• Anonym (Julle)

Du parfymkänslig titta in här!

Det har varit några parfymtrådar här på sistone och nu vill jag veta vad du som är känslig för parfymer faktiskt tål? Lätta dofter eller tyngre dofter? Vanilj som kan vara tungt eller någon blom-eller fruktdoft som kanske är lättare? Tål du parfymerade tvålar och bodylotions men inte regelrätt parfym? Tål du EDT men absolut inte EDP? Vad klarar du av i parfymväg? Det här gäller alltså dom som är känsliga men inte så känsliga att allt måste vara parfymfritt.

• Svar på tråden Du parfymkänslig titta in här!
  • Anonym (Parfym)
    Anonym (Julle) skrev 2018-11-12 20:59:12 följande:

Det kanske inte är parfymen i tvålen du reagerar på utan något annat?Då fattar jag hur du tänkte. Enkelt sagt så klarar du en doft som har ett naturligt ursprung som t ex aprikos men inte en designerparfym med många olika påhittade doftnoter som alla mainstream parfymer består av?Många verkar ha problem med just vanilj men män älskar det av någon orsak. Det verkar som att du har lättare för en doft bara jämfört med en parfym med många olika doftnoter eller fattar jag fel? Tunga och skarpa dofter verkar vara svårare att tolerera för många så du är inte ensam. En mardrömsparfym för mig är Angel. Verkligen vidrig!

Alla produkter med parfym reagerar jag på över kroppen. Har bara balsam när jag tvättar håret som är milt, annars får jag utslag i hårbotten. Det är bara händerna som tål vanlig tvål och billig handkräm. Resten av huden kan jag bara ha vatten och matolja. Finns bra parfymfria tvålar som jag tål men min hud blir lite för torr så jag hoppar de ändå.

Testat många krämen för min torra hud och alla med parfym (speciellt bodyshop produkter) svider, kliar och jag får röda prickar. Verkligen alla med parfym ger mig utslag. Alla produkter utan parfym har jag inte reagerat på alls så jag drar ändå slutsatsen att jag inte tål parfym (även om det kan vara något annat jag reagerar på kopplat till parfymerade produkter). Apoteket har bra parfymfria krämer men tycker matoljan ger bättre resultat och är billigare.
  • MallaL

Det är väldigt mycket en dosfråga också, många har på sig så mycket att det luktar på många meters håll, då blir det påträngande och jobbigt.

Sitter just nu på tunnelbanan, det klev på en kvinna som står en bra bit ifrån mig, och nu sprider sig en tung, obehaglig blomdoft ut i vagnen, bläää

Luktsinnet är uttröttningsbart, dvs efter en stund känns inte doften lika mycket och då tror jag många tar på lite mer parfym för de känner inte själva att de luktar.

(Men de kemiska molekylerna som vi känsliga reagerar på är ju kvar i luften så det är ju inte så att man vänjer sig med doften och inte reagerar efter en stund)

• Anonym (Julle)
    MallaL skrev 2018-11-13 06:48:27 följande:
    Vissa dofter går alldeles utmärkt, t ex de mer naturliga som hårdtvålar samt Bodyshops och Urtekrams produkter.
    Vissa dofter får huvudet att krulla ihop sig, tunga parfymer, vanilj, mysk etc. Vissa schampon har en stickande doft, ibland måste jag flytta mig på bussen, jag känner att det är schampo det luktar men jag vet inte vilket.
    Niveas deodoranter vet jag att jag har reagerat på när folk har på sig, jag har frågat vad de använt efter som jag reagerat så kraftigt.
    Värst av allt är doftljus, kommer jag hem till någon som har det måste de plocka undan dem och vädra eller så vänder jag i dörren, förfärligt ettrig doft som gör att det känns som om huvudet ska explodera.
    Så du klarar parfymerade hårdtvålar bättre än duschcreme? Menar du att du klarar nästan alla produkter från BS fast dom har parfym? Doftljusen gäller det tända ljus eller klarar du inte ens släckta ljus?
    Anonym (Parfym) skrev 2018-11-13 07:39:25 följande:
    Alla produkter med parfym reagerar jag på över kroppen. Har bara balsam när jag tvättar håret som är milt, annars får jag utslag i hårbotten. Det är bara händerna som tål vanlig tvål och billig handkräm. Resten av huden kan jag bara ha vatten och matolja. Finns bra parfymfria tvålar som jag tål men min hud blir lite för torr så jag hoppar de ändå.

Testat många krämen för min torra hud och alla med parfym (speciellt bodyshop produkter) svider, kliar och jag får röda prickar. Verkligen alla med parfym ger mig utslag. Alla produkter utan parfym har jag inte reagerat på alls så jag drar ändå slutsatsen att jag inte tål parfym (även om det kan vara något annat jag reagerar på kopplat till parfymerade produkter). Apoteket har bra parfymfria krämer men tycker matoljan ger bättre resultat och är billigare.
    Det låter helt klart som att du är parfymöverkänslig. BS ansiktskräm med parfym svider som tusan i mitt ansikte också. Har bara hänt med deras krämer så jag undrar vad som är i dom.
    MallaL skrev 2018-11-13 10:42:09 följande:
    Det är väldigt mycket en dosfråga också, många har på sig så mycket att det luktar på många meters håll, då blir det påträngande och jobbigt.
    Sitter just nu på tunnelbanan, det klev på en kvinna som står en bra bit ifrån mig, och nu sprider sig en tung, obehaglig blomdoft ut i vagnen, bläää

Luktsinnet är uttröttningsbart, dvs efter en stund känns inte doften lika mycket och då tror jag många tar på lite mer parfym för de känner inte själva att de luktar.
    (Men de kemiska molekylerna som vi känsliga reagerar på är ju kvar i luften så det är ju inte så att man vänjer sig med doften och inte reagerar efter en stund)
    Ja usch, det finns inget värre än dom som har ett doftmoln omkring sig. Svärmor är sån. När hon lämnar vårt hem så stinker det vidrig stark tantparfym i en hel dag efteråt och rummet hon har sovit i stinker i flera dagar efteråt. Kräks

• Anonym (Ruter Dam)

Själv använder jag allt parfymfritt.
    Det som doftar något som jag klarar av när andra har det är oftast sådant som herrar använder, som doftar "friskt" ex citrongräs, sadelträ, aloe vera, "cotton" eller "havsbris" eller liknande.

Klarar inga blomdofter, mysk eller rökelsegrejer.

• Anonym (Ruter Dam)

Och jo rökelse- och doftljus är vidriga oavsett om de är tända eller inte.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Ruter Dam) skrev 2018-11-14 14:38:42 följande:
    Själv använder jag allt parfymfritt.
    Det som doftar något som jag klarar av när andra har det är oftast sådant som herrar använder, som doftar "friskt" ex citrongräs, sadelträ, aloe vera, "cotton" eller "havsbris" eller liknande.

Klarar inga blomdofter, mysk eller rökelsegrejer.
    En till i tråden som klarar manliga dofter bättre. Undrar vad det är som skiljer sig mellan dam och herrparfym som gör att doftkänsliga fixar det bättre med herrparfym? Jag dras också till herrparfym mer än dam fast jag förstås bara använder dam dom få gånger jag har parfym.
  • Anonym (Nonne)

Inga parfymer fungerar i större samlingar som arbetsplatser, restauranger, bio m.fl. När till exempel kollegor struntat i eller missat förhållningssättet gällande parfym på arbetsplatsen så har det tyvärr slutat i allergi chock och ambulansfärd till akutmottagningen.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Ruter Dam) skrev 2018-11-14 14:40:16 följande:
    Och jo rökelse- och doftljus är vidriga oavsett om de är tända eller inte.
    Om det inte är en hemsk och skarp doft i sig så fixar jag doftljus och kan tom tycka att det är trevligt så länge dom inte är tända för länge för då blir doften för stark.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Nonne) skrev 2018-11-14 14:49:34 följande:
    Inga parfymer fungerar i större samlingar som arbetsplatser, restauranger, bio m.fl. När till exempel kollegor struntat i eller missat förhållningssättet gällande parfym på arbetsplatsen så har det tyvärr slutat i allergi chock och ambulansfärd till akutmottagningen.
    Du verkar ha det jobbigt. Respekterar din omgivning att det måste vara parfymfritt? Klarar du något parfymerat överhuvudtaget? Hur gör du om du måste flyga där man inte kan flytta sig från stolsgrannen?
  • Aniiee

För mig är det sällan doften i sig som är problemet utan vissa andra ämnen. Y som doftar X är inga problem alls, men Z som doftar X kan ge stora problem.

I have a growing lack of disgust for you
  • MallaL
    Anonym (Julle) skrev 2018-11-14 14:33:38 följande:

Så du klarar parfymerade hårdtvålar bättre än duschcreme? Menar du att du klarar nästan alla produkter från BS fast dom har parfym? Doftljusen gäller det tända ljus eller klarar du inte ens släckta ljus?

Doftljusen gäller även släckta, men det är värre om de är tända.

Ja, jag tål hårdtvålar bättre, det känns som om det är mer kemikalier i många flytande produkter.

När det gäller olika parfymer tror jag att det är mer de syntetiska kemikalierna som vi känsliga reagerar på. En hårdtvål eller hudkräm med tex lavendelolja, apelsinextrakt eller sheasmör eller ett schampo med aloe vera eller nässlor kan lukta mycket men inget som jag reagerar på med huvudvärk etc.

Urtekram har ett fantastiskt sortiment!
  • mammalovis

Jag får huvudvärk av t ex hyacinter, syrenblommor m fl, likaså av luktande målarfärg och lösningsmedel. Jag använder inte Doves produkter då jag reagerat på dem tidigare, likaså Ajaxs tvättmedel. När grannen använder sköljmedel och låter doften komma ut i trapphuset luktar det också skit. I tvättmedelsväg kör jag parfymfritt, då vår tvätt inte luktar illa som grannens tydligen gör då hon röker.

Jag mår inte så bra av dem som omger sig av ett moln av parfym. Jag tycker det kan vara jobbigt med sambons dofter också. Förr, medan man fick använde jag lättare lite blommiga eller fruktiga dofter. Jag luktar alltid på deos innan jag köper en ny och ratar många, likaså med tvål och duschcreme. 

• Anonym (Julle)
    MallaL skrev 2018-11-14 16:38:47 följande:
    Doftljusen gäller även släckta, men det är värre om de är tända.
    Ja, jag tål hårdtvålar bättre, det känns som om det är mer kemikalier i många flytande produkter.
    När det gäller olika parfymer tror jag att det är mer de syntetiska kemikalierna som vi känsliga reagerar på. En hårdtvål eller hudkräm med tex lavendelolja, apelsinextrakt eller sheasmör eller ett schampo med aloe vera eller nässlor kan lukta mycket men inget som jag reagerar på med huvudvärk etc.
    Urtekram har ett fantastiskt sortiment!
    Det kan mycket väl vara så att det är det syntetiska man reagerar mer på än på just själva doften. Rosor doftar underbart i en vas men vidrigt i hudkräm eller parfym.
    mammalovis skrev 2018-11-14 18:25:30 följande:
    Jag får huvudvärk av t ex hyacinter, syrenblommor m fl, likaså av luktande målarfärg och lösningsmedel. Jag använder inte Doves produkter då jag reagerat på dem tidigare, likaså Ajaxs tvättmedel. När grannen använder sköljmedel och låter doften komma ut i trapphuset luktar det också skit. I tvättmedelsväg kör jag parfymfritt, då vår tvätt inte luktar illa som grannens tydligen gör då hon röker.

Jag mår inte så bra av dem som omger sig av ett moln av parfym. Jag tycker det kan vara jobbigt med sambons dofter också. Förr, medan man fick använde jag lättare lite blommiga eller fruktiga dofter. Jag luktar alltid på deos innan jag köper en ny och ratar många, likaså med tvål och duschcreme. 
    Ett moln eller femtielva olika parfymerade produkter på en person är hemskt.

• Anonym (A)

Det kan variera från dag till dag. Om det finns en infektion i kroppen så sänker den tröskeln för vad som man kan klarar av också.

Sedan är det ju väldigt individuellt för vad man tål.

Din fråga var bra men den är för allmän.

• Anonym (Julle)
    Anonym (A) skrev 2018-11-14 20:33:06 följande:
    Det kan variera från dag till dag. Om det finns en infektion i kroppen så sänker den tröskeln för vad som man kan klarar av också.
    Sedan är det ju väldigt individuellt för vad man tål.

Din fråga var bra men den är för allmän.
    Men alla kan ju svara efter sina egna förutsättningar.

• Anonym (A)
    Anonym (Julle) skrev 2018-11-14 20:35:25 följande:

Men alla kan ju svara efter sina egna förutsättningar.

Absolut, tolkade ts inlägg på annat sätt bara :)
Svar på tråden Du parfymkänslig titta in här!