• Anonym (.)

Hur lång tid kan man va ute och gå med vagnen?

Hur länge kan man va ute och gå med vagnen med en bebis på 6 veckor i den här årstiden? Är en timme för länge?

• Svar på tråden Hur lång tid kan man va ute och gå med vagnen?
  • modsey
    Anonym (.) skrev 2018-11-07 21:03:02 följande:

Hur länge kan man va ute och gå med vagnen med en bebis på 6 veckor i den här årstiden? Är en timme för länge?

Du kan vara ute och gå så länge bebisen är nöjd.
  • mammalovis

Har bebisen bara lagom temperatur i en skyddad vagn är det tills bebisen blir missnöjd eller hungrig. Här har vi fortfarande plusgrader. Jag var ute i minusgrader också. Risken brukar mer vara att man bylsar på dem för mycket. Känn i nacken är ett bra knep. 

• lövet2

Det beror på vädret. Tänk på att luftvägar och lungor hos riktigt små barn, inte klarar lika mycket som hos större barn. Jag fick en bra tumregel av en BVC-sköterska:
    Mindre än en månad: gå inte ut om det är kallare än -10 grader.
    Mindre än ett halvår: gå inte ut om det är kallare än -20 grader.

Så länge det är plusgrader, så är det egentligen inget problem. Var ute 3 timmar om du känner för det!

• Anonym (Intemittbarn)

Men drog en snoa på 2h häromdagen, nemas problemas. Kläder efter väder!

• BossHoss

Vår lille är född i slutet av september
    Vi lät barnvagnen stå ute på altanen mitt i vintern när han sov i den, för han sov så varmt och gott i den när han var ordentligt nerbäddad.

Du kan va ute och gå hur länge som helst så länge som barnet inte blir kallt skulle jag säga..
  • modsey
    lövet2 skrev 2018-11-07 23:20:50 följande:

Det beror på vädret. Tänk på att luftvägar och lungor hos riktigt små barn, inte klarar lika mycket som hos större barn. Jag fick en bra tumregel av en BVC-sköterska:

Så länge det är plusgrader, så är det egentligen inget problem. Var ute 3 timmar om du känner för det!

Då skulle ju bebisar i Norrland och andra kalla delar i världen aldrig vara ute vintertid.
  • MsFry

Jag har lite svårt att förstå den här rädslan för kyla. Klä på barnet och se till att hen inte utsätt för direkt blåst så ordnar det sig. Mitt barn är född i december, vi kanske inte tog långpromenader första veckorna men absolut när barnet var en månad.

Jag upplevde sommarens värmebölja som betydligt mer svårhanterlig än vinterns kyla.

• legomum

Som andra redan skrivit, du kan vara ute och promenera så länge bebis är nöjd.

• lövet2
    modsey skrev 2018-11-08 08:36:58 följande:
    Då skulle ju bebisar i Norrland och andra kalla delar i världen aldrig vara ute vintertid.
    Jag kan väl inte påstå att jag sett så många nyfödda tas ut på barnvagnspromenad i 15 minusgrader. Det finns liksom ingen anledning. Vem lägger en 3-månadersbaby att sova utomhus i -25?
    Korta stunder när det är nödvändigt ja, men inte längre än nödvändigt.
  • Anonym (.)
    mammalovis skrev 2018-11-07 21:08:14 följande:

Har bebisen bara lagom temperatur i en skyddad vagn är det tills bebisen blir missnöjd eller hungrig. Här har vi fortfarande plusgrader. Jag var ute i minusgrader också. Risken brukar mer vara att man bylsar på dem för mycket. Känn i nacken är ett bra knep. 

Här är också plusgrader. Är det farligare att klä på bebisen för mycket än för lite? Bröstet går väl också bra att känna på?
  • modsey
    lövet2 skrev 2018-11-08 13:11:01 följande:

Jag kan väl inte påstå att jag sett så många nyfödda tas ut på barnvagnspromenad i 15 minusgrader. Det finns liksom ingen anledning. Vem lägger en 3-månadersbaby att sova utomhus i -25?

Sonen föddes i januari en kall vinter. Självklart var vi ute med honom då varken jag , styorasyster eller han mått bra av att vara inne till slutet av mars!
  • Anonym (länge)

För länge för vadå? Om bebisen vaknar och vill äta under promenaden så kan du ju sätta dig nånstans och mata, det är ju ännu inte så himla kallt ute. Annars kan du vara ute så länge du vill. 
  • Anonym (länge)
    lövet2 skrev 2018-11-08 13:11:01 följande:
    Varför inte?

Jag promenerade långa promenader varje dag när mina bebisar var små. Minst en timme på förmiddagen och en på eftermiddagen. Alla väder. Och -15 är inte så himla kallt, bebisen ligger väl skyddad i vagnen. Vid - 25 är det kanske väl kallt för långpromenader men det är inte så ofta det är så kallt.

Jag har även ammat dem ute i alla väder och överallt i området. Inga som helst problem med det.

Mina barn barn är födda i november och januari. 
  • Anonym (länge)
    lövet2 skrev 2018-11-07 23:20:50 följande:

Låter som att din BVC-sköterska hittade på lite eget där (iofs inte så ovanligt för BVC-sköterskor). Det där är inga generella råd och inte heller är de underbyggda av något slags forskning eller kunskap om barn, det där är bara eget tyckande. 
  • elmadumle

Du kan vara ute hela dagen om du vill, så länge barnet får vad den behöver i mat/torr blöja, och är nöjd i vagnen. 

Svar på tråden Hur lång tid kan man va ute och gå med vagnen?