• MissKelli

Första barnet

Ok1020 skrev 2018-11-10 11:44:14 följande:

Hej, tycker det är svårt att komma in i de andra trådarna med så många svar.. så jag startar en egen. Har försökt bli gravid sen juni/juli och det börjar bli jobbigt nu när det inte går. Vi ingen problematik som borde påverka, tar CB ältest med dubbel indikator samt börjat med NC sen 1 mån tillbaka. Har längtat så länge och varje gång mensen kommer vill jag bara gräva ner mig själv.

Har förövrigt regelbunden cykel och är under 30. Någon som är i samma situation och vill följas åt?

Hej! Jag håller med dig om de stora trådarna. Jag är inte i exakt samma sits då vi är inne på vårt första försök. Dock kör jag med NC, har regelbunden cykel och är under 30. Har också längtar superlänge så jag vet att varje mens kommer att vara sjukt tung!

Jag vill gärna följas åt! Jag är just nu på äl+7 på försök ett och det börjar ta över mina tankar en del. Särskilt på helgen så jobbet inte distraherar! Var är du i din cykel?
  • MissKelli

Jag skulle bli väldigt chockad om det tog sig direkt. För mig har det känts omöjligt att lyckas på första. Det hindrar mig inte från att hoppas dock! Lika stor chans vid varje försök ju. Men tror inte vi kommer ha sån tur :)

Var din äl där du trodde den skulle vara? Verkar ni ha prickat in liggandet bra tidigare cykler? Hur har ni prickat denna? hade du något hormonellt preventivmedel innan ni började försöka?

• MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 11:52:26 följande:

Ja men man vet inte, det kanske tar sig snabbt för er :) ja alltså min ÄL var rätt punktlig men när jag bara körde med ältester tänkte jag inte på att äggen släppte ett tag efter positivt test. För mig har jag märkt att det släpper mer än ett dygn efter positivt test. Så tidigare månader har vi nog lagt för mkt krut på dagarna innan men och andra sidan ska ju spermierna överleva x antal dagar. Provade minipiller i ca 1 månad i våras men sen kom vi överens om att vi ville ha barn istället. Vissa månader har vi bara lyckats få till det 2 ggr (vid ÄL) pga annat som kommit ivägen..men den här månaden har det gått riktigt bra. Men vågar inte hoppas.. blir så ledsen och besviken då. Ni då?

Okej, håller tummarna denna gång då! Vi är ju rätt så synkade ändå! :) eftersom det var första försöket var vi väldigt flitiga och låg varje dag fem dagar innan äl fram till äl dagen. Tror inte man kommer orka ligga så månad efter månad dock! Jag vågar inte heller hoppas. I mitt huvud har jag redan hunnit fundera över om nästa mens kommer att krocka med något i schemat. Försvarsmekanism garanterat.

Jag har inte bestämt mig när jag ska testa flesta gången. Men äl+10 verkar vara en dag då vissa kan plussa så funderar på att börja då och fram till bim (tre dagar till) då jag ändå har rätt många test hemma. Hur brukar du göra med testande?
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 13:00:44 följande:

Precis jag tänker alltid på nästa cykel och vilket datum det blir ÄL.. sån stress. Vågar absolut inte tänka på nått annat än nästa månad, känns så långt bort att det skulle ta sig. Men man ska hålla hoppet uppe och någon gång ska det väl gå! I början testa jag inte alls, mensen hann komma innan. Men sedan förra månaden så testa jag väldigt mycket vilket blev en stor besvikelse. Jag håller med om att 3 dagar innan och fram till bim blir en bra tid! Har också massvis med test hemma haha

Jag har också hunnit börja planera nästa äl. Trots det vet jag att jag kommer bli väldigt besviken om mensen kommer. Okej, vet du hur lång lutealfas du brukar ha (dagarna mellan äl och mens, alltså om man räknar bort äldagen och första mensdagen)? Då blir det på tisdag jag börjar testa då.. läskigt värre!!
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 14:02:39 följande:

Ja, förstår dig. Min lutealfas brukar vara nästan exakt 13 dagar varje månad och jag får ÄL på cykeldag 15 +/- någon dag. Du då?

Min brukar vara 12 dagar, alltså att mensen kommer på dag 13 efter äl. Brukar också få äl på cd15 men denna gång dröjde det till cd18.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 17:02:08 följande:

Hmm, låter bekant, hade ÄL 2 dagar senare denna månad. Var först orolig att den uteblev. Hur gör du med livsstilen i övrigt? Jag slutade röka och dricka när vi börja försöka men dricker 2-3 koppar kaffe om dagen. Nu blev jag rädd att det förstör för jag läste att det sänker chanserna rätt mycket. Men jag vet inte riktigt hur långt man ska dra det..

Samma här. Var rädd att vi jobbade hårt i onödan men kände till slut att äl närmade sig och tempen bekräftade det. Jag slutade snusa en månad innan vi började försöka. Dricker bara små mängder alkohol när jag väl dricker och försöker hålla mig till max två koppar kaffe per dag. Har också läst att chanserna blir sämre, främst för att det tydligen påverkar det som förflyttar ägget från äggstocken till livmodern och att den kan bli feltajmad. Hade gärna skippat helt men vet inte hur bra livet skulle fungera då! :/ sen har jag sedan långt tillbaka ätit vitaminer och mineraler som är bra för fertiliteten. Har bett sambon äta magnesium och zink också. Och att inte heller han överdoserar kaffe och alkohol.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-11 19:52:57 följande:

Ja exakt, man vill ju inte heller sätta livet på paus med tanke på att man inte vet hur lång tid det kommer ta.. men vi får hoppas att det tar sig snart! Ser fram emot det så mycket! Äter förövrigt extra vitaminer, folsyra och sånt :)

Nä precis! Allt hade varit så mycket lättare om man visste när det skulle ta sig. Ja jag med! Om ett par dagar vet vi om det tagit sig denna gång. Tänk om man hade kunnat spola fram tiden lite.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-18 05:48:52 följande:

Uppdatera hur det går får er! NC piminnde nu om att mensen kommer här i dagarna och jag ber att tempen håller sig hög!

Jag fick mens på bim i fredags. Nästa ÄL ca den sista nov! När är bim för dig?
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-18 08:23:20 följande:

Åh :( vad trist! Men försök och samla nya krafter! Vet hur det känns. Bim på torsdag men har lite molande i magen så vi får se.. brukar ha de veckan innan mens.

Ja, men var ju bara första försöket så jag laddar om för ett nytt försök! Synd bara att det är såå mycket väntande. Nästa bim är på Lucia och det känns ju superlångt dit! Okej Vad spännande! Håller tummarna!
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-18 10:56:08 följande:

Ja precis, första gången är det ju inre alls konstigt att det inte går. Den där väntan gör sig påmind! Usch, efter dom här månaderna skulle jag nog inte kunna förstå att jag skulle vara gravid utan kanske skulle jag tänka att mensen måste komma för att vänta in nästa ÄL..knäppt haha. Menvi hoppas väntan går snabbt!

Nä precis, en gång är ingen gång. Men kan verkligen förstå att det blir värre och värre för varje gång. Jag skulle nog inte heller kunna tro på att jag var gravid. Inte förrän magen syns typ. Hoppas jag med!
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-22 06:22:28 följande:

Jaha, bim idag och negativt på CB digital :( är så less

Vad jobbigt! Förstår att du är less. Vissa plussar ju lite senare, så behöver ju inte vara kört om mensen inte kommit.

Min mens är slut nu så väntan på äl har börjat.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-22 17:25:48 följande:

Ja men jag skrev en annan tråd på FL om att jag har förhöjd temp också och den stegrade ännu mer idag men ja fick negativt på CB.. och alla svar var att det bara är förhöjd kroppstemperatur och jag är inte gravid. Så det är väl bara att acceptera :/ blir försök 5 nästa månad :/

Åh jag vill också att mensen kan komma så man kan invänta ÄL igen. Då känner man sig så hoppfull!

Om tempen är hög och mensen inte har kommit är hoppet inte ute ännu. Ibland kan man ha hög temp under mensen också men det är inte lika vanligt. Om du söker på hcg levels och kollar bilder finns tabeller om hur låg hcg vissa kan ha flera dagar efter bim utan att något är fel. Även om det vanligaste är att man plussar på bim om man är gravid.

Ibland kan lutealfasen bli en dag längre så du får väl se hur tempen är imorgon, om den fortfarande är hög.
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-22 19:04:58 följande:

Det är sant, jag kollade på tabellerna. Får ta tempen nu som vanligt och se vad som sker om inte mensen kommer :/

Ja, så tråkigt som det är så är det bara att avvakta i nuläget. Du kommer ju få svar inom några dagar men det hjälper ju inte dig nu :/
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-23 07:23:44 följande:

Och där kom mensen ..

Åh nej, vad tråkigt! :(
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-23 07:23:44 följande:

Och där kom mensen ..

Hur gör ni med liggandet kring äl? Har ni en plan ni går efter eller kör ni de dagar ni är sugna?
  • MissKelli
    Ok1020 skrev 2018-11-24 06:59:56 följande:

Vi kör så gott vi hinner kan varannan dag den veckan jag har ÄL. Inte varje dag, det prövade vi först men då blev det bara hälften av tiden pga trötthet. Så jag ger han 1dags paus emellan gångerna och då borde det iaf funka enligt ?reglerna?. Själv då?

Ja, då bör det ju alltid finns spermier som väntar på ägget. Vi har ju bara haft ett försök och då körde vi all in med varje dag från fem dagar innan äl och fram till att äl bekräftats. Planen är samma denna gång men om vi blir för trötta blir det varannan. Vi har pratat om att försöka få till det efter middagen istället för sent på kvällen för att inte bli för trötta men det återstår att se om det faktiskt blir så!
Svar på tråden Första barnet