• enblivandemamma1

missfall trots högre HCG

I torsdags 1/11 fick jag reda på att jag är gravid (BIM-1)
    Testade först med en vanlig sticka från RFSU som visade ett svagt plus, för säkerhetsskull testade jag senare med ett digitalt test från CB där det stod gravid 1-2 veckor.
    Tog även ett test från CB morgonen efter som visade samma.
    Lite senare den dagen började jag blöda och direkt blev jag orolig, men det var ju samma dag som min mens skulle komma. 
    Blödde lika länge som en vanlig mens ca 3-4 dagar och det var samma mängd blod men det jag reagerade starkast på var en liten klump som kom ut på söndagen som var ca en halv cm stor.
    Blev direkt orolig för missfall så valde att testa med en vanlig sticka från RFSU som visade ett mycket tydligare sträck än vad det hade gjort på torsdagen. 
    Igår tog jag ett till digitalt test som istället visade gravid 2-3 veckor.
    Finns det möjlighet att det var ett missfall men att HCG nivåerna höjts så pass mycket ändå?
    Har från första stund inte haft några direkta grav-symtom förutom att mina bröst har blivit större och har även varit lite yr, igår var enda dagen jag kände att jag mådde illa.
    Snälla hjälp mig och skriv vad ni tror.

• Svar på tråden missfall trots högre HCG
  • lillainna

Du får nog vänta 2 veckor och sen testa, det var vad bm sa till mig när jag fick missfall. :(

• enblivandemamma1

ja dom sa det till mig också, men denna väntan är mer påfrestande än jag trodde, dessa tre dagar sen blödningen känns mer som 3 veckor. Vi har ett planerat VUL den 30:e men det känns som en evighet tills dess. 
    Har haft ont i mina äggstockar både igår och idag, om det nu är ett missfall kan isåfall ägglossningen komma igång så snabbt igen?

• Zoegazz

Jag var med om att mitt extrema illamående minskade efter ett missfall för att komma tillbaka nån vecka efter. Visade sig jag hade väntat tvillingar, varav ena klarade sig. Kanske samma för dig.

• enblivandemamma1
    Fia 28 skrev 2018-11-07 14:02:49 följande:

Mitt hcg höjdest lite även efter jag börjat blöda. 

hur var din blödning? hade du klumpar? Kan du förklara lite? 
    beklagar ditt mf :(
  • enblivandemamma1
    Zoegazz skrev 2018-11-07 14:17:54 följande:

Jag var med om att mitt extrema illamående minskade efter ett missfall för att komma tillbaka nån vecka efter. Visade sig jag hade väntat tvillingar, varav ena klarade sig. Kanske samma för dig.

jaha kunde dom se i efterhand att det var en av tvillingarna som hade gått bort då?
    vilken vecka var du i när detta hände? hade du blödningar och isåfall hur såg blödningarna ut? var det klumpar osv?
    beklagar att ena tvillingen inte klarade sig men hoppas på att du har en frisk bebis nu :)
  • Omstart2019

När jag haft sådär supertidiga missfall så har ägglossningen kommit precis som om blödningen bara var mens.

Min barnmorska sa att de rekommenderar att man inte ska ta graviditetstest förrän mensen är en vecka försenad (men vem klarar det??) just för att det känns så dramatiskt om man tänker missfall istället för bara försenad mens. Antar att det är relativt vanligt att graviditeter avslutas innan de ens knappt har hunnit starta.

Hoppas dock inte det är så i ditt fall!

enblivandemamma1 skrev 2018-11-07 13:57:24 följande:

ja dom sa det till mig också, men denna väntan är mer påfrestande än jag trodde, dessa tre dagar sen blödningen känns mer som 3 veckor. Vi har ett planerat VUL den 30:e men det känns som en evighet tills dess. 

Har haft ont i mina äggstockar både igår och idag, om det nu är ett missfall kan isåfall ägglossningen komma igång så snabbt igen?

• enblivandemamma1
    Omstart2019 skrev 2018-11-07 15:27:48 följande:

När jag haft sådär supertidiga missfall så har ägglossningen kommit precis som om blödningen bara var mens.

Min barnmorska sa att de rekommenderar att man inte ska ta graviditetstest förrän mensen är en vecka försenad (men vem klarar det??) just för att det känns så dramatiskt om man tänker missfall istället för bara försenad mens. Antar att det är relativt vanligt att graviditeter avslutas innan de ens knappt har hunnit starta.

Hoppas dock inte det är så i ditt fall!

ja okej då förstår jag.
    ja nej det är ju helt omöjligt att kunna vänta till när mensen är försenad en vecka. 
    nej jag hopppas verkligen inte det men tänkta avvakta ca en vecka till och testa mig igen, har veckorna ökat på testet så borde det ju inte varit ett missfall utan bara en vanlig mens.
  • Zoegazz
    enblivandemamma1 skrev 2018-11-07 15:16:59 följande:

jaha kunde dom se i efterhand att det var en av tvillingarna som hade gått bort då?

vilken vecka var du i när detta hände? hade du blödningar och isåfall hur såg blödningarna ut? var det klumpar osv?

beklagar att ena tvillingen inte klarade sig men hoppas på att du har en frisk bebis nu :)

Ja, jag blev mycket chokad på vul där en sprattlande liten baby visade sig. Var i v.9 då ungefär. De kunde se en tom hinnsäck bredvid och tog den slutsatsen, att där varit två. Skulle också förklara det extrema illamåendet jag hade innan blödningen. Är ju starkare hormonpåslag med tvillingar. Kunde knappt gå utan att det kändes som jag skulle kräkas. Fick vara sjukskriven. Så när illamåendet avtog efter antog jag MF. Men sen kom det tillbaka efter nån vecka mindre intensivt. Som i en mer normal graviditet då.

Vår tjej är en frisk 5-åring idag och jag var bara glad vi fick ett barn.
  • Kamasjo

Detta skulle kunnat vara mitt inlägg för sju-åtta månader sedan. Nu är jag i vecka 35, allt gått bra.

Jag testade också väldigt tidigt. Hade inte koll på senaste mens då vi inte planerade bli gravida, sonen var endast sju månader då. Hade dock en känsla rätt tidigt av att jag nog var gravid. Började blöda dagen efter ett svagt, svagt plus. Blödde som normal mens, i mitt fall sex dagar. Ingen desto mer värk än vanlig mensvärk. Kände mig fortfarande gravid och testen blev bara starkare för varje dag, cb digital gick från 1-2 till 2-3 och tillslut 3+. Ett hcg-blodprov visade på en hög hcg-nivå men fortfarande kunde det "vara ett missfall där hcg:n ännu var hög". Grät till mig ett tidigt vul då jag inte stod ut att "vänta några veckor och ta ett nytt test". På vul (någon vecka senare) såg jag en liten böna med tickande hjärta. Jag blödde en gång (massor) till i vecka 13. Över på ett halvt dygn den gången, stora klumpar, gammalt blod. Ingendera blödning hittade man någon förklaring till och efter den andra blödningen har allt varit bra. Bf den 15.13 :). Håller tummarna för samma utgång för dig!

• enblivandemamma1
    Zoegazz skrev 2018-11-07 17:08:01 följande:
    Ja, jag blev mycket chokad på vul där en sprattlande liten baby visade sig. Var i v.9 då ungefär. De kunde se en tom hinnsäck bredvid och tog den slutsatsen, att där varit två. Skulle också förklara det extrema illamåendet jag hade innan blödningen. Är ju starkare hormonpåslag med tvillingar. Kunde knappt gå utan att det kändes som jag skulle kräkas. Fick vara sjukskriven. Så när illamåendet avtog efter antog jag MF. Men sen kom det tillbaka efter nån vecka mindre intensivt. Som i en mer normal graviditet då.

ja jag har ju som sagt inte några jättetydliga symptom vilket oroar mig. Dock har jag ju typ som molande värk/mensvärk vilket jag endast brukar ha samma dag som min mens kommer, så något annorlunda är det ju garanterat med min kropp.
    Sen har jag börjat märka av lite illamående på kvällarna men inget övrig tid på dygnet. Mina bröst är fortfarande större men jag antar att de håller sig så en stund även efter missfall.
  • enblivandemamma1

ja jag har ju som sagt inte några jättetydliga symptom vilket oroar mig. Dock har jag ju typ som molande värk/mensvärk vilket jag endast brukar ha samma dag som min mens kommer, så något annorlunda är det ju garanterat med min kropp.
    Sen har jag börjat märka av lite illamående på kvällarna men inget övrig tid på dygnet. Mina bröst är fortfarande större men jag antar att de håller sig så en stund även efter missfall.

Grattis till er tjej!
  • enblivandemamma1

Grattis till er tjej!
  • Fia 28
    enblivandemamma1 skrev 2018-11-07 15:15:09 följande:
    hur var din blödning? hade du klumpar? Kan du förklara lite? 
    beklagar ditt mf :(
    Jag började blöda och både jag och bm misstänkte missfall, men blodprovet visade högt hcg. Nästan en vecka senare kom allt ut på en gång i v 10.
Svar på tråden missfall trots högre HCG