emmioonely skrev 2018-11-14 00:04:08 följande:
Jag går första året (fyller inte 17 detta året utan tidigt nästa år) och min pojkvän hade ett bra jobb så han kunde byta bort sin sletan volvo till en nyare ford när han la till en summa också och med huset så hade hans föräldrar mycket sparat som han lånade av dom och betalar tillbaka. Han hade ett bra jobb dock var företaget tvugna att varsla folk och han hade rent av otur och nu jobbar för en mindre förening vilket gjorde att hans lön sänktes med hälften av vad han hade innan. Min pojkvän är förresten 23 år så han ät inte riktigt lika ung som mig.
Ni har alltså varit ihop runt 1,5 år lagligt och de är tiden jag gissar ni varit ihop. De är kort tid att för att känna varandra. Vänta tills du iaf är färdig med gymnasiet minst till tankar på barn kommer upp.
Du svarade inte vad som händer om ni gör slut och har barn. Är det hem till flickrummet hos förädlarna då? Sedan är det en annan sak, vad händer om din kille blir sjukskriven och du inte kan dra in pengar? Det är inte bra att bara leva på en låg sjukersättning på två personer och barn, det är ett känsligt läge.
Jag har bara ett år av 5 på universitetet kvar och min sambo är färdig med sina universitetsstudier, vi har eget boende. Men vi vågar inte skaffa barn fören jag är färdig, delvis för jag vill bli klar men också att jag skulle inte klara studierna med ett barn själv om vi gick isär. Känner ingen på studieorten som skulle kunna hjälpa mig heller och vill vänta tills vi flyttat närmare familjen efter plugget.
Men jag vill verkligen ha barn nu. Har längtat i så många år men vill ge mitt (mina) barn dom bästa förutsättningarna. En av oss kan vara sjukskriven eller arbetslös en tid utan att barnen påverkas eller att jag kan försörja barnet själv med eget boende. Det är viktigt att ha en B och C plan minst ifall plan A inte funkar.
Jag har också en hund sedan flera år tillbaka, den kan ta hand om och hitta hjälp med även själv. Eftersom jag känner att det är precis en hund jag hinner med och har råd med kan du nog själv tänka hur det blir med ett barn.
Vänta tills du iaf är färdig med gymnasiet, du har ju precis börjat. Det är tungt att plugga samtidigt med barn, vet många som har det så och runt hälften att gått in i väggen eller sjukskriva av annan anledning pga stressen. Utsätt inte dig själv, barnet och erat förhållande på sin spets. Ta tiden och lär känna varandra istället när du pluggar, vara med om olika situationer kring sorg och glädje. Det bygger ett tryggare förhållande och bättre förutsättningarna för framtiden med barn.