Skolan bryr sig inte
Hej TS,
Jag och min fru har 3 barn. Mitt bio barn är ca 8 och min bonus barn lika gammal plus att vi har gemensamt litet barn.
För det första är det ju bara att beklaga att barnets mamma inte verkar vara så stabil. Men det finns det ju tyvärr inte mycket ni kan göra åt det.
MEN, att pappan är så trångsynt att han till och med vägrar en utredning tycker jag låter ovanligt egoistiskt. Föresten vem kom på att sätta "idiot" och ADHD i samma mening? Din man kanske TS?? Rätta mig gärna om jag har fel...
Min bonus dotter har fått diagnosen ADHD och tar nu medicin för det. Det har hjälp henne otroligt mycket, särskilt i skolan.
Jag träffade fin fru och hennes barn när barnet var väldigt ungt. Jag kunde tidigt se att barnet hade problem med att koncentrera sig och sitta still. Mamman (min fru) och barnets pappa tyckte absolut att allt var helt "normalt". Mitt bonus barn brukade också leka med en kamrat vars pappa var läkare, men stor vana av ADHD, och han sa att barnet var så lungt och fint och satt stilla vid matbordet. Men andra ord, inga symptom på ADHD.
Spola fram klockan några år till bonus barnet var 6 år och lärarna kontaktade min fru och sa att dom misstänkte ADHD. En stor utredning tillsattes och jag, min fru, barnets pappa och hans nya fru plus läraren fick fylla i ett långt formulär som beskrev barnet och hur barnet reagerade.
Av oss 5 vuxna som känner barnet bäst fyllde 4 av oss i nästan exakt samma sak och enligt våra svar så skulle barnet ha moderat till extrem ADHD. Pappas test visade absolut inga fel! Allt var helt perfekt. ALLT! Så hans resultat ströks från listan eftersom det var uppenbart att pappan blundade för vad barnet gick igenom.
Det gjordes också intelligents tester på barnet och det visade att barnet var otroligt intelligent, men på grund av att barnet inte kunde koncentrera sig så kunde barnet heller inte lära sig utan halkade efter.
Våld från barnets sida i skolan var också normalt. Skulle nog vilja säga att det du skriver om ditt bonus barn låter extremt likt det vi gick igenom. Inte bara ditt bonus barn utan också en tjurskallig pappa som absolut INTE ville ha en utredning.
Att barnet visar ett 'normal' beteende hemma hos er skulle jag tro på att ni har fasta rutiner, vilket är A och O för ett barn med just ADHD.
Men visst, det är ju mer behagligt att skylla allt på mamman och skolan. Och i och med att ni jämför ADHD med en idiot så tycker jag verkligen synd om barnet.
Föresten ett barn med ADHD har mer ofta än inte, en eller båda föräldrar med ADHD.
Tack för ordet!