• Anonym (Galet)

Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)

Ja, hur mycket får man veta om barnen man ska ta hand om? Fick höra om en fruktansvärd händelse som hade kunnat undvikas om jourhemmet fått info om barnet de skulle ta hand om i ca en v. 

Har inte soc skyldighet att berätta om ett barn för att barnet ska kunna få adekvat hjälp? I det här fallet verkar de medvetet ha undanhållit information, men det kan vara fel så klart, de kanske inte visste något. De lät dock inte förvånade när händelsen rapporterades, men de kanske inte 'får' låta chockade även om de blir det? 

Skolan var inte förvånade iaf, när de fick höra talas om händelsen. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-11-09 18:38
    Ok, jag hade missuppfattat hur länge barnet varit där. Barnet har varit i jourhemmet sedan två v idag. På måndagen efter helgen det var sagt att barnet behövde vara placerad så frågade soc om de kunde ha barnet lite längre. Igår hände det som hade kunnat undvikas med mer info.

• Svar på tråden Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Galet) skrev 2018-11-09 15:41:26 följande:

Ja, hur mycket får man veta om barnen man ska ta hand om? Fick höra om en fruktansvärd händelse som hade kunnat undvikas om jourhemmet fått info om barnet de skulle ta hand om i ca en v. 

Har inte soc skyldighet att berätta om ett barn för att barnet ska kunna få adekvat hjälp? I det här fallet verkar de medvetet ha undanhållit information, men det kan vara fel så klart, de kanske inte visste något. De lät dock inte förvånade när händelsen rapporterades, men de kanske inte 'får' låta chockade även om de blir det? 

Skolan var inte förvånade iaf, när de fick höra talas om händelsen. 

De kan inte berätta vad som helst, det finns sekretess att ta hänsyn till. Egentligen ska de nog inte berätta något alls faktiskt.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-11-09 17:11:50 följande:
    De kan inte berätta vad som helst, det finns sekretess att ta hänsyn till. Egentligen ska de nog inte berätta något alls faktiskt.
    Ok? Det verkar ju riktigt riktigt vansinnigt. Om familjen som tog emot detta barn fått veta att barnet inte kan lämnas ensam, så hade det inte behövt gå så fruktansvärt snett. 
  • Anonym (Barnsekreterare)

Lämnar så mycket information som är möjligt och rimligt utan att lämna ut barnet eller någon närstående i onödan. Är med andra ord en avvägningsfråga vilken information som lämnas.
    Sen är det ju ofta så att det inte finns så mycket information att lämna då inte vi heller vet allt. Särskilt vid jourplaceringar ställs det stora krav på jourhemmet att kunna lösa uppdraget utan att ha all info på förhand.

• Anonym (Uselt!)
    Anonym (Galet) skrev 2018-11-09 17:26:19 följande:
    Ok? Det verkar ju riktigt riktigt vansinnigt. Om familjen som tog emot detta barn fått veta att barnet inte kan lämnas ensam, så hade det inte behövt gå så fruktansvärt snett. 
    Man lämnar inte ett jourhemsplacerat barn ensam!!

Detta jourhem bör omgående bli uppsagda från alla framtida uppdrag!

De får börja jobba istället!
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-11-09 17:55:05 följande:

Lämnar så mycket information som är möjligt och rimligt utan att lämna ut barnet eller någon närstående i onödan. Är med andra ord en avvägningsfråga vilken information som lämnas.
    Sen är det ju ofta så att det inte finns så mycket information att lämna då inte vi heller vet allt. Särskilt vid jourplaceringar ställs det stora krav på jourhemmet att kunna lösa uppdraget utan att ha all info på förhand.

Fast det verkar inte som om det görs särskilt mycket för att undersöka att jourhemmen är lämpliga. Den här familjen är inte lämplig att vara jourhem om det inte krävs att man är avståndstagande och inte det minsta kärleksfull, 

Just det här barnet skulle inte ha placerats där alls, och absolut inte utan informationen om att barnet inte ska lämnas utan uppsikt, inte ens på natten. 
  • Anonym (Anonym)
    Det kan man tycka, men om lagen säger att man inte får bryta sekretessen så är det tyvärr så. Nu vet jag inte var gränsen går, eller vilken incident du tänker på, men soc kanske inte ansåg att det var relevant eller så var det sekretess som ställde till det. Ibland går livet fel.
  • Anonym (Ensam?)

Men lämnar man ett precis emottaget barn ensamt hemma? Att se till att det finns någon hemma på heltid åtminstone de första två veckorna känns för mig som ett minimum.
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Uselt!) skrev 2018-11-09 17:59:05 följande:
    Man lämnar inte ett jourhemsplacerat barn ensam!!

Detta jourhem bör omgående bli uppsagda från alla framtida uppdrag!

De får börja jobba istället!
    En elvaåring som de fick uppgift om upplevt lättare våld i hemmet (inget sas om det var barnet som varit utsatt) får inte sova utan uppsikt? Barnet hade varit i familjen sedan måndagen och skulle vara där över helgen.
    Att jourhemsbarn aldrig får vara ensamma var inget som familjen upplystes om vad jag vet. Jag har dock inte frågat ingående om vad de fått för upplysningar/utbildning innan de blev jourhem/familjehem. 

Personligen anser jag de inte vara lämpliga, just pga att jag tycker att de är känslokalla. Det är inte en familj jag umgås med, men just denna händelse fick jag vetskap om. 
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Ensam?) skrev 2018-11-09 18:01:46 följande:
    Men lämnar man ett precis emottaget barn ensamt hemma? Att se till att det finns någon hemma på heltid åtminstone de första två veckorna känns för mig som ett minimum.
    För mig är det också något man gör, fast jag har aldrig varit jourhem, men det är sunt förnuft tycker jag. Familjen är inte lämplig, men vilken familj som helst kunde ha råkat ut för detta. Barnet sov själv i eget rum, gick själv till och från skolan (gick kvar i sin vanliga skola). 

Vet inte om det är något som inte ska ske, tror inte barnet var själv hemmavid annat än om hen var i sitt eget rum eller i tex vardagsrummet medan 'mamman' var i köket. 
  • Anonym (Galet)
    Anonym (Ensam?) skrev 2018-11-09 18:01:46 följande:
    Alltså, jag menar att för mig är det så att man bör inte ha ett annat heltidsjobb om man har ett jourhem också. Då får man jobba medan barnet/barnen är i skolan iaf som du skrev, två v. Gärna hela tiden man har barnet placerat, oavsett om det är jour- eller familjehem. 
    Om det blir långvarigt och barnet inte har några direkta problem så behövs det kanske inte dock. 
Svar på tråden Hur mycket får man veta? (Familje/jourhem)