Vi äter fortfarande kött men så lite nöt som möjligt, enbart eko. 

    Det händer att vi plockar fram nödmat i form av potatisbullar eller köttbullar men det serveras aldrig snabbmakaroner eller falukorv här. Ingen annan "snabb, färdigmat" heller egentligen vilket är skönt men ibland när man är extra trött en börda ;)

    Barnen här tränar också ganska mycket så en nyttig och ganska matig mellis är viktig. Mackor på grovt bröd med matigt pålägg och en smoothie brukar det bli.

  • modsey
    sextiotalist skrev 2018-11-07 09:17:55 följande:

    Nu äter vi inte sådär onyttigt, ofta hemlagat och så. Men fokus är inte "nyttig", fokus är att det ska vara gott, men ibland är broccolisoppa väldigt gott ;).

    Frukost är för mig te och mackor, kanske ägg ibland, något annat får jag inte i mig.


    Gud ja, gott måste det vara! Skulle aldrig exempelvis äta just broccoli som jag vet är meganyttigt men avskyr smaken av.
  • sextiotalist
    modsey skrev 2018-11-07 09:27:03 följande:
    Gud ja, gott måste det vara! Skulle aldrig exempelvis äta just broccoli som jag vet är meganyttigt men avskyr smaken av.
    Och här älskar vi broccoli, var för övrigt den enda grönsaken som sonen åt under många år (och gurka)
  • modsey
    sextiotalist skrev 2018-11-07 10:13:57 följande:

    Och här älskar vi broccoli, var för övrigt den enda grönsaken som sonen åt under många år (och gurka)


    Måste vara mina smaklökarna. Jag äter typ allt...Men inte det! :)
  • elsi
    modsey skrev 2018-11-07 06:59:00 följande:

    Jag får i bland kommentarer om att vi äter så himla nyttigt och hur orkar jag laga sånt.

    Tycker ju att matlagning är roligt och sen är det viktigt för mig att servera nyttig mat. Mycket grönsaker, ekologiska produkter, och vi äter mycket fisk. Kan absolut frossa i en blodig biff eller kladdiga hamburgare också och visst erbjuder vi barnen sagt till helgen osv. Så jag tycker inte själv det är överdrivet. Frukosten är väldigt varierande, i dag är det exempelvis overnigt ost med rivna äpplen och kanel, i går var det bananpannkakor och färska björnbär. De tränar mycket och mellis är ex en avacado macka eller chiapuddiing och frukt.

    Hur viktigt är maten hos er?


    Min grundinställning är att nästan all mat är nyttig och att det handlar om helhet snarare än detaljer och specifika livsmedel. Det mesta med måtta och den nyttigaste maten är den som äts upp och kommer kroppen till godo.

    Jag är inte superintresserad av matlagning men är noga med att det varje dag ska serveras något som alla faktiskt äter av. Tid har jag också rätt ont om så oftast blir det inte några tidskrävande utsvävningar till vardags. Vi serverar all slags mat hemma från blodiga biffar till lax. Grönsaker serveras alltid och helst då lite mer näringsrika grönsaker som broccoli, bönor, rotsaker, spenat etc. Det är också vad barnen föredrar.

    Jag har ett barn med diagnos som är väldigt känslig för olika maträtter och dessutom har en dålig tillväxt. Han får mat som enligt gängse synsätt kanske inte skulle betraktas som nyttig, men för honom är den maten förutsättningen för att han ska må bra, växa och orka med vardagen. 

    Frukost är nästan alltid densamma varje dag men vi alla i familjen äter olika saker (en äter våfflor med Nutella, en äter te och macka, en yoghurt med flingor, en äter gröt). Mellis äter alla utom en på jobbet eller fritids, den som är hemma tar något lätt och snabbt som yoghurt eller en färdig smoothie.

    Till middagen gör vi mat som alla (eller de flesta) gillar och försöker göra måltiden så komplett det går. Barnet med diagnos får oftast sina accepterade rätter eller nån modifiering av den andra maten så att den fungerar för honom. 

    Jag skulle säga att maten är superviktig hos oss men vi lägger kanske fokus på andra saker än vad du gör av olika skäl. 
  • Mandel

    För mig är mat viktigt och jag är nog ganska petig om jag själv får välja.

    Lagar mat från grunden på svenska råvaror i så lång utsträckning som det går. Visst slinker det ned en korv i matlagningen ibland, men jag läser noga innehållsförteckning och näringsinnehåll innan jag köper och väljer oftast dyrare korvar med högre kötthalt osv.
    Jag äter inte ris eller pasta...

    Sedan har vi sous vide som vi kör ofta med så maten blir ju så perfekt att det inte är ett dugg lockande med restaurangbesök eller så.

    Är inte mycket för köpt fikabröd eller sånt heller då det ofta innehåller en massa skräp och inte det man tror. Aprikoskärnor istället för riktig mandel, mandelolja osv.
    Nä, bort med E-nummer och halvfabrikat.

    Fryst färdigmat kommer inte in i mitt hem!

    Barnen och maken skulle nog gladeligen ha en kost om fruktyoughurt, köpebröd, köpefika, falukorv, pannkakor, färdiga köttbullar osv.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Aniiee

    I första hand är GOD mat viktig. Det betyder ju inte att allt gott är onyttigt, tvärt om. Matglädje har varit viktig för min familj i några generationer pga petiga ungar.

    (BTW, hörde en mamma i affären igår som sa till sina unge som ville ha något "men du gillar inte det där, så det köper vi inte". Det skar verkligen svårt mot mina egna värderingar i hur man hanterar mat och barn.)


    I have a growing lack of disgust for you
  • sextiotalist
    Mandel skrev 2018-11-07 11:07:11 följande:

    För mig är mat viktigt och jag är nog ganska petig om jag själv får välja.

    Lagar mat från grunden på svenska råvaror i så lång utsträckning som det går. Visst slinker det ned en korv i matlagningen ibland, men jag läser noga innehållsförteckning och näringsinnehåll innan jag köper och väljer oftast dyrare korvar med högre kötthalt osv.
    Jag äter inte ris eller pasta...

    Sedan har vi sous vide som vi kör ofta med så maten blir ju så perfekt att det inte är ett dugg lockande med restaurangbesök eller så.

    Är inte mycket för köpt fikabröd eller sånt heller då det ofta innehåller en massa skräp och inte det man tror. Aprikoskärnor istället för riktig mandel, mandelolja osv.
    Nä, bort med E-nummer och halvfabrikat.

    Fryst färdigmat kommer inte in i mitt hem!

    Barnen och maken skulle nog gladeligen ha en kost om fruktyoughurt, köpebröd, köpefika, falukorv, pannkakor, färdiga köttbullar osv.


    Fast e-nummer är väldigt svårt att undvika, en del har du själv i ditt skafferi (alla är inte farliga konstgjorda saker), halvfabrikat är inte alltid av ondo. Om man nu ska vara korrekt, så det mesta du bär hem i matkassen halvfabrikat.

    Sedan är jag lite fundersam när det gäller korv. Att dissa korv för att det inte ha hög kötthalt innebär att man är lite resursslösare.
    För korv t.ex är ju en produkt som har sina rötter i att man tillvaratar allt på djuret.


  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-11-07 12:55:01 följande:

    I första hand är GOD mat viktig. Det betyder ju inte att allt gott är onyttigt, tvärt om. Matglädje har varit viktig för min familj i några generationer pga petiga ungar.

    (BTW, hörde en mamma i affären igår som sa till sina unge som ville ha något "men du gillar inte det där, så det köper vi inte". Det skar verkligen svårt mot mina egna värderingar i hur man hanterar mat och barn.)


    Fast det är ju inget fel, varför ska man köpa hem sådant som bara blir liggande och inte kommer ätas upp?
  • Gryntroll

    Vi försöker vara så varierade som möjligt och mycket rotfrukter och grönsaker.

    Hade nyligen en lacto-ovo veg period men tyckte att det var svårt och efter ett tag inte så roligt att laga. Så nu är vi tillbaka till att även äta kött, fisk och fågel, men inte i samma utsträckning som tidigare.

  • elsi
    sextiotalist skrev 2018-11-07 13:14:51 följande:
    Fast e-nummer är väldigt svårt att undvika, en del har du själv i ditt skafferi (alla är inte farliga konstgjorda saker), halvfabrikat är inte alltid av ondo. Om man nu ska vara korrekt, så det mesta du bär hem i matkassen halvfabrikat.

    Sedan är jag lite fundersam när det gäller korv. Att dissa korv för att det inte ha hög kötthalt innebär att man är lite resursslösare.
    För korv t.ex är ju en produkt som har sina rötter i att man tillvaratar allt på djuret.
    Exakt så tänker jag också!

    E-nummer är ofta helt vanliga ingredienser. Vanligt salt har ett E-nummer. C-vitamin likaså.

    Och korv är ju en blandning och ska därför inte ha alltför hög kötthalt. En korv med 100% kött skulle inte smaka nåt och vara torr som fnöske. Även en korv man gör hemma skulle man ju blanda med kryddor och annat för att göra köttet till korv liksom. 
  • elsi
    Aniiee skrev 2018-11-07 12:55:01 följande:

    I första hand är GOD mat viktig. Det betyder ju inte att allt gott är onyttigt, tvärt om. Matglädje har varit viktig för min familj i några generationer pga petiga ungar.

    (BTW, hörde en mamma i affären igår som sa till sina unge som ville ha något "men du gillar inte det där, så det köper vi inte". Det skar verkligen svårt mot mina egna värderingar i hur man hanterar mat och barn.)


    Mamman kanske visste att barnet ville ha det för att förpackningen är fin eller skulle smaka en gång och rata resten?

    Hur tänker du att man skulle hantera barnet och maten i den situationen?
  • Aniiee
    sextiotalist skrev 2018-11-07 13:15:48 följande:
    Fast det är ju inget fel, varför ska man köpa hem sådant som bara blir liggande och inte kommer ätas upp?
    Då äter man upp det själv om barnet inte äter upp det. Vill barn testa och uppleva smaker så ska man uppmuntra och peppa, inte slå ner på barnet och förbjuda. Då får man just petiga barn som är rädda för nya smaker (som sedan andra klagar på för att de "inte tycker om" för att de fått lära sig att nya smaker är läskiga/äckliga).
    I have a growing lack of disgust for you
  • elsi
    Aniiee skrev 2018-11-07 14:29:06 följande:
    Då äter man upp det själv om barnet inte äter upp det. Vill barn testa och uppleva smaker så ska man uppmuntra och peppa, inte slå ner på barnet och förbjuda. Då får man just petiga barn som är rädda för nya smaker (som sedan andra klagar på för att de "inte tycker om" för att de fått lära sig att nya smaker är läskiga/äckliga).
    Det där är inte ett så enkelt samband som du framställer det. Det kan finnas massor av skäl att inte köpa allt barnet i en affär vill ha utan att för den skull skapa petighet och rädsla för nya smaker. 

    Att säga att man inte vill köpa något för att (man vet kanske) att barnet inte tycker om det är inte att slå ner på barnet och förbjuda. Det finns gott om gråskalor både i matintroduktion och barnuppfostran. 

    Och att som förälder köpa mat för att provsmaka och sen slänga eller själv äta fast man inte har lust har inte nån större bärighet heller tycker jag. 
Svar på tråden Hur viktig är nyttig mat i er familj