• Jennn

Bra tips någon?

Hej!

Min son är 7 veckor på fredag och har sina skrikiga perioder på dagarna men mest på kvällen. Vi kör NAN 1 och Semper droppar ( rekommenderat av barnmorska) han har tagit det nu i 13 dagar, märker ingen skillnad på skriket men han pruttar mer. Har testar allt, all ersättning och olika droppar. Fortfarande skrikig. Ser att han han har ont i magen. Masserar osv oxå. Vilken ålder gick erat barns magont bort? Förstår ju att det blir bättre med tiden!

När magontet går bort, blev mer i vardagen lättare för bebisen? Att lägga den osv? Löstes många problem då?

• Svar på tråden Bra tips någon?
  • nnnnnnnn

Det enda som fungerade var att byta till Hipp och ge mer mat och oftare. Då lugnade det hela sig en hel del...

• Jennn
    nnnnnnnn skrev 2018-11-13 20:24:47 följande:

Det enda som fungerade var att byta till Hipp och ge mer mat och oftare. Då lugnade det hela sig en hel del...

Okej, får testa!:)
  • Kellie13
    Jennn skrev 2018-11-13 19:35:53 följande:
    Åh vad jobbigt! Jag såg ett tips här på hemsidan och testade, tyckte det funkade bra! Sätt han i en gunga eller en stol med vibrator, får igång magen och han blir tyst en stund!
    hehe ja det var jag som tipsade om det 
  • Jennn
    Kellie13 skrev 2018-11-14 07:17:18 följande:

hehe ja det var jag som tipsade om det 

Väldigt bra tips måste jag säga, tack! Han älskar det:)
  • Jennn

En annan fråga till er. Han har visat att han älskar att sova på mage, kan lägga han utan problem! Men vågar man lägga honom på mage i sin säng? Han är 7 veckor men väldigt stark i nacken och vrider det alltid åt sidorna för att ligga bekvämt. Dom har ju reflexer, så att om deras huvud skulle ligga neråt så vänder dom huvudet åt sidan för att inte kvävas, men är ändå nojjig!

• SI12344

De bör inte sova på mage förrän de själva kan vända sig.

Men jag har gjort så att jag lagt ned på sidan eller på mage, låtit dem komma till ro och sen vänt bebisen till rygg eller sidan. Så länge man har uppsikt är det lugnt.

• Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-14 14:50:27 följande:

De bör inte sova på mage förrän de själva kan vända sig.

Men jag har gjort så att jag lagt ned på sidan eller på mage, låtit dem komma till ro och sen vänt bebisen till rygg eller sidan. Så länge man har uppsikt är det lugnt.

Men precis, så kan man ju oxå göra! Men nu är alla barn olika, men ungefär när börjar dom vända sig?
  • SI12344

Min väldigt aktiva son började vända sig vid tre månader. Annars är det nog vanligare vid 5-6 månader. Jag lät honom sova på mage vid 5 mån för då hade han börjat träna på att krypa så jag slutade nojja. Men jag hade honom mycket på mage i famnen, selen osv för magens skull hela tiden. Lät honom också sova på mage när jag själv var vaken och på ängsligt förstagångsmamma-sätt satt bredvid och oroade mig...

• Jennn
    SI12344 skrev 2018-11-14 16:52:25 följande:

Min väldigt aktiva son började vända sig vid tre månader. Annars är det nog vanligare vid 5-6 månader. Jag lät honom sova på mage vid 5 mån för då hade han börjat träna på att krypa så jag slutade nojja. Men jag hade honom mycket på mage i famnen, selen osv för magens skull hela tiden. Lät honom också sova på mage när jag själv var vaken och på ängsligt förstagångsmamma-sätt satt bredvid och oroade mig...

Min sover bara på min mage i sängen, då sover vi alla som bäst, jag ligger raklång (bekvämt ändå) med kuddar på varje sida och han på bröstet, 4-5 timmar i sträck! Men vill inte att det ska bli en vana sen, utan vill att han ska ?lära? sig att sova i sin säng. Nu somnade han direkt i sin säng när jag la honom på mage... gallskrek innan när vi testade att lägga ner honom på rygg.
  • SI12344

Jaha, han sover på dig! Det är en annan sak. Så gjorde jag mycket också fast jag halvsatt och hade honom i famnen mage mot mage. Jag gjorde din variant senast vid 5 mån men då hade han blivit så tung att jag sov skitdåligt med honom på mig.

Oroa dig inte att något ska bli en vana. De är så små så man får göra det som krävs. Numera rullar min bebis själv ned bredvid mig i sängen när han ammat klart på natten, vill absolut inte ligga kvar i famnen och sova (jag somnar oftast från amningen). Man kan öva dem senare i att sova i egen säng, många verkar kunna få till det runt halvåret. Vi har inte försökt alls för jag vill inte krångla på nätter med att lyfta upp och ner i en spjälsäng (ammar ofta).

Svar på tråden Bra tips någon?