• Äldre 9 Nov 10:19
    7679 visningar
    8 svar
    8
    7679

    Kan mam amma trots Små bröstvårtor?

    Hej! Som rubriken lyder. Jag är gravid i v 9. Jag är så orolig att jag inte ska kunna amma mitt barn. Jag har opererade bröst, silikonbröst, bakom muskeln, så då kan man amma. Men min större rädsla är om min bröstvårta spelar roll? Den är liten och även min bröstgård är liten... känns jobbigt att tänka på de. Vill verkligen att amningen ska funka sen. Någon här som har liten bröstgård? Eller små bröstvårtor? Och lyckats amma? Växer bröstgården och bröstvårtorna längre in i graviditeten?

    Tacksam för all svar!!

  • Svar på tråden Kan mam amma trots Små bröstvårtor?
  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Nov 10:36
    #1

    Jag har småa bröstvårtor och det gick hur bra som helst att amma direkt från start :) de tar ju inte enbart vårtan utan tar så stort tag de behöver, alltså tar de delar av bröstgården eller t.o.m. bröstet (utanför gården) om gården är "för liten" med också. Det där lät kanske lite knepigt, hehe.

    På youtube finns nog någon film där man ser hur barnet suger, kolla in där!

  • Äldre 9 Nov 11:09
    #2
    Anonym (Hm) skrev 2018-11-09 10:36:54 följande:

    Jag har småa bröstvårtor och det gick hur bra som helst att amma direkt från start :) de tar ju inte enbart vårtan utan tar så stort tag de behöver, alltså tar de delar av bröstgården eller t.o.m. bröstet (utanför gården) om gården är "för liten" med också. Det där lät kanske lite knepigt, hehe.

    På youtube finns nog någon film där man ser hur barnet suger, kolla in där!


    Jag hat ju båda problemen. Liten gård och vårta.... va skönt att de gick bra för dig. Växte bröstgården och vårtan under graviditeten?
  • Anonym (L)
    Äldre 9 Nov 11:12
    #3

    Under graviditet och efter så har då iaf mina brödtvårtor blivit 3x så stora och mörkare. Och det tycks inte gå tillbaka so I guess this is me now.. Hade hellre haft små. Meb i vilket fall som helst, det ska inte vara något problem att amma med små eller stora!

  • Anonym (Hm)
    Äldre 9 Nov 11:20
    #4
    Blomma10 skrev 2018-11-09 11:09:31 följande:

    Jag hat ju båda problemen. Liten gård och vårta.... va skönt att de gick bra för dig. Växte bröstgården och vårtan under graviditeten?


    Det gör inget. Nej, mina växte inte.
  • Anonym (K)
    Äldre 9 Nov 14:27
    #5

    Jag hade både små bröstvårtor och små vårtgårdar när jag blev gravid. När barnet föddes hade de vuxit och efter jag slutade amma blev de lite mindre igen men fortfarande mycket större än tidigare. När jag blev gravid med andra barnet växte de igen och blev sedan lite mindre igen efter amningen avslutats. Nu väntar jag barn nummer tre men är bara i v 6 än så länge så de har inte vuxit något än men det gör de säkert om några månader. Sen är det som någon annan skrev att barnet inte bara suger på bröstvårtan utan har en stor del av bröstet i munnen när det ammas. Så jag tror inte du behöver oroa dig för det.

  • Anonym (funka­r utmärk­t)
    Äldre 10 Nov 22:25
    #6

    Jag hade små bröstvårtor innan jag fick barn. Är långtidsammare så har ännu så länge ammat mina två barn i drygt 7,5 år totalt och mina bröstvårtor/vårtgårdar är fortfarande mindre än medel (tror jag, brukar inte direkt detaljstudera folks bröstvårtor )

  • Anonym (Samma sits)
    Äldre 13 Nov 20:13
    #7

    ag har också opererat brösten och hade små bröstvårtorna innan, men dem blev större under graviditeten och amningen funkar utan problem bebis är snart 4 månader. Det går säkert jättebra men OM du skulle ha problem med amningen sen, gå med i Facebook gruppen: amningshjälpen eller kontakta amningsmottagningen: amsak. Om du vill amma så ge inte upp om du stöter på problem utan ta hjälp direkt och börja inte med flaska för tidigt för då kommer inte din mjölkproduktion komma igång/bebis lär sig äta genom flaska och inte bröst = större problem med amning.

    Grattis till graviditeten!!

  • Äldre 14 Nov 22:22
    #8
    Anonym (Samma sits) skrev 2018-11-13 20:13:40 följande:

    ag har också opererat brösten och hade små bröstvårtorna innan, men dem blev större under graviditeten och amningen funkar utan problem bebis är snart 4 månader. Det går säkert jättebra men OM du skulle ha problem med amningen sen, gå med i Facebook gruppen: amningshjälpen eller kontakta amningsmottagningen: amsak. Om du vill amma så ge inte upp om du stöter på problem utan ta hjälp direkt och börja inte med flaska för tidigt för då kommer inte din mjölkproduktion komma igång/bebis lär sig äta genom flaska och inte bröst = större problem med amning.

    Grattis till graviditeten!!


    Hej och tack för ditt lugnande besked!! Ja jag ska verkligen inte ge upp amningen om de går trögt.. vilket ja verkligen inte hoppas de gör!! Och tack för gratulationen! Kram <3
Svar på tråden Kan mam amma trots Små bröstvårtor?