Anonym (Parfym) skrev 2018-11-12 18:12:01 följande:
Har bara deo med lätt parfym, ingen tvål då huden reagerar. Men kan ha vanlig parfym bakom öron och handleder av någon anledning fast de händer ju bara en handfull gånger om året.
Det kanske inte är parfymen i tvålen du reagerar på utan något annat?
Fjäril kär skrev 2018-11-12 18:15:32 följande:
Med naturliga dofter menar jag just aprikos, tallbarr, citron, solros etc. Finns många konstiga starka dofter som omnämns tex "sea breeze" (oftast mentol) , "Armani winter edition" (kanel, mysk, nytvättad skjorta) osv. Såna här hittepådoft helt enkelt - jämför med märkliga dofter på doftljus.
Då fattar jag hur du tänkte. Enkelt sagt så klarar du en doft som har ett naturligt ursprung som t ex aprikos men inte en designerparfym med många olika påhittade doftnoter som alla mainstream parfymer består av?
Jahajaa skrev 2018-11-12 18:16:54 följande:
Det absolut värsta är vanilj! Doften liksom bara växer och blir starkare ju längre tid man vistas vid den. Har även svårt för produkter med nötiga dofter typ mandel etc. En annan värsting är skarpa dofter (tänk typiska tantparfymer) ;p Det som fungerar bättre är lite mildare dofter typ jordgubb, hallon etc på duschtvålar m.m. Tycker sambons parfym luktar gott egentligen men han får spraya på den utomhus och extremt lite så man bara kan känna en touch av den, annars får jag huvudvärk :)
Många verkar ha problem med just vanilj men män älskar det av någon orsak. Det verkar som att du har lättare för en doft bara jämfört med en parfym med många olika doftnoter eller fattar jag fel? Tunga och skarpa dofter verkar vara svårare att tolerera för många så du är inte ensam. En mardrömsparfym för mig är Angel. Verkligen vidrig!