Inlägg från: Anonym (Barnbidrag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Barnbidrag)

Tonårsföräldrar ekonomi?

emmioonely skrev 2018-11-13 15:38:15 följande:

Många har skrivit om boende i inlägget och jag kan säga att det inte är något problem eftersom att vi redan har ett eget hus.

Vi började prata om detta i början av året och då planerade vi väldigt mycket och bestämde då att vi skulle köp hus (istället för att bo i hans lägenhet) och köpa en säkrare bil som vi också har gjort.

Vi har inkomst för oss två och lite till men vi vet redan att det inte kommer räcka och där ligger problemet.

Ni kan få barnbidrag och bostadsbidrag, inget mer. Ni får inte äga något, boende bil, dyrare saker för extrastöd.

Måsten fråga hur så unga personer som ni kan ha råd att köpa eget hus och bil? Vad händer om ni separerar? Har du eget boende då eller är det hem till föräldrarna? Jag har mycket svårt att tro att en 17 åring som går gymnasiet har egen inkomst att klara sig på. Går du andra eller tredje året på gymnasiet?
  • Anonym (Barnbidrag)
    emmioonely skrev 2018-11-14 00:04:08 följande:

Jag går första året (fyller inte 17 detta året utan tidigt nästa år) och min pojkvän hade ett bra jobb så han kunde byta bort sin sletan volvo till en nyare ford när han la till en summa också och med huset så hade hans föräldrar mycket sparat som han lånade av dom och betalar tillbaka. Han hade ett bra jobb dock var företaget tvugna att varsla folk och han hade rent av otur och nu jobbar för en mindre förening vilket gjorde att hans lön sänktes med hälften av vad han hade innan. Min pojkvän är förresten 23 år så han ät inte riktigt lika ung som mig.

Ni har alltså varit ihop runt 1,5 år lagligt och de är tiden jag gissar ni varit ihop. De är kort tid att för att känna varandra. Vänta tills du iaf är färdig med gymnasiet minst till tankar på barn kommer upp.

Du svarade inte vad som händer om ni gör slut och har barn. Är det hem till flickrummet hos förädlarna då? Sedan är det en annan sak, vad händer om din kille blir sjukskriven och du inte kan dra in pengar? Det är inte bra att bara leva på en låg sjukersättning på två personer och barn, det är ett känsligt läge.

Jag har bara ett år av 5 på universitetet kvar och min sambo är färdig med sina universitetsstudier, vi har eget boende. Men vi vågar inte skaffa barn fören jag är färdig, delvis för jag vill bli klar men också att jag skulle inte klara studierna med ett barn själv om vi gick isär. Känner ingen på studieorten som skulle kunna hjälpa mig heller och vill vänta tills vi flyttat närmare familjen efter plugget.

Men jag vill verkligen ha barn nu. Har längtat i så många år men vill ge mitt (mina) barn dom bästa förutsättningarna. En av oss kan vara sjukskriven eller arbetslös en tid utan att barnen påverkas eller att jag kan försörja barnet själv med eget boende. Det är viktigt att ha en B och C plan minst ifall plan A inte funkar.

Jag har också en hund sedan flera år tillbaka, den kan ta hand om och hitta hjälp med även själv. Eftersom jag känner att det är precis en hund jag hinner med och har råd med kan du nog själv tänka hur det blir med ett barn.

Vänta tills du iaf är färdig med gymnasiet, du har ju precis börjat. Det är tungt att plugga samtidigt med barn, vet många som har det så och runt hälften att gått in i väggen eller sjukskriva av annan anledning pga stressen. Utsätt inte dig själv, barnet och erat förhållande på sin spets. Ta tiden och lär känna varandra istället när du pluggar, vara med om olika situationer kring sorg och glädje. Det bygger ett tryggare förhållande och bättre förutsättningarna för framtiden med barn.
  • Anonym (Barnbidrag)
    emmioonely skrev 2018-11-14 13:13:46 följande:

I början så var det något (vi vet fortfarande inte vad) men jag hade flera olika tecken på graviditet. Jag som då precis fyllt 16 år och inte ens ville skaffa barn var väldigt rädd osv. Vi planerade hur allt skulle bli och vad vi skulle göra för att hantera det på ett bra sätt och jag började känna mig mer och mer säker och när jag väl kände mig redo tog jag graviditetstest för att säkerställa att det var så men det visade negativt vid 3 olika tillfällen. Det gjorde att jag hade börjat längta efter hur det skulle bli och (även att det skulle vara väldigt krävande). Under denna korta tid blev vi väldigt nära och nu har det gått snart ett år och inget har förändrats med våra tankar angående detta förutom kring ekonomin pga hanns jobb.

[quote=79213462][quote-nick]emmioonely skrev 2018-11-14 13:13:46 följande:[/quote-nick]

Ni har ju bestämt er hör jag, skaffa barnet då för inget vi säger kommer stoppa er. Angående ekonomin är det hans lön, din föräldrapenning, barn och bostadsbidrag. Men föräldrarpenning är ju bara ett år sedan måste du jobba eller börja plugga. Hur ni ska klara er ekonomiskt och vem som sköter barnet när du pluggar vet det tusan men nu får väl ta den smällen då. Om ni tycker det tight med pengar redan nu kommer ni får det ännu värre med barn.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anx123456 skrev 2018-11-28 22:41:42 följande:

Hej!

Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. 

Skriv till mig på pm så kan vi prata mer om du vill 

• Anonym (Barnbidrag)
    Anx123456 skrev 2018-11-28 22:41:42 följande:

Hej!

Är i nästan samma situation som dig! Är dock 19 och har gått ut gymnasiet men min pojkvän är bara 18 och tar studenten nästa år. Vi både bor hemma hos våra föräldrar men våran bebislängtan är total och vi försöker skaffa barn ändå. Som förälder har du rättighet att få föräldrarpenning och barnbidrag sedan kan soc säkert hjälpa med boende osv. Helt ärligt så går det skaffa barn tidigt, det finns massor av unga föräldrar på youtube och instagram som lever bra. Och även om det går att skaffa jobb utan gymnasieutbildning (då du idag får dem flesta jobb genom kontakter INTE betyg) så kan det vara ett tips att ha utbildningen ändå, ifall ifall. 

Skriv till mig på pm så kan vi prata mer om du vill 

Jaha, är de till er som mina pengar försvinner till då. Utöver 100% studier på universitet har jag eget företag på runt 50% där 50% av mina hårt arbetande pengar går till skatt. Ska fanimej sluta betala skatt och bara jobba svart i framtiden om pengarna ska fördelas på detta sätt. Lata ungdomarna är idag, res på era feta rövar och gör någon nytta istället för att klämma ut ungar och leva som parasiter på andras pengar medvetet. Bedrövligt, väx upp! Har man inte ekonomi att kunna ta hand om sig själv är man verkligen inte redo atr ra hand om något barn.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-11-30 13:24:38 följande:

Du kan nog tagga ner. Att bli tonårsförälder är på rekordlåg nivå. Mycket mycket ovanligare än när vi ca 40-åringar var i den åldern, för att inte tala om hur det var ännu längre tillbaka.

Har du missat att samhället har utvecklats en hel del sedan 40 år tillbaka och mer? Går inte jämför på de sättet du gör för 40 år och längre tillbaka tog inte staten pengar från hårt arbetande människor och gav till dessa tonårsföräldrar.

Jag tänker inte tagga ner, pengar jag betalar i skatt ska gå till sjukvård, infrastruktur och skola. Inte till tonåringar som vill leka vuxna på andras bekostnad.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-11-30 14:40:49 följande:

Från läkartidningen: ?En jämförande studie i fem västländer visar att gravi- ditetstalen bland tonåringar är lägst i Frankrike och Sverige. Kanada och Storbritannien har dubbelt och USA fyra gånger så höga graviditetstal som Sverige.?

Och då har vi ju en betydande andel av dessa som klarar sig rätt bra. Jag har några barndomsvänner som fick barn utan större dramatik, de fick hjälp av släkt eller hade en pappa till barnet som jobbade. Eller har du nån sort nollvision på allt som kan besvära just dig här i livet? Slitsamt för dig.

Har ingen betydelse att andel går ner när fenomenet fortfarande finns. Jag tycker inte att mina pengar ska gå till tonåringar som inte kan kontrollera sina impulser. Det är inte menningen att släkt och vänner ska hjälpa till för man tagit sig an ett ansvar man inte klarar av. Jag har också sett på nära håll dessa unga föräldrar och det är ofta nära och kära som blir påverkade. Man ska inte tvingas att ta hand om andras barn på de sättet, då är man inte redo att bli förälder.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-11-30 16:02:02 följande:

Så du vill förbjuda tonåringar för att du inte gillar det skyddsnät vi har? Tonåringar har sämre mental mognad, det är ju inget som går över för att en annan människa är snål eller har dålig föreställningsförmåga. Samma med sjukdom och olyckor, några är klantiga och skadar sigvotaliga gånger i livet, det går inte över bara föra att de eller vi tycker det vire bra.

Några är ju negativa energidränerare också... även de måste få finnas oavsett om det ör ett medvetet val eller otur med generna ;)

Jag har svårt att tro att folk planerar oyckor och sjukdomar för att få extra stöd. De är liksom precis som det låter, en olycka, oplanerad. Sjukdom är inte heller något man planerar in i livet. Det är för dessa personer som mina skattepengar ska gå till, inte söndercurlade tonåringar som bor hemma utan varken utbildning eller jobb som planerar barn. Jag säger det igen, kan man inte betala sin egen mat på bordet och tak över huvudet, hur tusan är man då redo för barn? Var har jag sagt att förbjuda? Jag tycker det är högst olämpligt och anser inte att mina pengar ska gå till lata parasiter framför folk som verkligen behöver hjälp.
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-11-30 16:02:02 följande:

Så du vill förbjuda tonåringar för att du inte gillar det skyddsnät vi har? Tonåringar har sämre mental mognad, det är ju inget som går över för att en annan människa är snål eller har dålig föreställningsförmåga. Samma med sjukdom och olyckor, några är klantiga och skadar sigvotaliga gånger i livet, det går inte över bara föra att de eller vi tycker det vire bra.

Några är ju negativa energidränerare också... även de måste få finnas oavsett om det ör ett medvetet val eller otur med generna ;)

Bara svara på denna fråga: Anser du att det är rätt att utnyttja andra människor som lägger ut tid, pengar och energi på en person som medvetet gjort ett val med massa ansvar dom inte själva klarar av. Varför ska andra bli påverkade av ett medvetet planerat val?
  • Anonym (Barnbidrag)
    Anonym (Fri g) skrev 2018-11-30 18:44:26 följande:

Ja det är rätt att tonåringar får skaffa barn även om det kan leda till att de blir försörjda av mig en period. Det är ok att folk sysslar med extremsporter och riskerar invaliditet som kostar oss några miljoner per år och handikappad också.

Bra, då kan vi vara överens att vi inte är överens. Du tycker det är ok med parasiter, det tycker inte jag. Det är fortfarande skillnad på olyckor vid fritidsaktiviteter och medvetet vara en parasit på andra.
Svar på tråden Tonårsföräldrar ekonomi?