MallaL skrev 2018-11-13 06:48:27 följande:
Vissa dofter går alldeles utmärkt, t ex de mer naturliga som hårdtvålar samt Bodyshops och Urtekrams produkter.
Vissa dofter får huvudet att krulla ihop sig, tunga parfymer, vanilj, mysk etc. Vissa schampon har en stickande doft, ibland måste jag flytta mig på bussen, jag känner att det är schampo det luktar men jag vet inte vilket.
Niveas deodoranter vet jag att jag har reagerat på när folk har på sig, jag har frågat vad de använt efter som jag reagerat så kraftigt.
Värst av allt är doftljus, kommer jag hem till någon som har det måste de plocka undan dem och vädra eller så vänder jag i dörren, förfärligt ettrig doft som gör att det känns som om huvudet ska explodera.
Så du klarar parfymerade hårdtvålar bättre än duschcreme? Menar du att du klarar nästan alla produkter från BS fast dom har parfym? Doftljusen gäller det tända ljus eller klarar du inte ens släckta ljus?
Anonym (Parfym) skrev 2018-11-13 07:39:25 följande:
Alla produkter med parfym reagerar jag på över kroppen. Har bara balsam när jag tvättar håret som är milt, annars får jag utslag i hårbotten. Det är bara händerna som tål vanlig tvål och billig handkräm. Resten av huden kan jag bara ha vatten och matolja. Finns bra parfymfria tvålar som jag tål men min hud blir lite för torr så jag hoppar de ändå.
Testat många krämen för min torra hud och alla med parfym (speciellt bodyshop produkter) svider, kliar och jag får röda prickar. Verkligen alla med parfym ger mig utslag. Alla produkter utan parfym har jag inte reagerat på alls så jag drar ändå slutsatsen att jag inte tål parfym (även om det kan vara något annat jag reagerar på kopplat till parfymerade produkter). Apoteket har bra parfymfria krämer men tycker matoljan ger bättre resultat och är billigare.
Det låter helt klart som att du är parfymöverkänslig. BS ansiktskräm med parfym svider som tusan i mitt ansikte också. Har bara hänt med deras krämer så jag undrar vad som är i dom.
MallaL skrev 2018-11-13 10:42:09 följande:
Det är väldigt mycket en dosfråga också, många har på sig så mycket att det luktar på många meters håll, då blir det påträngande och jobbigt.
Sitter just nu på tunnelbanan, det klev på en kvinna som står en bra bit ifrån mig, och nu sprider sig en tung, obehaglig blomdoft ut i vagnen, bläää
Luktsinnet är uttröttningsbart, dvs efter en stund känns inte doften lika mycket och då tror jag många tar på lite mer parfym för de känner inte själva att de luktar.
(Men de kemiska molekylerna som vi känsliga reagerar på är ju kvar i luften så det är ju inte så att man vänjer sig med doften och inte reagerar efter en stund)
Ja usch, det finns inget värre än dom som har ett doftmoln omkring sig. Svärmor är sån. När hon lämnar vårt hem så stinker det vidrig stark tantparfym i en hel dag efteråt och rummet hon har sovit i stinker i flera dagar efteråt.