• Anonym (Kaffedraken)

    Någon mer här med hyperemesis gravidarum?

    Hej, tänkte bara höra om här finns nån mer som lider av extremt graviditetsillamående? Jag mådde illa redan bim-4, och testade då även positivt. Sedan dess har det gradvis blivit värre, och sedan snart två veckor tillbaka är det riktigt illa. Är i vecka 6+4 idag och sjukskriven sedan två dagar. Läkaren ville dock börja med 2veckor (de som arbetsgivaren står för). Tydligen är försäkringskassan riktigt svåra? Är så rädd för det! Kräker upp emot 10 gånger per dag, ibland så kraftigt att det kommer ur min och näsa samtidigt. Plus att det typ trycks ut urin så det strålar ner för benen :( Inte så kul när det händer på jobb. Vila har hjälpt något, men är helt orkeslös och saknar fullkomligt energi. Detta är min andra graviditet, har en dotter på 6,5 sedan tidigare. Mådde illa till v. 20 ca med henne, men fattade då aldrig att jag hade HG (var något yngre och kämpade på, tänkte att det var så det var att vara gravid). Har köpt postafen, problemet är att tabletten kommer upp igen innan den hinner verka. Fått akupunktur, hjälpte inte alls :/ Imorgon ska jag testa lergigan comp. Är vanligtvis t o m restriktiv med huvudvärkstabletter, tycker inte om att ta tabletter och särskilt inte när jag är gravid...

    Vad är era tankar?

  • Svar på tråden Någon mer här med hyperemesis gravidarum?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sådär var det för mig med, gick över kring v 18-19 något. Jag hade inga problem att bli sjukskriven när läkaren skrev just HG. Hade aldrig kunnat jobba.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Stackare! Jag är gravid nu men klarade mig från hyperemesis denna gång. Men med första barnet så kräktes jag fram till förlossningen.

    Jag tycker att det blev lite lindrigare efter att moderkakan bildades. Nästa lindring var runt v20.

    Men för mig var det så illa att jag kunde inte vara ute bland folk, minsta doft fick mig att kräkas. Jag var dessutom extremt åksjuk.

    Tryck på ditt psykiska mående kring det här. Att du även blir matt av allt kräkande, sover dålig om du kräks på natten? Får huvudvärk av mat och sömnbrist? Att du ej får i dig mediciner pga kräkningar osv.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Är nu i slutet av min andra graviditeter och har varit sjukskriven sedan vecka 10 på grund av HG. Dock har jag även haft högt värde på sköldkörtelen så troligen den som gjort att jag mått så dåligt också. Jag gillar inte heller att ta massa piller speciellt inte under grav men det som hjälpte mig bäst var när jag tillslut fick utskrivet primperan och kombinera det med B-vitamin. 
    Jag har heller aldrig haft några problem med försäkringskassan för detta utan det har gått rätt smidigt från deras sida. Se till så att din läkare skriver med alla symptom du har.
    Håller tummarna för att det ska bli bättre för dig snart Hjärta

  • Anonym (Kaffedraken)
    Lady D Taylor skrev 2018-11-09 10:11:32 följande:

    Är nu i slutet av min andra graviditeter och har varit sjukskriven sedan vecka 10 på grund av HG. Dock har jag även haft högt värde på sköldkörtelen så troligen den som gjort att jag mått så dåligt också. Jag gillar inte heller att ta massa piller speciellt inte under grav men det som hjälpte mig bäst var när jag tillslut fick utskrivet primperan och kombinera det med B-vitamin. 

    Jag har heller aldrig haft några problem med försäkringskassan för detta utan det har gått rätt smidigt från deras sida. Se till så att din läkare skriver med alla symptom du har.

    Håller tummarna för att det ska bli bättre för dig snart 


    Jag fick också högt sköldkörtelvärde. Det kanske är kopplat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Meriall skrev 2018-11-09 10:45:09 följande:
    Jag fick också högt sköldkörtelvärde. Det kanske är kopplat.
    Ja det känns nästan så, hört flera som haft HG och högt värde.
Svar på tråden Någon mer här med hyperemesis gravidarum?