• Losam

Kan man kombinera semester och föräldrarpenning???

Jag har bf den 8 juli, och har sökt om havandeskapspenning men jag jobbar i klädbutik och är lite tveksam om jag kommer att få det. Så min back up plan var att om jag inte får hvandeskapspenningen så tänkte jag ta ut semester i ca 4-5 veckor innan bf.

Men nu har jag blivit sjukskriven till att börja med två veckor men läkaren sa att blir det inte bättre på dessa två veckor (foglossning) Så kommer han ant sjukskriva mig hela graviditeten,fram till bf.

Då kommer frågan, om jag nu blir sjukskriven hela graviditeten ut, då har jag ju all semester kvar. Kan man då efter förlossning spara på föräldrardagarna och kombinera dem med semesterdagar??

Hoppas ni förstår vad jag menar

• Svar på tråden Kan man kombinera semester och föräldrarpenning???
  • Emmec

Ja, du kan ju börja med att ta ut semester och när den är slut så går du på föräldraledighet.
    Jag kommer att spara all min semester till när ja kommer tillbaka, så ja kan va ledig massor den sommaren när min sambo är föräldraledig och jag jobbar. Men det är itne alla arbetsplatser som låter en spara semester. :)

• 700523

du kan kombinera semester med fp.
    Du tar t ex fp må-on (3d) + semester to-fr (2 d).
    kan inte ta både och på samma dag bara....

själv tänker jag ta ut nån semesterdag i månaden för att dryga ut kassan

• hejlis

ja, visst. Bara ditt jobb säger ok till att du har semester. Men du är ju ledig iaf, så det borde ju inte vara ngt problem Sen kan du kominera hur du vill. Ledig utan ersättning alls, FP eller semeterersättning från jobbet. OBS! Tänk bara på, ang. ledig utan ersättning. Efter barnet fyllt 1 år mååste du täcka upp 5 dagar i veckan med Fp eller jobb (eller semeter) för att behålla din sgi.

• 700523

-hejlis-

semester är INTE sgi-grundande så man kan INTE ta det som komplement när barnet fyllt 1 år, då e det fp ( sgi eller garantidagar ) och/eller jobb som gäller minst 5 dagar i veckan

• Losam

Emmec:
    Ja det låter smart så båda kan vara hemma samtidigt, men på min arbetsplats får vi bara spara 5 dgr, så resterande 20 måste jag ta ut innan 31/3 2007.

Men vad bra då kan jag avända de 20 sem dagarna och ta ut några då och då. För att dryga ut kassan

• Losam

Just d, Hur ska ni göra med dessa lägstanivådagar? Kombinerar man dem oxå?

• 700523

Vi får oxå bara spara 5 dagar. e därför jag tänker dryga ut kassan lite.... Sen ska jag ta ett par veckor semester i stället för fp i sommar så kan min man vara hemma med oss lite längre, hehe.

• 700523

när du har tagit ut 180 fp dagar (tror jag) får du börja ta av garantidagarna. då kan du kombinera dom med sgi-dagarna

• hejlis

jo, semesterdagar är ok för att inte sänka sin sgi. har precis pratat med fk om detta. du får ju inte ta ut fp de dagar du har semester, och alla har rätt till 5 veckors semester.

• 700523

alla har rätt till 5 veckors semester MEN du får inte spara alla 25 dagarna på alla arbetsplatser.
    vi får bara spara 5/år...
    tråkigt men sant

• 700523

Glömde säga: när vi va på info hos fk fick vi veta att semester inte va sjukpenninggrundande, är det olika på olika ställen???

• hejlis

Näe, vi får inte heller spara mer än 5dagar /år, men man har rätt att ta ut 5 veckors semester. Betald eller obetald. Fk´s regler ska förhoppningsvis vara lika på alla ställen. Men att man får olika svar vet vi väl alla idag...Men om inte semester är sjukpenninggrundande, borde då inte sgi´n nollas vid varje semester då? och det gör den ju inte...

• 700523

-hejlis-

När vi skulle räkna ut vår årsinkomst fick vi lov att räkna bort semestern, då den inte va sgi-grundande. Enligt vår fk...

• Tant T

Tänk dock på att olika arbetsgivare har olika regler för hur och om semester får läggas in i föräldraledighet (FP-dagar)! Jag jobbar statligt och hos oss får man absolut inte ta ex. 4 dagar FP och 1 dag semester på en vecka, inte heller får man ta ex. 2 månader föräldraledigt och sen 1 månad semester för att sen gå över till föräldraledighet igen! "Det är inte tillåtet att spränga in semester i föräldraledigheten!" som de uttrycker sig! Där FK säger att "semester räknas inte som brytning av en föräldraledighetsperiod" (man får ha max 3 perioder per år) säger min arbetsgivare att semester visst räknas som brytning av en period! Så jag måste ta ut den semester jag arbetat in INNAN bebisen kommer och den jag tjänar in under min föräldraledighetsperiod i samband med att jag börjar jobba igen!
    Man måste alltså kolla så att de regler som gäller hos FK verkligen gäller hos sin arbetsgivare, det är inte alls säkert!

• hejlis

700523
    konstigt! det har varken jag eller sambon behövt göra!

• hejlis

De ville bara ha ett årslönebesked, och där är ju semestern inräknad.

• hejlis

men det är nog vettigt att göra som tant t skriver. kolla ordentligt m. sin arbetsgivare hur de tolkar fördralagen. för mkt i den är tvetydigt...och olika arb.givare läser och tolkar den på olika sätt!

• 700523

Ja en sak är i alla fall HELT säkert, dom (myndigheter o arbetsgivare) gör det då allt annat än lätt för oss stackars vanliga dödliga som försöker förstå alla krångliga regler..

Svar på tråden Kan man kombinera semester och föräldrarpenning???