• Anonym (Nervösa föräldrar)

Montessori eller traditionell förskola?

Vi har en liten knodd här hemma på ett par veckor och tänkte ställa honom i kö till förskolan så snart som möjligt. Vi har blivit tipsade av kollegor och vänner om en väldigt bra Montessoriskola i närheten med både förskola och grundskola men vi är tveksamma... Ni som har varit i valet och kvalet, hur resonerade ni?

En sak vi är särskilt oroliga för är att vi kanske vill byta till traditionell grundskola efter förskolan eftersom vi inte vet var vi kommer bo om sex år. Vi tycker om att Montessori utgår från individens egen mognad och intressen för att skola självständiga barn med bra självkänsla, men är oroliga att ett eventuellt byte till traditionell skola framöver kan krocka med den fria pedagogiken. Eftersom vår son är född sent på året finns också en risk att han kan vara sen i utvecklingen och därför inte är redo för bytet till traditionell grundskola vid sex års ålder oavsett de olika pedagogikstilarna.

• Svar på tråden Montessori eller traditionell förskola?
  • Anonym (Lärare)

Jag är lärare i förskoleklass och dels så jobbar jag med kollegor som har montesoribakgrund och dels så tar vi emot barn från montesori. Så jag ger dig ett litet annat perspektiv än ett föräldraperspektiv, är du inte intresserad så hoppa bara över detta.

Vi har 3 förskoleklasser, där vi i två klasser driver "traditionell" verksamhet och där de i en klass driver lite "montesori" då de är vad de lärarna har med sig i grunden så förstår att det är det man kör vidare på.

I de två första klasserna klarar barnen av att sitta på en samling, att ha arbetspass utan att de springer omkring eller skriker och stör. De barnen är de lugnaste barnen på vårt fritids, kan utan problem sitta på mattan och leka tillsammans och jag som lärare kan lämna dem i 5 minuter för ett toalettbesök. Självklart så blir även våra elever röriga och stimmiga- dom är 6 år de hör till åldern. Och det kan ibland bli rörigt.

Barnen i den 3e klassen som har montesorilärare, herregud säger jag bara. Lärarna sätter inga gränser, då de går emot deras principer och filosofi. Barnen skriker, springer runt, förstör för andra, klarar knappt av ett lektionspass på 20 minuter. De klarar inte av att fullfölja grovplaneringen som vi lagt upp för att de barnen "inte är där ännu". De lärarna kan inte ens lämna rummet i 5 minuter utan att de blir kaos där inne.

Vi lite mer traditionella har boxtänk, regler och rutiner är viktigt ! Det existerar inte i den 3e gruppen. Hur ska de gå för dessa barn när de kommer till klass 1 om 8 månader där de kommer ställas 100% högre krav än de som barnen har idag? Not so well...

Barnen som kommer med montesoribakgrund är rörigare än barnen från mer traditionella förskolor. Är medveten om att montesori ibland kan erbjuda mindre barngrupper osv men på den ort jag arbetar så behöver det absolut inte vara en fördel.

Finns det privata alternativ av de mer traditionella förskolorna ni kan vända er till? De brukar oftast kunna hålla ner barngrupperna och ha lite mer kvalité på deras verksamhet.

• Anonym (Lärare)

Glömde lägga till, självklart är jag medveten om att de kan se annorlunda ut på andra skolor men det här är hur vi upplever det på vår arbetsplats

• Anonym (dl)
    Anonym (.) skrev 2018-11-10 07:13:04 följande:

Vad är montessori?

En pedagogisk filosofi.

Ts jag tycker du ska besöka de tilltänkta förskolorna och få en känsla för vilken du gillar bäst. Hur personalen är tycker jag är viktigast. Jag gillar också montessoriförskola och var och besökte en men valde tillslut mellan två andra som jag verkligen tyckte var fantastiska pga hur personalen agerade med barnen och pratade med oss föräldrar.

Puff!

• Anonym (4-barnsfar)

En viktig sak är att Montessori-skola inte passar alla barn!
    Dessutom är lärarna som individer väldigt viktiga, dvs det kan vara stor skillnad mellan olika skolor/klasser.
    Förskolan var mycket bra. I den "vanliga" skolan förväntas barnen själva planera sin tid, och för oss uppstod problem. Ett "tråkigt" ämne blev inte gjort och lärarna höll inte koll på detta. Ett av barnen tyckte inte alls om sin Montessori-skola, och bytte till en "vanlig" skola under mellanstadiet.
    Man tar alltså en risk när man låter sitt barn börja i en Montessori-skola. Risken är att barnet inte har tillräcklig drifkraft för att sköta sin egen planering. Vissa barn funkar bäst om någon säger till dem vad som ska göras.

Anonym (4-barnsfar) skrev 2019-08-09 12:21:05 följande:

En viktig sak är att Montessori-skola inte passar alla barn!
    Dessutom är lärarna som individer väldigt viktiga, dvs det kan vara stor skillnad mellan olika skolor/klasser.
    Förskolan var mycket bra. I den "vanliga" skolan förväntas barnen själva planera sin tid, och för oss uppstod problem. Ett "tråkigt" ämne blev inte gjort och lärarna höll inte koll på detta. Ett av barnen tyckte inte alls om sin Montessori-skola, och bytte till en "vanlig" skola under mellanstadiet.
    Man tar alltså en risk när man låter sitt barn börja i en Montessori-skola. Risken är att barnet inte har tillräcklig drifkraft för att sköta sin egen planering. Vissa barn funkar bäst om någon säger till dem vad som ska göras.

Bra input! Hur gick det med övergången till traditionell skola i mellanstadiet? Var det svårt för ert barn? Om du fått välja annorlunda idag, med facit i hand, hur hade ni gjort då?

Vi har en montessoriförskola och -skola i närheten som är högt rekommenderad av bekanta. Men den ser väldigt tråkig ut jämfört med den traditionella förskolan mittemot. Dessutom är vi oroliga om den passar vårt barn och vi vet inte var vi kommer bo om några år. Skulle du kunna tänka dig montessori till förskolan och sen traditionell skola? 
  • Anonym (olika)

Man arbetar så olika med Montessori-pedagogiken på olika förskolor och skolor, verkar det som. Min son gick på en dålig montessori-förskola, så det beror väldigt mycket på individerna som arbetar där. 

Fråga ut förskolechefen, personalen, andra föräldrar som redan har sina barn där osv. 

Till syvende och sist är det individer som ska ta hand om ditt barn. Det kan finnas enormt duktiga och empatiska fröknar på ett vanligt dagis eller på montessori. 

• Anonym (Sämsta erfarenheten)

Mitt första jobb efter gymnasiet (2 år sedan) var som vikarie på en Montessoriförskola i en storstad. Dom begärde inte utdrag ur polisregistret och kollade inte referenser, jag fick jobb via Facebook dagen efter jag svarat på ett inlägg i en jobbsökar-grupp.

Det var så hemskt att jag bestämde att mina framtida barn aldrig skulle behöva gå på förskola.

Alla barn sprang omkring och skrek huller om buller och mitt i kaoset stod två ettåringar som ?skolades in? och grät i chock helt själva hela dagarna. Jag ägnade mig direkt åt dessa men blev tillsagd att sluta dalta och absolut inte lyfta upp och trösta då dom inte hade tid att jobba så så dom fick inte ?lära sig? att det var så det gick till där.

Utomhus på gården satt alla pedagoger runt ett bord med sina mobiler medans barnen lekte i full kaos, mycket hög ljudnivå.

På utflykter grät flera av barnen men tvingades med ändå, tvärtemot vad som stod på hemsidan att deras egen vilja och lust skulle respekteras. Alla var tvungna att göra samma sak. Många grät tyst efter mamma. Pedagogerna tog bilder med mobilerna när någon såg glad ut och skickade sms till föräldrarna med budskapet att titta vilken fin dag Emil/Alva har, trots att barnet mest gråtit och sett uppgivet ut större delen av dagen.

Det fjäskades vid lämning och hämtning för föräldrarna och gavs en falsk bild av hur dagen hade varit...

Maten tyckte jag också var mager för att passa småbarn och dom flesta åt väldigt lite och såg ledsna ut under måltiderna. Pedagogerna var i princip alltid sura och hade bistra ansiktsuttryck. Trevlig miljö för små barn...

• Anonym (Sämsta erfarenheten)
    Anonym (Nervösa föräldrar) skrev 2019-08-09 12:41:48 följande:

Bra input! Hur gick det med övergången till traditionell skola i mellanstadiet? Var det svårt för ert barn? Om du fått välja annorlunda idag, med facit i hand, hur hade ni gjort då?

Vi har en montessoriförskola och -skola i närheten som är högt rekommenderad av bekanta. Men den ser väldigt tråkig ut jämfört med den traditionella förskolan mittemot. Dessutom är vi oroliga om den passar vårt barn och vi vet inte var vi kommer bo om några år. Skulle du kunna tänka dig montessori till förskolan och sen traditionell skola? 

Den förskola jag jobbade på är också populär bland föräldrarna...
  • FuckGoggleAskMe

Vi bor utomlands och barnen börjar skolan vid 4 år. Det fanns en bra Montessoriskola nära som jag var intresserad av, men den var full. Det visade sig sen att det var bra, det hade inte passat sonen. Hans halvbror däremot kämpade på en vanlig skola och skulle verkligen blomstrat i Montessoriskolan om han fått chansen. Min son har tre kompisar som bytte från Montessori till vanlig i 10årsåldern (för det fanns ingen lämplig Montessoriskola för högre årskurser) och det verkar ha gått väldigt enkelt och bra för alla med bytet. För att summera, Montessori är suveränt för vissa barn, dåligt för andra. Beror mycket på hur dom är och naturligtvis på hur individuella skolan och lärarna är. För de flesta barn tror jag att en bra Montessoriskola är bästa valet. Men, min son har vissa drag som gör det mindre lämpligt för honom.

• Anonym (4-barnsfar)
    Anonym (Nervösa föräldrar) skrev 2019-08-09 12:41:48 följande:

Bytet till vanlig skola gick mycket bra, men det underlättade att det var en "ny" klass, dvs alla andra kände inte varandra sedan tidigare.
    3 av barnen har gått i Montessori. Det gick bra för det äldsta. Det andra hade förmodligen passat bättre i en vanlig skola. Det tredje bytte till en vanlig skola under mellanstadiet.
    Med kunskapen jag har nu skulle jag förmodligen valt en vanlig skola i stället för Montessori, eftersom man i förväg inte vet om det passar barnet.

Det bör gå bra att gå förskola i Montessori och sedan "vanlig" skola. En nackdel är att barnet förmodligen tappar de relationer det har med de andra barnen på förskolan, Även som förälder tappar man förmodligen relationen med andra föräldrar från förskolan. Barnet kommer skapa nya relationer i skolan, men som förälder går det långsammare eftersom barnen är äldre och mer självständiga.

Montessori är i vilket fall som helst mycket bättre än Waldorf. Andelen barn som passar i en Waldorf-skola är mycket lågt. Barnen kanske inte märker det själva, men det största problemet är att de flesta lär sig alldeles för lite. I Montessori försöker man utnyttja barnets nyfikenhet och vilja att lära sig. I Waldorf bromsar man snarare, för att man vill vänta tills barnet är "moget" för kunskapen.

Jag har bekanta vars barn gått i en Waldorf-skola.
Svar på tråden Montessori eller traditionell förskola?