• Sharper

Skolan bryr sig inte

annabellelee skrev 2018-11-13 10:13:49 följande:

Jag ser inget problem med utredning. Har pojken inga problem visar det ju sig, och då kan inte mamman"skylla" på det längre. Och har han adhd blir det lättare att få resurser till honom, tex extra stöd i skolan.

Ofta kommer man fram till saker som kan vara bra även om man inte kommer fram till en diagnos, tex att barnet har bristande impulskontroll, och då kan man jobba med det. (Naturligtvis kan han inte slåss även om någon sagt något dumt till honom. För sin egen skull måste han få hjälp att hitta andra sätt att hantera det. )

För 1,5 år sen gjorde skolan något slags test men hittade inte ens några tendenser som tyder på adhd. Det testet hade min man sagt nej till men mamman hade sagt till skolan att han godkänt de så dom gjorde det ändå. Skolan påstår att de gjort allt dom kan, men man får inga konkreta svar på exakt vad de gjort. Tex ändring i bemötande, rutiner osv. Plocka fram på papper allt dom gjort som inte funkat, då kan min man gå med på utredning om det finns svart på vitt vad de försökt att göra för att pojken ska må bra och klara skolan. Vi jobbar som sagt med detta hela tiden. Prata med honom, bemötande mm.
  • Sharper
    tankfull skrev 2018-11-13 14:01:14 följande:

Men vad menar pappan att det finns för skäl till att INTE göra en utredning då? Vad är han så rädd för? Som någon skrev så kan man ju komma fram till att pojken inte har ADHD men att han ändå behöver stöd och kanske få gå och prata med någon. Pojken kanske mår bättre om han får prata med en vuxen som inte är inblandad i hans liv på det sätt som du och hans föräldrar är. En förälder som inte går med på något sådant verkar ha något att dölja.

Därför att han inte har adhd, skolan påstår att de gjort allt och att de inte finns mer att göra. Han ska kräva att få detta på papper, vad de gjort osv. Är det verkligen allt kanske han kan gå med på en utredning isåfall. Men grejen är att pojken blir "liten" så fort han kommer till skolan. Han ser osäker ut. De gånger andra elever mobbas/retas eller tillochmed slår honom utan att han gjort något får han ändå skiten av skolan. Pappan vill att skolan ska ta tag i de stora problemet innan man anklagar pojken för att det gör de lättare för skolan att göra så. När de får höra att mamman tycker barnen ska byta skola tycker dom de är en bra idé!
  • Sharper
    tankfull skrev 2018-11-13 14:37:33 följande:

Jag förstår fortfarande inte problemet med en utredning. Pappan vill ha bevis för vad skolan gjort - en utredning av ADHD är väl en av de saker som skolan kan ha som åtgärd, men då vill pappan inte gå med på det. Att byta skola och få en nystart kan vara en annan utmärkt idé. Jag lämnar tråden nu och önskar er lycka till med den lille killen.

Mamman vill att barnen ska gå i skolan hos henne så barnen kan bo där på heltid (hon flyttade 6 mil bort för snart 2 år sen) Hon såg till att det blev en soc-utredning med lögner som grund.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 15:27:18 följande:

Men han har ett problematisk beteende i skolan och det är en anledning att utreda. Då finns det inget att vara kränkt över. Och det finns INGET enskilt test som skulle kunna visa om någon har ADHD.

Skolan gjorde någonting som skulle antyda om det fanns nå got som antydde ADHD (vad vet jag inte) men skolan sa då till min man att det fanns ingenting som tyder på att han skulle ha diagnosen.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 15:33:46 följande:

Så ni har bestämt att han inte har ADHD? Om det vore så enkelt att avgöra! Det problemet som han verkar ha i skolan - att han blir lätt provocerad när andra retar och överreagerar då, är väldigt typiskt för ADHD. Och hur skulle ni kunna se dessa problem hemma om det inte finns andra barn med?

Det är klart han får skulden om de andra "bara" retar och han slår till.

Han ät inte ensambarn. Vi är 4 barn i familjen + kompisar som kommer, grannbarn som det oftast leks med. Det är ALDRIG några problem. Alla barnen som finns hemma eller i närheten är mellan 1,5-10 år. Jag och min man tror på att hans beteende skulle bli bättre om han och mamman kunde samarbete och prata med varandra och även ha hyffsat liknande rutiner (idag får de ta ansvar på ena stället och bli curlade på det andra och har helt skilda rutiner). Den ena föräldern pratar skit och lögner om den andra inför barnen och i samhället så andra barn har börjat säga saker på skolan om att de har en pappa som e dum i huvudet. Att få höra att man är cp-skadad, dum i huvudet mm och försöker i ett par år att säga till en vuxen men får ändå skulden, då hade jag också börjat göra revolt. Jag förstår att pojken tröttnat och ger igen även om det inte är okej att slå. Men jag förstår att botten blir nådd även för honom. Skolan säger att de gör eller gjort saker men de kan inte säga konkret bäst de gjort och det finns inget nedskrivet, som ett åtgärdsprogram tex. Plocka fram det och jobba med den, sen kan man isåfall ta en utredning om det inte skulle bli bättre då.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 16:43:17 följande:

Som sagt så finns inte något enskilt test som kan utesluta ADHD, och nej, det kan inte ha kommit nyligen heller. Det beror på att man måste titta på helheten, enskilda symptom kan man ha, så man får titta på många olika områden, därför går det bara inte att avgöra med ett enda test.

Som sagt så är detta vad skolan sagt. Och om det enligt skolan inte fanns någon anledning att tro att det fanns en diagnos efter att de gjorde vad de nu gjorde så känns det än mer lustigt att de skriker om ADHD-utredning när de inte ens kan komma med konkreta exempel på exakt VAD det är de har gjort på skolan för att hjälpa pojken. Just nu är förtroendet så lågt för denna skola att jag och min man funderar på att sätta mina barn i en annan skola när det är dags (min äldsta börjar till hösten) för dom att börja förskoleklass. Det har alltid varit mycket problem i denna skolan utan att man tagit tag i problemet. Före detta personal berättar om detta och elever som gått där allt frpn 30 år sen till för bara ett par åt sen.
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 17:04:55 följande:

Ja, det är förstås svårt att skilja på vad som är vad om föräldrar beter sig som barn och bråkar. Men det brukar gå att samarbeta bättre om man inte bara skyller på den andra parten utan helt enkelt själv visar stor samarbetsvilja. Jag talar av erfarenhet, mitt ex har också försökt jävlas med mig efter skilsmässan. Och jag ignorerade det helt enkelt och bemötte honom sakligt och t.o.m. vänligt i dem fallen där det gick. Och det blev snabbt bättre. Så jag rekommenderar verkligen att föregå med bra exempel. Påtala det ni har gemensamt, inte det som skiljer er åt, t.ex. att ni båda  bryr er om barnet.

Man måste inte ha samma rutiner, det kan vara ganska omöjligt att få till det exakt likadant. Om det skiljer sig för mycket kan det förstås vara jobbigt. Men barn förstår mycket väl att det är olika.  Det låter lite osannolikt att han blir retad i skolan för sin pappa för att mamman har pratat illa om pappan? Barn brukar ju inte riktigt bry sig om sånt vuxen-tjafs? Jag blir inte klok på historien, men det går antagligen inte att förstå alltihop nu. Men då är frågan om man inte vill flytta honom till en annan skola?

Det kan lätt bli så i skolor att man gör en massa saker och missar att dokumentera allt. Det händer helt enkelt mycket på kort tid och det är alltid viktigast att man gör, inte att man dokumenterar - men det är så klart knepigt om man sedan inte har något att visa för föräldrarna. Eller så har man planerat en sak, märker ganska omgående att det inte är helt idealiskt, ändrar lite och sedan stämmer det inte helt med vad som står där. I en skola händer ju saker hela tiden, så är det.

Hur ser det ut med skolarbetet?  Hänger han med på det? Har han svårt att komma igång, att göra saker klart, att göra sånt som han inte har lust med?

Min man försöker men så fort han inte går med på det hon vill blir hon sur och säger saker. Det funkar tyvärr inte, jag har hört samtal, sett sms. Allt ska ske på hennes vis, tycker min man npgot så är det fel. Hon har alltid rätt. Varit med i soc-utredningen, läst den. Fm
  • Sharper
    AndreaBD skrev 2018-11-13 17:04:55 följande:

Ja, det är förstås svårt att skilja på vad som är vad om föräldrar beter sig som barn och bråkar. Men det brukar gå att samarbeta bättre om man inte bara skyller på den andra parten utan helt enkelt själv visar stor samarbetsvilja. Jag talar av erfarenhet, mitt ex har också försökt jävlas med mig efter skilsmässan. Och jag ignorerade det helt enkelt och bemötte honom sakligt och t.o.m. vänligt i dem fallen där det gick. Och det blev snabbt bättre. Så jag rekommenderar verkligen att föregå med bra exempel. Påtala det ni har gemensamt, inte det som skiljer er åt, t.ex. att ni båda  bryr er om barnet.

Man måste inte ha samma rutiner, det kan vara ganska omöjligt att få till det exakt likadant. Om det skiljer sig för mycket kan det förstås vara jobbigt. Men barn förstår mycket väl att det är olika.  Det låter lite osannolikt att han blir retad i skolan för sin pappa för att mamman har pratat illa om pappan? Barn brukar ju inte riktigt bry sig om sånt vuxen-tjafs? Jag blir inte klok på historien, men det går antagligen inte att förstå alltihop nu. Men då är frågan om man inte vill flytta honom till en annan skola?

Det kan lätt bli så i skolor att man gör en massa saker och missar att dokumentera allt. Det händer helt enkelt mycket på kort tid och det är alltid viktigast att man gör, inte att man dokumenterar - men det är så klart knepigt om man sedan inte har något att visa för föräldrarna. Eller så har man planerat en sak, märker ganska omgående att det inte är helt idealiskt, ändrar lite och sedan stämmer det inte helt med vad som står där. I en skola händer ju saker hela tiden, så är det.

Hur ser det ut med skolarbetet?  Hänger han med på det? Har han svårt att komma igång, att göra saker klart, att göra sånt som han inte har lust med?

Båda barnen har fått höra detta frpn elever på skolan. Det är grova lögner och anklagelser mamman sprider i samhället som barnen fått höra och nu använder mot min mans barn. Skulle det vara aktuellt med ny skola kommer mamman vägra npgot annat än att det ska vara där hon bor. Hon bor 6 mil härifrån så det är inte aktuellt att byta dit (det finns en skola till som ligger 1 mil från oss (samma avstånd för mamman som idag) men hon jobbar som sagt för att barnen ska bo på heltid hos henne pga att hon vill jävlas med min man och då är enbart skolan i hennes kommun intressant.
  • Sharper

Han har lite svårt för skolan men han ligger inte efter. Kräver lite mer tid med läxor osv

• Sharper

Bup skulle pojken fått träffa i våras, i samförstånd mellan skola, pappa och mamma. Man kom överens om att mamman skulle ringa och boka tid. Det slutade med att bup gjorde en orosanmälan då mamman suttit både i telefon och sen på möte med dom (utan barn) och storgråtit och berättat enbart lögner om min man, grova lögner eftersom det ledde till anmälan. Så bup själva la ner det, de skickade ett brev där de avslutade saken utan att ens träffat pojken.

• Sharper
    mammalovis skrev 2018-11-14 18:46:42 följande:

Bor pojken varannan vecka eller hur ser umgänget ut?

Hur många barn bor hos mamman? 

Vilka tider har barnet på fritids hos mamman? Hos er verkar det ju vara väldigt korta dagar, vilket kanske gör att pojken inte blir lika trött.

Vilka konflikter är det mamman får ta, som ni slipper? Kan det bero på att ni är 2 vuxna och därmed orkar mer?

Sedan verkar ju mamman stå för alla problem medan barnet är välfungerande och mer verkar leka med yngre och har lite svårare för läxorna om jag förstått sammanhanget rätt.

Finns problemen i skolan bara på rasterna vid lek som inte är styrd? Hur fungerar idrotten?

Sedan kan det ju bli mer problem om barnen har lång restid till och från skolan och inga kamrater på orten, utan bara systern att träta med.

Lite synd att ni inte vill hjälpa pojken. Kanske hade bup kunnat hjälpa mamman och skolan med strukturen.

Bor varannan vecka.

Hos mamman är det bara pojken och hans syster.

Det är inte så långa dagar på fritids men det är fritids varje dag iallafall (hår inte koll på just den biten).

Jag vet inte exakt konflikter men barnen bråkar mer hos mamman, sen retas pojken med systern i bilen tex både med ord och typ petar på henne och liknande. Mer än så har vi inte fått veta. De är 2 vuxna hos mamman också.

Det kan vara på lektioner också, tex när han går förbi någon så sticker han fram handen och kanske nyper till någon, myror i brallan, han tar andras saker ibland. Jag har inte hört att det skulle vara problem på idrotten specifikt. Bup skulle kontaktas i våras vilket mamman gjorde, men då drog hon alla lögner igen om pappan så bup "la ner fallet" och gjorde en soc-anmälan. Pojken fick inte ens komma dit. Idag har dock pappan ringt ett par samtal men kommer inte berätta det för mamman förrän dom han ska prata med ringt imorgon. Pga rädsla för att mamman ska göra samma sak igen.
  • Sharper
    Anonym (Pappa till 3 barn) skrev 2018-11-14 19:38:39 följande:

Hej TS,

Jag och min fru har 3 barn. Mitt bio barn är ca 8 och min bonus barn lika gammal plus att vi har gemensamt litet barn.

För det första är det ju bara att beklaga att barnets mamma inte verkar vara så stabil. Men det finns det ju tyvärr inte mycket ni kan göra åt det.

MEN, att pappan är så trångsynt att han till och med vägrar en utredning tycker jag låter ovanligt egoistiskt. Föresten vem kom på att sätta "idiot" och ADHD i samma mening? Din man kanske TS?? Rätta mig gärna om jag har fel...

Min bonus dotter har fått diagnosen ADHD och tar nu medicin för det. Det har hjälp henne otroligt mycket, särskilt i skolan.

Jag träffade fin fru och hennes barn när barnet var väldigt ungt. Jag kunde tidigt se att barnet hade problem med att koncentrera sig och sitta still. Mamman (min fru) och barnets pappa tyckte absolut att allt var helt "normalt". Mitt bonus barn brukade också leka med en kamrat vars pappa var läkare, men stor vana av ADHD, och han sa att barnet var så lungt och fint och satt stilla vid matbordet. Men andra ord, inga symptom på ADHD.

Spola fram klockan några år till bonus barnet var 6 år och lärarna kontaktade min fru och sa att dom misstänkte ADHD. En stor utredning tillsattes och jag, min fru, barnets pappa och hans nya fru plus läraren fick fylla i ett långt formulär som beskrev barnet och hur barnet reagerade.

Av oss 5 vuxna som känner barnet bäst fyllde 4 av oss i nästan exakt samma sak och enligt våra svar så skulle barnet ha moderat till extrem ADHD. Pappas test visade absolut inga fel! Allt var helt perfekt. ALLT!  Så hans resultat ströks från listan eftersom det var uppenbart att pappan blundade för vad barnet gick igenom.

Det gjordes också intelligents tester på barnet och det visade att barnet var otroligt intelligent, men på grund av att barnet inte kunde koncentrera sig så kunde barnet heller inte lära sig utan halkade efter.

Våld från barnets sida i skolan var också normalt. Skulle nog vilja säga att det du skriver om ditt bonus barn låter extremt likt det vi gick igenom. Inte bara ditt bonus barn utan också en tjurskallig pappa som absolut INTE ville ha en utredning. 

Att barnet visar ett 'normal' beteende hemma hos er skulle jag tro på att ni har fasta rutiner, vilket är A och O för ett barn med just ADHD. 

Men visst, det är ju mer behagligt att skylla allt på mamman och skolan. Och i och med att ni jämför ADHD med en idiot så tycker jag verkligen synd om barnet. 

Föresten ett barn med ADHD har mer ofta än inte, en eller båda föräldrar med ADHD.

Tack för ordet!

Min man vill veta exakt vad skolan har gjort men han får inga konkreta svar. Han vill veta vad de gjort och vad de inte gjort. Pojken skulle få en kontakt på bup i våras men de "avslutade fallet" efter mammans lögner om min man utan att ens träffat pojken och gjorde en anmälan till soc. Pappan vill inte att en utredning ska vara första man ska göra utan att prova annat först. Och säger skolan att de gjort allt måste de kunna precisera vad det är de gjort, det är de pappan vill uppnå innan man gör en utredning.

Jag jämför inte ADHD med en idiot. Däremot letar skolan fel på precis allt gällande sonen (idag klagade de på att han har problem med att skriva, hans problem är att början på meningen är större än vad slutet är tex). Skolan är dessutom känd för att ha problem med mobbning och dylikt utan att göra något åt problemet, och har så varit i över 30 år...
  • Sharper
    Anonym (Lärare) skrev 2018-11-14 21:37:35 följande:

Jag är lärare själv och en utredning gör ju att man bland annat får mer resurser om det skulle visa sig att barnet är i behov av en sådan, och av det du berättat så verkar han ju ha lite svårt för sig inlärningsmässigt. Förstår inte att ni är så emot det, är det för att ni ska tycka tvärtemot mamman av ren principsak? Och skulle det visa sig att han inte har någon diagnos, så fine, då har ni det svart på vitt.

Ni har inte tänkt tanken att han agerar ut hos mamman och i skolan på grund av att ditt och pappans förhållande gått i en rasande fart?

Nej jag kan lova att det inte är så. Pappan är emot utredning så skolan inte själva kan beskriva vad "allt" är.för något. De säger att de inte kan göra mer men de kan inte säga vad de gjort. Han vill veta vilka åtgärder skolan gjort, han har bett skolan att höra av sig så fort det är något men de gör de inte utan hör av sig 3-4 veckor efter att en stor sak har hänt. De säger att de har ju pratat med mamman och förutsätter att han vet om det då fast han påtalat hur l0nga gånger som helst att han inte får veta något av henne. Han har lämnat alla möjliga kontaktvägar men de hör inte av sig. Pojken mår bra när han är hos oss, ni skulle se honom! Han är som vilken go och glad kille som helst. Men när må lämnar honom på skolan så ser man hur liten han blir, han ser nästan rädd ut. Det är hemskt att se!

Pappan har börjat dra i lite trådar idag och det blir fortsatta samtal imorgon, han gör det på rätt sätt utan att ta till lögner, han vill sonens bästa men när skolan inte kontaktar honom i samma utsträckning som mamman så är det också svårt. Får msn reda på en händelse flera veckor efter det inträffat är det svårt att liksom prata om det ordentligt med pojken också. Om man kan ringa mamman så bör de ringa pappan, speciellt när han verkligen bett om det!
Svar på tråden Skolan bryr sig inte