• Vattumankillen

    Hur ska man ta reda på om gamla släktingar ska kremeras eller begravas?

    Hur ska man ta reda på gamla släktingar ska kremeras eller begravas?

    Enligt andra släktingar kan jag inte fråga min 94 åriga farfar om han vill begravas eller kremeras när han någon gång dör vilket blir nog snart tror jag.

  • Svar på tråden Hur ska man ta reda på om gamla släktingar ska kremeras eller begravas?
  • Jag är bara jag

    Finns ju inget som heter "ska". Vet man vad de önskar genomför man det om man vill det själv. Vet man inte gör man precis som man själv vill. Och visst kan man fråga! Det är ju liksom inte så att folk över 90 har 20 år kvar att leva tyvärr.

  • Mint

    Fråga honom. Det finns inget annat sätt att ta reda på det, om han inte skrivit det i något testamente / vita arkivet.

    Det är det mest respektfulla mot alla, att ta reda på det. Dels blir hans önskan uppfylld, dels slipper anhöriga att mitt i sorgen och det praktiska att fundera / noja / gräla om hur de tror att han hade velat ha det.

  • Walker90

    Mina föräldrar är i 60-årsåldern och det dröjer troligtvis några år innan de går bort. Trots det tog jag upp ämnet döden och begravningar med dem tidigare i år. Jag förklarade att jag själv börjat fylla i Vita arkivet (Fonus) och att det vore bra om de gör det så att vi barn vet hur de vill ha det när de går bort. De tog det bra och tyckte det var klokt att ta upp!

    Jag tycker du ska prata med din farfar. Du gör ju det för hans skull och kanske blir han lättad att du frågar honom? Han förstår nog varför du frågar: det är ju för att du bryr dig.

  • Anonym (Grav?)

    Vill de efterlevande ha en grav att gå till, att sköta om eller betala för skötsel för? Eller föredrar man att aska sprids i minneslund?

  • Kjell2
    Vattumankillen skrev 2018-11-07 21:06:36 följande:

    Hur ska man ta reda på gamla släktingar ska kremeras eller begravas?

    Enligt andra släktingar kan jag inte fråga min 94 åriga farfar om han vill begravas eller kremeras när han någon gång dör vilket blir nog snart tror jag.


    Prata med honom om begravning, arv mm. Det finns nog fler frågor än just kremering, t ex kyrklig begravning, stor/liten, vilken kyrkogård, inbjudna, arv, musik, annons mm.


  • Vattumankillen
    Anonym (Grav?) skrev 2018-11-08 05:45:55 följande:

    Vill de efterlevande ha en grav att gå till, att sköta om eller betala för skötsel för? Eller föredrar man att aska sprids i minneslund?


    Kremering tror jag.

    Men jag tycker jordbegravning är bättre.
Svar på tråden Hur ska man ta reda på om gamla släktingar ska kremeras eller begravas?