• Kiiwi00

    Hämta uppgifter om vilken skola ett barn går i?

    Går det att hämta uppgifter nånstans om vilken skola ett barn går i?

  • Svar på tråden Hämta uppgifter om vilken skola ett barn går i?
  • OlgaElvira
    Kiiwi00 skrev 2018-11-07 23:21:34 följande:

    Går det att hämta uppgifter nånstans om vilken skola ett barn går i?


    Vill du veta det så får du fråga föräldrarna. Skolor får inte lämna ut uppgift om minderårig utan vårdnadshavarens medgivande. Dock får de lämna uppgift till t.ex. socialtjänsten.
  • Kiiwi00

    Självklart gäller det som vårdnadshavare. Det handlar om ett barn som har tagits bort från sitt hem och in i en ny skola utan den ena vårdnadshavarens godkännande. Enligt domsbeslut ska denna vårdnadshavare (som inge godkänt) ha barnet boende hos sig. För att kunna få information om vart barnet befinner sig undrar jag nu om det går att få tag på den typ av info nånstans. Och vart man kan vända sig i så fall?

  • Anonym (Pumpan)
    Kiiwi00 skrev 2018-11-07 23:44:47 följande:

    Självklart gäller det som vårdnadshavare. Det handlar om ett barn som har tagits bort från sitt hem och in i en ny skola utan den ena vårdnadshavarens godkännande. Enligt domsbeslut ska denna vårdnadshavare (som inge godkänt) ha barnet boende hos sig. För att kunna få information om vart barnet befinner sig undrar jag nu om det går att få tag på den typ av info nånstans. Och vart man kan vända sig i så fall?


    Om ni alltså är två vårdnadshavare så ska det väl normalt sett inte gå att byta skola för det gemensamma barnet? Om det finns ett domstolsbeslut om umgänge/boende så har ju den andre vårdnadshavaren brutit mot det.
    Eftersom ni inte har kunnat lösa detta själva (eftersom det krävts ett beslut från domstol) så antar jag att ni inte har det bästa samarbetet!
    Men undrar också om det finns någon anledning till att den andre vårdnadshavaren har handlat som hen har gjort och att det har gått att byta skola utan båda vårdnadshavarnas godkännande?
Svar på tråden Hämta uppgifter om vilken skola ett barn går i?