• Anonym (Natta)

Nykära men bråk varje dag..

Jag och min kille har varit ett par i några månader och vi bråkar cirkus varje dag.

Jag mår stundtals riktigt dåligt över vår relation, blir mkt svårare att sova och koncentrera sig under dagen när man skriker och tjafsar så ofta som vi gör.

Är vi ensamma om detta? Det känns verkligen som alla andra par i min närhet hoppar runt på rosa moln

• Svar på tråden Nykära men bråk varje dag..
  • telly

Nej, tror inte det är så vanligt att bråka varje dag såvida det inte är krisande småbarnsföräldrar... Jag och min man bråkar sällan. Jag hade inte stått ut med att bråka varje dag. Vill du ha det så resten av livet? Med ev barn.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (No)

Bryt, blir inte bra det där.

• Anonym (Natta)

Telly: han brukar säga att vi bråkar mycket nu för att båda är stressade och har mycket att göra men då sa jag precis vad du säger nu att det kommer vara ännu stressigare med barn sen

• Anonym (Natta)

Våra bråk är samtidigt så töntiga. Typ att vi är på gymmet och han blir grinig över att jag inte lyssnar på hans tips och råd sen eskalerar det för att jag säger att träning är allt han bryr sig om istället för att göra roligare saker med mig.

Eller att han kommer hem till mig fast jag förvarnat honom innan att jag behöver studera men han blir besviken för att jag inte ger honom någon uppmärksamhet under kvällen och är kall emot honom medan jag svarar tillbaka att om han hade diskat undan eller erbjudit hjälp istället för att glo på tv hela kvällen så hade jag haft mer tid och så börjar det igen.

Där ligger nivån. Det är alltså inga större bråk men dom förekommer för ofta

• Anonym (Nja)

Studier har visat att mer bråk i början av en relation leder till en starkare och mer harmonisk relation senare. Man gör upp och reglerar skillnader tidigt istället för att hålla tyst och senare låta dessa skillnader puttra över och skapa större problem. Så det är inte nödvändigtvis osunt. Men beror nog också på vad ni bråkar om, och hur.

• Anonym (Bryt)
    Anonym (Natta) skrev 2018-11-13 10:23:08 följande:

Våra bråk är samtidigt så töntiga. Typ att vi är på gymmet och han blir grinig över att jag inte lyssnar på hans tips och råd sen eskalerar det för att jag säger att träning är allt han bryr sig om istället för att göra roligare saker med mig.

Eller att han kommer hem till mig fast jag förvarnat honom innan att jag behöver studera men han blir besviken för att jag inte ger honom någon uppmärksamhet under kvällen och är kall emot honom medan jag svarar tillbaka att om han hade diskat undan eller erbjudit hjälp istället för att glo på tv hela kvällen så hade jag haft mer tid och så börjar det igen.

Fast just de grejerna du nämner är egentligen inga småsaker utan är grundläggande för hur ni vill ha er relation tillsammans.

1. Han tycker inte att du lyssnar på honom.

2. Du tycker att han tränar och bryr sig om sin träning mer än vad han bryr sig om dig

3. Du behöver vara ifred och plugga och han ignorerar det och kommer till dig ändå...

4. Han tycker att du ger honom för lite uppmärksamhet när han är hemma hos dig

Alla dessa är väldigt grundläggande och basala grejer i en relation- att man både får och ger tillräcklig uppmärksamhet till varandra och attman visar hänsyn och lyssnar på varandra, kommunikation.

Har ni dessa problem ni redan tidigt i er relation så kommer ni garanterat dras med dem alltid. Troligtvis kommer de dessutom bli värre för nu kan ni ju lägga all tid på varandra- svårare i framtiden mini tex skaffar barn som också kräver tid och uppmärksamhet
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Bryt) skrev 2018-11-13 10:45:59 följande:

Fast just de grejerna du nämner är egentligen inga småsaker utan är grundläggande för hur ni vill ha er relation tillsammans.

1. Han tycker inte att du lyssnar på honom.

2. Du tycker att han tränar och bryr sig om sin träning mer än vad han bryr sig om dig

3. Du behöver vara ifred och plugga och han ignorerar det och kommer till dig ändå...

4. Han tycker att du ger honom för lite uppmärksamhet när han är hemma hos dig

Alla dessa är väldigt grundläggande och basala grejer i en relation- att man både får och ger tillräcklig uppmärksamhet till varandra och attman visar hänsyn och lyssnar på varandra, kommunikation.

Har ni dessa problem ni redan tidigt i er relation så kommer ni garanterat dras med dem alltid. Troligtvis kommer de dessutom bli värre för nu kan ni ju lägga all tid på varandra- svårare i framtiden mini tex skaffar barn som också kräver tid och uppmärksamhet

Håller med om att det inte bara är tramsproblem utan större saker. Men att bryta upp för det direkt är nog inte rätt väg. Det verkar som ni båda har tillkortakommanden som förmodligen skulle skapa problem i en annan relation med. Varför inte jobba öite med dig själv? Funkar det ändå inte så är det väl så. Men missa inte chansen att utvecklas som person och käröekspartner. Svårare att göra det som singel.
  • Anonym (Bryt)

Också viktigt att du lyssnar på din magkänsla. Mår du inte bra i relationen så är den inte bra.

• Anonym (Lina)

Försök lära er att prata istället för att bråka. Dvs inte försvara sig. Utan säga: oj känner du så? Jag förstår nu. Hur kan vi göra för att det ska bli bättre nästa gång?

Istället för : ?men jag då, men du då?,? även kallat pajkastning.

Om ni båda gör så så kommer det bli mer konstruktivt.

Sen så är det viktigt att han lyssnar på dina saker också. Men du ska inte ta upp dem när han tar upp något. Utan vänta till annat tillfälle, och lösa hans grej först.

Respekt! Lyhördhet osv. Men sen kan du upptäcka att han vill bråka. Byter samtlasämne när du försöker lösa något osv, då ska du dra öronen åt dig, lägga benen på ryggen och springa fort från relationen.

• Anonym (...)

Det är inga små bråk egentligen. Grunden till att ni bråkar är ju att han inte respekterar vad du säger, han gör och säger vad fan han vill och sedan surar han när han får mothugg. Han låter sjukt ocharmig faktiskt.
  • Mimosa86

Ni verkar har olika behov av relationen.

Han söker nog en tjej som är mer beroende av honom än vad du ör medan du (kanske) söker en mer jämlik partner som också lyssnar på dig?

Jag tycker inte man ska behöva gå i parterapi efter så kort tid ihop. Den här tiden ska ju vara att dansa på rosa moln och bara vara så jäkla kär och lite knäpp. Tycker inte det låter som rätt förutsättningar i relationen.

Och om du mår dåligt, vad ger det dig att fortsätta?
  • Anonym (Natta)

Vi har två olika lägenheter men man kan säga att vi bor ihop så har tänkt på att det vore bättre om vi sov isär ibland men det mår vi inte heller bra av.

• Anonym (Natta)
    Mimosa86 skrev 2018-11-13 12:58:14 följande:

Ni verkar har olika behov av relationen.

Han söker nog en tjej som är mer beroende av honom än vad du ör medan du (kanske) söker en mer jämlik partner som också lyssnar på dig?

Jag tycker inte man ska behöva gå i parterapi efter så kort tid ihop. Den här tiden ska ju vara att dansa på rosa moln och bara vara så jäkla kär och lite knäpp. Tycker inte det låter som rätt förutsättningar i relationen.

Och om du mår dåligt, vad ger det dig att fortsätta?

Det där med att dansa på rosa moln och vara så jäkla kär har jag hört ett par gånger, det är svårt att dela vardagen med någon annan och ta hänsyn till den helt plötsligt och samtidigt ska man kunna vara sig själv och visa alla sina sidor, skitsvårt är det.
  • Anonym (Natta)
    Anonym (Nja) skrev 2018-11-13 10:37:13 följande:

Studier har visat att mer bråk i början av en relation leder till en starkare och mer harmonisk relation senare. Man gör upp och reglerar skillnader tidigt istället för att hålla tyst och senare låta dessa skillnader puttra över och skapa större problem. Så det är inte nödvändigtvis osunt. Men beror nog också på vad ni bråkar om, och hur.

Man kan alltid hoppas att det gäller oss. Men enligt honom har han iaf börjat säga ifrån mer och tidigare lät han det bara vara, så han har blivit mer bekväm men nu blir det istället som att han klagar hela tiden.
Svar på tråden Nykära men bråk varje dag..