• Anonym (Nötallergi)

Varför respekterar inte folk nötallergiker?

Varför respekterar inte folk att det finns nötallergiker? Folk ska prompt äta något som innehåller spår av nötter på bussar, tåg, flygplan, i övriga allmänna utrymmen osv. Tänker ni inte på hur allergisk en annan kan vara mot bara av att det finns spår av nötter i något? Måste man äta saker som innehåller spår av nötter på allmänna platser? Vart tog respekten vägen?

• Svar på tråden Varför respekterar inte folk nötallergiker?
  • Anonym (...)

Ja, det är gott och det är extremt orimligt att majoriteten ska anpassa sig efter en ytterst liten minoritet

• Anonym (angt)

Så håll dej hemma.

• Anonym (Nötallergi)

Det kan handla om liv och död. Och även nötallergiker måste komma ut också och kan inte sitta hemma hela tiden? Varför kan man t.ex inte äta en frukt istället för den där kakan som innehåller spår av nötter som kan bli någon annans död?

• Anonym (Nötallergi)

[quote=79204475][quote-nick]Tow2Mater skrev 2018-11-10 17:48:11 följande:[/quote-nick][/quote]

Fattar inte riktigt vad du ville med det inlägget.

• lövet2

Den som inte själv är allergisk, läser ofta inte innehållsdeklarationen. Man tänker inte på om det finns lite nötter eller mandel i chokladen.

• Anonym (också nötallergiker)

I trånga utrymmen tycker jag också att folk kan tänka efter, men på öppna ytor ska ingen behöva göra det. Samtidigt är det mitt ansvar att som nötallergiker tänka på var jag själv vistas och riskerna med det. Är man så pass allergisk att man reagerar på när andra äter saker som endast innehåller spår av nötter får man dessutom tänka några extra varv som allergiker och kanske inse att bussar och tåg inte är för en själv, utan man får ta en allergitaxi istället. Ja, jag är så allergisk mot vissa nötter.

Min sjukdom, mitt ansvar i första hand.

• Anonym (I)

Spår av nötter finns i väldigt mycket, och som icke-allergiker kollar man vanligtvis inte innehållsdeklarationen. Det är orimligt att kräva att alla ska börja lusläsa innehållsdeklarationen och anpassa sig efter det innan de köper något att äta på bussen/tåget, bara pga den pyttelilla risken att någon väldigt nötallergisk är där.

• Pierott

Man ska respektera och ta hänsyn till allergiker, homosexuella, minoriteter, majoriteter, trans, bi, icke binära, färgade, ofärgade, naturen, miljön, klimatet, blinda, döva, stumma, pensionärer, barn osv.

Är det okej om jag andas eller stör det dig också?

• Mandel

Om folk inte ens får äta något som kan innehålla spår av nötter när du är i närheten, hur gör du när du handlar mat eller går ut på krogen eller går på fik osv?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Varför respekterar inte folk nötallergiker?