• Anonym (tonåring)

Orolig för morsan

Hej, jag har precis börjat gymnasiet och mina föräldrar har nyligen skilt sig,
    Farsan har redan skaffat sig ett nytt liv, ny fru.. deltar i aktiviteter med sina kompisar.. hittar på saker osv.

Men har börjat bli väldigt orolig om min mamma som det går helt åt andra hållet för, hon har slutat hitta på saker, sällan glad och är väldigt enkelt upprörd, hon sitter för det mesta hemma och kollar TV och ser väldigt nedstämd och "vilse" ut eller vad man ska säga, hon har skrivit massa läskiga saker till Pappa (självskade saker om ni fattar) och det får mig väldigt väldigt orolig, får det jätte svårt att sova om nätterna för jag blir så nervös över vad som skulle kunna hända, jag föreställer mig verkligen det värsta, Hon lyssnar på deppig musik och är liksom hemma hela tiden verkligen, är inte alls ute med kompisar mycket längre.
    Mina syskon har pratat med henne om det och hon vägrar söka hjälp, och när dem försökt hjälpa henne med det så blir det bara värre, hon blir ledsen o säger att alla är emot henne och alla är på Pappas sida osv..
    Någon som känner igen sig? Hatar att ens tänka på detta sättet men vill verkligen inte förlora henne.. Hjälp snälla!

• Svar på tråden Orolig för morsan
  • Anonym (Flower)

Kanske inte påpeka att hon bör söka hjälp, men bekräfta henne "Jag ser att du inte verkar må bra, hur mår du egentligen?" 
    Försök få med henne ut på någon aktivitet, kanske bara en promenad.

• Anonym (K)

Hon verkar vara deprimerad. Om hon inte tar ansvar för sitt egna mående och har minderåriga barn boendes hos sig så måste ni göra en orosanmälan till socialen. Då kan de se till så att hon får den hjälp hon behöver.

• Anonym (BättreRåd)
    Anonym (K) skrev 2018-11-08 20:23:32 följande:

Hon verkar vara deprimerad. Om hon inte tar ansvar för sitt egna mående och har minderåriga barn boendes hos sig så måste ni göra en orosanmälan till socialen. Då kan de se till så att hon får den hjälp hon behöver.

Lyssna verkligen INTE på detta genomusla förslag om du inte vill göra din och mammas situation till ett rent HELVETE!

Prata med din mammas vänner och dina syskon och försök tillsammans komma på hur ni kan hjälpa din mamma.
  • Anonym (K)
    Anonym (BättreRåd) skrev 2018-11-08 20:33:11 följande:

Lyssna verkligen INTE på detta genomusla förslag om du inte vill göra din och mammas situation till ett rent HELVETE!

Prata med din mammas vänner och dina syskon och försök tillsammans komma på hur ni kan hjälpa din mamma.

De ska fokusera på att studera och vara barn, inte på att ta hand om deras mamma som inte vill bli hjälpt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (BättreRåd) skrev 2018-11-08 20:33:11 följande:

Soc vill bara hjälpa till.
  • Anonym (tonåring)
    Anonym (K) skrev 2018-11-08 20:37:13 följande:
    De ska fokusera på att studera och vara barn, inte på att ta hand om deras mamma som inte vill bli hjälpt.
    frågan var inte vad som är bäst för mig, jag vill hjälpa min mamma och att ge mig själv te socialen för det vet jag inte hur det skulle hjälpa i mitt läge just nu men tack för svar :)
  • Anonym (BättreRåd)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-08 20:42:12 följande:
    Soc vill bara hjälpa till.
    Ha ha...ja eller hur
  • Anonym (K)
    Anonym (tonåring) skrev 2018-11-08 20:43:43 följande:

frågan var inte vad som är bäst för mig, jag vill hjälpa min mamma och att ge mig själv te socialen för det vet jag inte hur det skulle hjälpa i mitt läge just nu men tack för svar :)

Det fungerar inte så. Socialen tar inte barn ifrån föräldrarna såvida inte barnen utsätts för våld eller annat allvarligt. Däremot så kan socialen hjälpa och se till så att din mamma får behandling och hjälp. :)
  • mamaleona

Vet du om dom var överens att skilja sig? Jobbar hon inte? Jag har skilt mig för ett par år sedan o har en tonåring. Skulle (tror jag) vakna till om mitt nåt av mina barn verkligen satte sig ner o berättade hur hon tänjer o känner. En mamna reagerar på det. Har honbra kontakt med pappa? Kan ni tala med honom?

• Anonym (:()

Det kan tyvärr ta väldigt lång tid att bearbeta en skilsmässa. Min mamma var deprimerad och drog sig undan ganska länge innan hon var redo att  börja om men min pappa gick direkt vidare och startade ett nytt liv med en ny kvinna.

Jag tror att din mamma skulle uppskatta att du visar din omtanke samtidigt som hon inte vill att du ska vara ledsen för hennes skull. Ingen förälder vill att ens barn ska bära ens egna bördor. Har du kontakt med någon som står henne nära såsom hennes vänner eller syskon? Kanske kan du be dem om hjälp att prata med din mamma?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (BättreRåd) skrev 2018-11-08 20:58:38 följande:

Ha ha...ja eller hur

Jepp. Varför är du så emot dom då?
Svar på tråden Orolig för morsan