Inlägg från: tankfull |Visa alla inlägg
  • tankfull

Skolan bryr sig inte

Sharper skrev 2018-11-13 07:30:35 följande:
    Pappan lever ihop med mig och mina 2 barn sen snart 1 år tillbaka varannan vecka.

Nu när vi lever ihop har de inget morgonfritids då jag pluggar på distans. Han går på fritids måndag och tisdag 1 timme varje tillfälle för att sedan följa med storasyster hem.

2 aktiviteter o veckan, mamman försöker få till fler. Vi har sagt nej då han har det kämpigt i skolan + den aktiviteten det gäller ligger på fredagar vilket inte passar oss tyvärr.

Hos oss får de hjälpa till med vissa sysslor tex gå ut med mat till hönorna, duka/duka av, plocka i och ur diskmaskin, städa sina rum, lägga sin smutstvätt i tvättkorgen, lägga in sin rena tvätt i garderoben.

Han är gärna med och hjälper till med att "vuxenjobb" typ vid renovering och liknande vilket min man uppmuntrar väldigt mycket. Ibland får han ligga hos oss en stund på kvällen när mina barn lagt sig för att få lite extra pappamys. Vi är noga med rutiner. I regel får han lägga sig mellan 19.30-20 på vardagar. En dag i veckan kan klockan bli närmare 20.30 pga aktivitet som slutar 19.45.

Han leker mycket med min 2-åring, badar gärna med honom, hjälper honom med att bre frukostmacka, myser i soffan och busar ute.
    Jag reagerar på att ni inte låter pojken ha fler aktiviteter, vilket mamman vill. Mitt barn är väldigt aktivt och gympa tre gånger i veckan har varit superbra, hon skulle klättrat på väggarna annars. Att ha aktiviteter, gärna fysiska kan hjälpa läxläsning och koncentration - och minska dåligt humör. Du känns som en väldigt organiserad person, får också en känsla av att det är du som bestämmer var skåpet ska stå. Det skulle kunna vara därför ni inte ser så mycket av pojkens utåtagerande sida, men när han kommer hem till mamman kan han mycket väl slappna av och efter att ha levt med en anspänning för att vara dig till lags kan pojken då slappna av och då kommer även all "skit". Barn lever gärna ut sina dåliga sidor där tryggheten finns. Underskatta inte mammans upplevelse av sin son, det är trots allt hennes barn och hon känner honom bättre än du. Pappans partner har en förmåga att vilja sätta pappans föredetta på plats, och det gagnar ingen.
  • tankfull
    Sharper skrev 2018-11-13 08:31:15 följande:
    De går upp liknande tid hos oss, sen när mamman dom ca 30 minuter till skolan (detta tycker båda barnen är jobbigt, här kan pojken va ganska retlig mot sin syster Vad bi fått höra av barnen). De går på fritids en stund. Pojken kan/Får sitta en hel helg med att titta på Youtube mm i telefonen. Han lägger sig runt 21. Det har hänt att barnen ringer för att säga godnatt så sent som 22 men då vi oftast redan sover då sa pappan ifrån på skarpen att efter 21 får man inte ringa.

Annars vet jag inte så mycket mer än att mamman pratar illa om min man inför barnen. Hon säger åt dom vart de ska bo, att de ska få byta skola mm. De är alltid trötta när de kommer till oss, inte ovanligt att det är grinigt/tjurigt men sen är det helt andra barn (glada och pigga) när de åker ifrån oss. När barnen är här ringer deras mamma nästan varje dag sen vi fick in en ny vana att barnen inte måste ringa till henne varje kväll (flickan fick panik och nästan ångest i början när vi sa att det tex var för sent för att ringa). Därför har vi valt att stänga av den telefon som de har hos oss när de inte behöver den. Nu kanske barnen ringer 2-3 gånger till henne när de är.här, pojken vill inte alltid prata dock. Sist de kom till oss han barnen inte komma innanför dörren innan mamman ringde och frågade vad de hade gjort, vad de skulle göra nu osv.

När barnen är hos mamman ringer de kanske 1-2 gånger och skulle min man ringa någon gång är det inte alltid han får prata med barnen (de råkar alltid vara upptagna med annat).
    Herregud, du har verkligen kontroll på allt. Förstår att barnen skärper sig till max. Ni stänger alltså av barnens mobil för att de "inte behöver den". Att barnen inte "vill" prata med sin mamma under de förhållandena är verkligen inte konstigt, de känner sig iakttagna och kontrollerade. Känner igen detta, min dotter vill helst bara höras via sms när hon är hos sin pappa och hans sambo för det blir sura miner så fort hon pratar med mig, om hon skulle råka låta glad eller kalla mig för nåt gulligt så blir det etter värre. Stackars barn är allt jag kan säga. Den där ADHD:n kan nog bero på en hel del anspänning tror jag.
  • tankfull
    Sharper skrev 2018-11-13 09:27:33 följande:
    De har telefonen hos oss för att kunna gå hem f9rn skola själva. Annars har inte en 8-åring behov av mobil. Innan vi försökte få barnen att minska på ringande till mamman blev det som sagt panik om klockan blev för mycket för att vi tex gjorde en aktivitet. Inte ett normalt beteende. Anledningen till att jag vet är för att det kommit fram i soc-utredning
    Varför skulle en 8-åring inte kunna få ha mobil? Behovet kan vara att få ringa sin mamma precis när man vill, det är ett helt normalt beteende kan jag försäkra! Att kontrollera och bestämma precis hur kontakten ska se ut mellan barn och deras föräldrar känns däremot inte sunt. Socialförvaltningen har plikt att utreda alla anmälningar - en del kommer in på grund av hämnd mellan ex och liknande - men att man genomgått en utredning betyder inte per automatik att man är en dålig förälder. (Mitt ex och jag fick en sån anmälan som hämnd för att vi hade klagat på grannens hund som ylade från morgon till kväll.) Mamman i detta fallet har säkert sina brister, precis som alla föräldrar, och jag känner inte henne eller barnen, men man kan tydligt utläsa ditt förakt och ditt behov av att få ha allting på det vis som du anser är det rätta. När pappans nya kritiserar pappans ex så blir det lätt onyanserat, och det kan vara känsligt bara med mammans "existens" i pappans sambos tillvaro - där sambon (du) vill vara enväldig härskare. I vissa fall kommer barnen i kläm.
  • tankfull
    Sharper skrev 2018-11-13 12:55:38 följande:
    För 1,5 år sen gjorde skolan något slags test men hittade inte ens några tendenser som tyder på adhd. Det testet hade min man sagt nej till men mamman hade sagt till skolan att han godkänt de så dom gjorde det ändå. Skolan påstår att de gjort allt dom kan, men man får inga konkreta svar på exakt vad de gjort. Tex ändring i bemötande, rutiner osv. Plocka fram på papper allt dom gjort som inte funkat, då kan min man gå med på utredning om det finns svart på vitt vad de försökt att göra för att pojken ska må bra och klara skolan. Vi jobbar som sagt med detta hela tiden. Prata med honom, bemötande mm.
    Men vad menar pappan att det finns för skäl till att INTE göra en utredning då? Vad är han så rädd för? Som någon skrev så kan man ju komma fram till att pojken inte har ADHD men att han ändå behöver stöd och kanske få gå och prata med någon. Pojken kanske mår bättre om han får prata med en vuxen som inte är inblandad i hans liv på det sätt som du och hans föräldrar är. En förälder som inte går med på något sådant verkar ha något att dölja.
  • tankfull
    Sharper skrev 2018-11-13 14:27:45 följande:
    Därför att han inte har adhd, skolan påstår att de gjort allt och att de inte finns mer att göra. Han ska kräva att få detta på papper, vad de gjort osv. Är det verkligen allt kanske han kan gå med på en utredning isåfall. Men grejen är att pojken blir "liten" så fort han kommer till skolan. Han ser osäker ut. De gånger andra elever mobbas/retas eller tillochmed slår honom utan att han gjort något får han ändå skiten av skolan. Pappan vill att skolan ska ta tag i de stora problemet innan man anklagar pojken för att det gör de lättare för skolan att göra så. När de får höra att mamman tycker barnen ska byta skola tycker dom de är en bra idé!
    Jag förstår fortfarande inte problemet med en utredning. Pappan vill ha bevis för vad skolan gjort - en utredning av ADHD är väl en av de saker som skolan kan ha som åtgärd, men då vill pappan inte gå med på det. Att byta skola och få en nystart kan vara en annan utmärkt idé. Jag lämnar tråden nu och önskar er lycka till med den lille killen.
Svar på tråden Skolan bryr sig inte