• Ok1020

Första barnet

Hej, tycker det är svårt att komma in i de andra trådarna med så många svar.. så jag startar en egen. Har försökt bli gravid sen juni/juli och det börjar bli jobbigt nu när det inte går. Vi ingen problematik som borde påverka, tar CB ältest med dubbel indikator samt börjat med NC sen 1 mån tillbaka. Har längtat så länge och varje gång mensen kommer vill jag bara gräva ner mig själv.

Har förövrigt regelbunden cykel och är under 30. Någon som är i samma situation och vill följas åt?

• Svar på tråden Första barnet
  • Ok1020

Vad kul att ni ska börja! Vårat första försök var så himla pirrigt och förväntansfullt då jag var helt säker på att det skulle gå direkt.. men men. Det är normalt att det tar 1 år men såklart hoppas man att det går direkt :) är lite efter dig och är typ på ÄL +3-4 cirka. Min cykel brukar vara 27 dagar och nu den andra månaden jag kört NC hitta den min ÄL :)

• Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 11:35:35 följande:

Jag skulle bli väldigt chockad om det tog sig direkt. För mig har det känts omöjligt att lyckas på första. Det hindrar mig inte från att hoppas dock! Lika stor chans vid varje försök ju. Men tror inte vi kommer ha sån tur :)

Var din äl där du trodde den skulle vara? Verkar ni ha prickat in liggandet bra tidigare cykler? Hur har ni prickat denna? hade du något hormonellt preventivmedel innan ni började försöka?

Ja men man vet inte, det kanske tar sig snabbt för er :) ja alltså min ÄL var rätt punktlig men när jag bara körde med ältester tänkte jag inte på att äggen släppte ett tag efter positivt test. För mig har jag märkt att det släpper mer än ett dygn efter positivt test. Så tidigare månader har vi nog lagt för mkt krut på dagarna innan men och andra sidan ska ju spermierna överleva x antal dagar. Provade minipiller i ca 1 månad i våras men sen kom vi överens om att vi ville ha barn istället. Vissa månader har vi bara lyckats få till det 2 ggr (vid ÄL) pga annat som kommit ivägen..men den här månaden har det gått riktigt bra. Men vågar inte hoppas.. blir så ledsen och besviken då. Ni då?
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 12:46:42 följande:

Okej, håller tummarna denna gång då! Vi är ju rätt så synkade ändå! :) eftersom det var första försöket var vi väldigt flitiga och låg varje dag fem dagar innan äl fram till äl dagen. Tror inte man kommer orka ligga så månad efter månad dock! Jag vågar inte heller hoppas. I mitt huvud har jag redan hunnit fundera över om nästa mens kommer att krocka med något i schemat. Försvarsmekanism garanterat.

Jag har inte bestämt mig när jag ska testa flesta gången. Men äl+10 verkar vara en dag då vissa kan plussa så funderar på att börja då och fram till bim (tre dagar till) då jag ändå har rätt många test hemma. Hur brukar du göra med testande?

Precis jag tänker alltid på nästa cykel och vilket datum det blir ÄL.. sån stress. Vågar absolut inte tänka på nått annat än nästa månad, känns så långt bort att det skulle ta sig. Men man ska hålla hoppet uppe och någon gång ska det väl gå! I början testa jag inte alls, mensen hann komma innan. Men sedan förra månaden så testa jag väldigt mycket vilket blev en stor besvikelse. Jag håller med om att 3 dagar innan och fram till bim blir en bra tid! Har också massvis med test hemma haha
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 13:43:33 följande:

Jag har också hunnit börja planera nästa äl. Trots det vet jag att jag kommer bli väldigt besviken om mensen kommer. Okej, vet du hur lång lutealfas du brukar ha (dagarna mellan äl och mens, alltså om man räknar bort äldagen och första mensdagen)? Då blir det på tisdag jag börjar testa då.. läskigt värre!!

Ja, förstår dig. Min lutealfas brukar vara nästan exakt 13 dagar varje månad och jag får ÄL på cykeldag 15 +/- någon dag. Du då?
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 16:53:49 följande:

Min brukar vara 12 dagar, alltså att mensen kommer på dag 13 efter äl. Brukar också få äl på cd15 men denna gång dröjde det till cd18.

Hmm, låter bekant, hade ÄL 2 dagar senare denna månad. Var först orolig att den uteblev. Hur gör du med livsstilen i övrigt? Jag slutade röka och dricka när vi börja försöka men dricker 2-3 koppar kaffe om dagen. Nu blev jag rädd att det förstör för jag läste att det sänker chanserna rätt mycket. Men jag vet inte riktigt hur långt man ska dra det..
  • Ok1020

Ja exakt, man vill ju inte heller sätta livet på paus med tanke på att man inte vet hur lång tid det kommer ta.. men vi får hoppas att det tar sig snart! Ser fram emot det så mycket! Äter förövrigt extra vitaminer, folsyra och sånt :)

• Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-11 20:00:35 följande:

Nä precis! Allt hade varit så mycket lättare om man visste när det skulle ta sig. Ja jag med! Om ett par dagar vet vi om det tagit sig denna gång. Tänk om man hade kunnat spola fram tiden lite.

Håller tummarna för oss båda!
  • Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-12 12:49:00 följande:

Hoppar också in här :) Slutade med p-ring i augusti, så räknar september som vår första månad eftersom man kan bli gravid direkt när man slutat använda ringarna. Inget plus i sikte än, har nästa äl nu på söndag den 18/11 och bim 29 enligt NC, men jag tror att den kommer runt den 1-2 december (då brukar jag ha mens)

Var väldigt inställd på att det kommer ta tid, men det är ändå så tufft när mensen kommer varje månad :( Har en kompis som startade bäbis-verkstaden 1 månad efter oss, hon plussade direkt. Nu har jag en annan kompis som är på första försöket med barn nr 3, hennes två andra barn har blivit till på första försöket.. Det känns tungt, man vill ju sååå sååå himla mycket få det där plusset :( Tänker inte på något annat..

Jag förstår dig till 100% och har också en kompis som fick bebis nyss. Det uppfyller hela min vakna tid typ, fast man jobbar och gör annat så har man det i bakhuvudet hela tiden. Nu börjar mannen hemma också undra varför det inte går. Ja, vad svarar man på det...vi vill så gärna men som sagt kan det ta ca 1 år. Men vrf går det så snabbt för vissa undrar jag..
  • Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-12 20:59:56 följande:

Samma här!!! Känns som att jag tänker på det 90 % av min vakna tid, drömmer till och med om att det bor en liten knodd här hemma ibland. Drömmer mig bort om vart spjälsängen ska stå, hur vi ska ändra om i hemmet för att ett barn ska bo här....... Mannen här hemma har väl mer varit att "går det så går det" tidigare, nu först har han sagt rakt ut att han vill att vi blir gravida NU. Han förstår verkligen inte att det kan ta sån tid. Han tror på allvar att jag kommer bli gravid innan månaden är slut nu bara för att "vi bestämt oss till 110%" :( Undrar detsamma! Önskar att jag vore en av dom....

Jag tror det är lätt att man tänker att nu kommer det gå bara för att man bestämt sig.. men säg till honom att varje månad även om ni ligger precis exemplariskt så är det endast 25-30% chans att allt går. Och då pratar jag om helt friska par. Det är väldigt mycket som ska klaffa! Jag känner väl att det känns som en omöjlighet att bli gravid pga att ja längtat så många år men inte haft någon att skaffa barn med. Men nu känns det så uttjatat i min hjärna att vilja för jag har velat såå länge. Känns aldrig som om det kommer hända mig :((
  • Ok1020
    oshark skrev 2018-11-12 22:43:00 följande:

Jag hoppar också in här känns som jag är med i alla trådar haha!

Jag är på fjärde ägglossningen sen pillerstopp, men pga långdistans missade vi de första två. Trean tyckte jag vi tajmade ok (mys fre kväll + lör kväll och ÄL natten mellan mån och tis) men inget där. Nu hoppas jag på ÄL på söndag för optimal timing. Det skulle vara samma CD som förra cykeln då.

Jag har alltid trott att det kommer vara svårt för mig att få barn (vet inte riktigt varför men en 6-veckors cykel före pillertiden har väl inte hjälpt) så jag har aldrig trott att det ska ta sig på första försöket. Men ändå känns det när mensen kommer. Till och med när man vet att man inte prickat ÄL alls.

Välkommen ändå :) Ja men jag är också inne på 4 försöket typ. Blev inte så ofta dom två första gångerna pga saker som kom emellan men hoppas på bättre tur denna gången! Vet du varför du har så lång cykel?
  • Ok1020
    minnie768 skrev 2018-11-13 08:57:36 följande:

Ja precis, det är nog så mannen tänker.. I ärlighetens namn trodde nog nästan jag också det, fast jag inte ville erkänna det för mig själv. Jag har varit gravid en gång tidigare för flera år sedan, det var dock helt oplanerat och jag och min dåvarande partner höll på att bryta upp så vi avslutade graviditeten efter många om och men. Även om jag vet att det inte påverkar, är man ändå rädd att det ska göra att jag har svårare att bli gravid. Men å andra sidan vet jag att jag kan, min nuvarande partner har aldrig gjort någon gravid. Har också längtat, såå länge! Nu vill man bara få det där plusset och att allt ska gå bra! :(

Jag förstår, jag fick ett MF för 8 år sen, så det är väl det. Men det känns också knepigt för jag tänker att tänk om jag inte kan bära ett barn. Min parter har förövrigt ett barn sen tidigare..
  • Ok1020

Håller med, men vi väntar och hoppas!

minnie768 skrev 2018-11-13 10:30:33 följande:

Förstår hur du tänker. Jag gick fram till v.9 tror jag innan vi avbröt då. Så jag vet ju inte heller om jag kan bära ett barn i 9 månader.. Tänk om man bara fick reda på om det går, då kanske man inte hade varit så stressad..

• Ok1020

Uppdatera hur det går får er! NC piminnde nu om att mensen kommer här i dagarna och jag ber att tempen håller sig hög!

• Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-18 08:07:19 följande:

Jag fick mens på bim i fredags. Nästa ÄL ca den sista nov! När är bim för dig?

Åh :( vad trist! Men försök och samla nya krafter! Vet hur det känns. Bim på torsdag men har lite molande i magen så vi får se.. brukar ha de veckan innan mens.
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-18 08:37:10 följande:

Ja, men var ju bara första försöket så jag laddar om för ett nytt försök! Synd bara att det är såå mycket väntande. Nästa bim är på Lucia och det känns ju superlångt dit! Okej Vad spännande! Håller tummarna!

Ja precis, första gången är det ju inre alls konstigt att det inte går. Den där väntan gör sig påmind! Usch, efter dom här månaderna skulle jag nog inte kunna förstå att jag skulle vara gravid utan kanske skulle jag tänka att mensen måste komma för att vänta in nästa ÄL..knäppt haha. Menvi hoppas väntan går snabbt!
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-22 17:16:01 följande:

Vad jobbigt! Förstår att du är less. Vissa plussar ju lite senare, så behöver ju inte vara kört om mensen inte kommit.

Min mens är slut nu så väntan på äl har börjat.

Ja men jag skrev en annan tråd på FL om att jag har förhöjd temp också och den stegrade ännu mer idag men ja fick negativt på CB.. och alla svar var att det bara är förhöjd kroppstemperatur och jag är inte gravid. Så det är väl bara att acceptera :/ blir försök 5 nästa månad :/

Åh jag vill också att mensen kan komma så man kan invänta ÄL igen. Då känner man sig så hoppfull!
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-22 18:36:14 följande:

Om tempen är hög och mensen inte har kommit är hoppet inte ute ännu. Ibland kan man ha hög temp under mensen också men det är inte lika vanligt. Om du söker på hcg levels och kollar bilder finns tabeller om hur låg hcg vissa kan ha flera dagar efter bim utan att något är fel. Även om det vanligaste är att man plussar på bim om man är gravid.

Ibland kan lutealfasen bli en dag längre så du får väl se hur tempen är imorgon, om den fortfarande är hög.

Det är sant, jag kollade på tabellerna. Får ta tempen nu som vanligt och se vad som sker om inte mensen kommer :/
  • Ok1020
    MissKelli skrev 2018-11-22 19:29:12 följande:

Ja, så tråkigt som det är så är det bara att avvakta i nuläget. Du kommer ju få svar inom några dagar men det hjälper ju inte dig nu :/

Och där kom mensen ..
Svar på tråden Första barnet