• Anonym (lussekatt)

Fullkornsmjöl, nyttigare?

Tipsades av en på jobbet att börja använda fullkornsmjöl istället för vanligt hederigt vetemjöl då det skulle vara nyttigare.

Någon som kan bekräfta detta? Mjöl i sig är ju inget man bör lapa i sig sägs det ju, men sen hör man ju om alla fullkornsprodukter som ska vara så bra.

Verkar ju bli lite stabbigare resultat de gånger jag provat, och ytan ser ju lite "grynigare" ut typ. Det är det jag noterat hittills.

• Svar på tråden Fullkornsmjöl, nyttigare?
  • Aniiee

Jag är en sån som inte tummar på nöjet. Fulkornsmjöl är nyttigare (om vi med nyttigare menar innehåller mer fibrer och marginellt mindre kalorier) men det har sin plats och vanligt vetemjöl har sin och fullkornsmjöl hör inte hemma i lussebullar enligt mig.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (S)

Om du vill vara nyttigare så använd kokosmjöl/mandelmjöl/fiberhusk

• Anonym (lussekatt)
    Anonym (S) skrev 2018-11-07 17:26:05 följande:

Om du vill vara nyttigare så använd kokosmjöl/mandelmjöl/fiberhusk

Är inte kokos i sig väldigt fet? Kollar man på kokosmjölk t.ex. är det väldigt mycket mättat fett i förhållande till mängden...

Nu var det iofs inte lussekatter jag skulle baka (det namnet bara kom till mig), är väl i mjölanvändning överlag.

Kan dock tänka mig att fullkornsmjöl är lite billigare än kokos/mandelmjöl odyl....
  • Anonym (S)
    Anonym (lussekatt) skrev 2018-11-07 18:55:54 följande:

Är inte kokos i sig väldigt fet? Kollar man på kokosmjölk t.ex. är det väldigt mycket mättat fett i förhållande till mängden...

Nu var det iofs inte lussekatter jag skulle baka (det namnet bara kom till mig), är väl i mjölanvändning överlag.

Kan dock tänka mig att fullkornsmjöl är lite billigare än kokos/mandelmjöl odyl....

Det törs jag inte svara på. Känner ett gäng lchf:are som använder kokos/mandelmjöl så det är nog betydligt mindre kolhydrater i än vanligt mjöl. Det är nog ganska dyrt ja. Vissa saker blir ju bara inte bra när byter ut mjölet, jag försökte göra morotsbiffar på sånt mjöl och det blev då bara en sörja! Goda som tusan men svåra att steka
Svar på tråden Fullkornsmjöl, nyttigare?