Anonym (Tålmodig) skrev 2018-11-12 20:08:09 följande:
Tack för ditt svar. Jo, såklart är det inget måste att åka utomlands och jag har vänt mig ut och in för att ge barnen härliga upplevelser inom landet. Men när skälen är helt tagna ur luften tycker jag ju inte att jag borde behöva göra som han säger och när det finns möjlighet att åka så vill man ju göra det.
Har haft kontakt med familjerätten till och från. Känns som att advokat nog är nästa steg eftersom vi, så här, två år senare fortfarande inte ens kan föra en dialog. Tror dock inte att en stämning skulle skrämma honom, utan då får jag nog vara beredd på en rättegång, vilket jag helst vill undvika.
Min erfarenhet är ändå att när man tar det steget så blir det en helt annan apparat, det juridiska via advokat/tingsrätt får en helt annan dignitet än att man försöker ha samarbetssamtal på familjerätten eller att tex Soc gjort en utredning kring en situation. De kan bara ge råd, säga vad de tycker men om folk vägrar lyssna eller inte kommer på samtalen så kan de inte göra så mycket.
Om du tar steget till en juridisk process ska du ju tillsammans med en advokat noga resonera först, vad som är rimligt. Vilka utgångar kan du tänka dig - ensam vårdnad, gemensam vårdnad, boendet för barnen osv. Man kan ju argumentera för tex bara vårdnad eller bara boendet eller båda. Det här har ju advokaten bra koll på och vad som skulle kunna vara rimligt i ditt fall. Ganska ofta är det också så att man stämmer sitt ex, denne måste då själv hitta en advokat och dra i sin ände av processen och för väldigt många slutar alltsammans med ett samarbetssamtal ihop med advokaterna, en förlikning så att det aldrig går till rätten. Då kan man där skriva ett juridiskt avtal och kanske har i detta fallet, ditt ex blivit lite hunsad av att du verkligen tog steget, han går med på ett avtal (vad det nu är som kommer upp som förslag) ELLER så slutar han upp med sina dumheter när han inser att det är hans beteende som skapat denna situation där han själv blivit stämd och måste betala för en advokat osv. Så det kan ju bli en kort process om du har tur.
Här har vi ett ärende som förhoppningsvis ska avslutas i rätten snart, där det inte gick att förlika så det kommer upp i rätten. Har man bara en bra advokat så känns det bra och du vet ju att du gjort allt du kunnat för att få bättre ordning för dina barns skull.