• Anonym (Ålraj­tdå!)
    Äldre 8 Feb 01:56
    1284 visningar
    13 svar
    13
    1284

    Testamente

    Anonym (Ylva) skrev 2018-11-08 16:19:36 följande:

    Jag startar tråden på nytt. Attityder och besserwissers på låg nivå.

    Jag efterfrågar inte huruvida jag bryr mig om särkullbarn eller inte, hur "dålig" min man är osv. Jag efterfrågar KUNSKAP i testamenten gällande särkullbarn och gifta par med gemensamma barn som önskar sitta i orubbat bo. Laglott och arvslott, hur har NI testamenterat?

    Vi vill inte att våra särkullbarn ska ha arvslotten.


    Okej, det angår förstås inte mig, men... varför vill ni inte att de ska ha sin lagliga rätt?
  • Anonym (Ålraj­tdå!)
    Äldre 9 Feb 03:55
    #11
    Anonym (U) skrev 2019-02-08 05:46:16 följande:

    Vi har det så, att särkullsbarnen får laglott via testamente. Upprättat hos familjejurist och jag skulle aldrig göra ett testamente själv genom en mall på nätet. Vi besökte jurist, hade två träffar med mängder av diskussioner. Upprättade ett testamente samt ett äktenskapsförord (om att göra av från mins föräldrar och eget pensionssparanade till enskild egendom). Vi betalade 8000kr för detta och det är ingenting jämfört med vilka värden vi pratar om samt att kunna sova lungt om natten.


    Jättebra att ni upprättat testamente.Tyvärr kan bröstarvingar som inte anser att de fått sin laglott klandra testamentet och ställa allt på ända.
  • Anonym (Ålraj­tdå!)
    Äldre 9 Feb 03:55
    #12
    Kjell2 skrev 2019-02-08 05:54:55 följande:
    Det är hyfsat enkelt. Skriv testamente, ta hjälp av proffs, så får särkullbarn bara laglotten.
    Så enkelt är det inte. 
Svar på tråden Testamente