Inlägg från: Anx123456 |Visa alla inlägg
  • Anx123456

Tonårsföräldrar ekonomi?

Hej!
    Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. Kyss

Skriv till mig på pm så kan vi prata mer om du vill 

• Anx123456
    Anonym (Snordyrt med barn) skrev 2018-12-05 12:48:52 följande:

Fast det där är ju bara inte sant. Som 19-åring, har du ens varit ute och sökt jobb? Det kan vara svårt att få jobb ens med en kandidatexamen från universitetet och gymnasiet är i princip ett krav. En minoritet kanske kan komma undan och fått ett jobb med väldigt bra kontakter men vad händer när du vill byta jobb om några år? Då räcker inte dina slutbetyg från nian och lite tidigare erfarenhet. Att tro att du ska kunna få ett jobb som betalar bra är i princip en utopi.

Jag och min sambo skaffade precis barn och har både pluggat och jobbat innan och har nu ganska bra lön och ändå är det knapert under föräldraledigheten och vi måste hela tiden tänka på vad vi köper. Om ni inte bryr er om hur det är för barnet så bry er om hur det är för er. Det är väldigt tråkigt att aldrig ha råd med den där resan, restaurangbesöket, nya kläderna osv som ni riskerar!

Om ni ändå planerar att skaffa barn så snälla prata med era föräldrar om det. Det är otroligt egoistiskt att skaffa barn ?för att man är så sugen? när man inte kan ta hand om det och sätta sina föräldrar i en sits där de måste försörja ett barn igen.

Jag har jobbat sen jag var 16 på ett jobb och fick ett nytt nu efter studenten så jo jag har jobb (och även varit ute och sökt jobb). Jag håller med dig, det är inte det ultimata att skaffa barn utan gymnasieutbildning därför rekommenderade jag tjejen att vänta tills efter studenten, för då kan man även ha ändrat sig och skaffa barn blir helt plötsligt ingen spontan sak att göra. 
Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?