Kolhydratladda ?
Det börjar nog bli dags att kolhydratladda inför förlossningen...om man nu ska göra det...
Tänker ni speciellt på det? Vad ska man äta då, bara en massa pasta med en skvätt tomatsås?
Det börjar nog bli dags att kolhydratladda inför förlossningen...om man nu ska göra det...
Tänker ni speciellt på det? Vad ska man äta då, bara en massa pasta med en skvätt tomatsås?
Ät det du är sugen på och VILA!!!
Ät vettigt och varierat och regelbundet. Hoppa inte över måltider och ät mellanmål. Ät mycket frukt och riktiga grönsaker! Dra ner på godis och annat onyttigt.
VitLupin - det verkar mycket sunt, det är väl så man ska göra. Känner tyvärr att jag har lite svårt att få i mig riktigt mat nu de senaste dagarna (pga stor mage eller att jag är förkyld?). Blir mycket gröt och fil, men det är väl nån näring i det också.
Fast jag gillar nog egentligen Beeblebrox's idé bättre - det måste väl vara kolhydrater i sega nappar och chocolate chip cookies också!??
Vad händer om man inte kolhydratladdar utan äter som vanligt? Orkar man sämre då?
Hildis:
Även om det alltid är bättre at täta "nyttigt" så är det viktigaste att du får i dig energi. Största problemet brukar vara att man inte får/tar sig tid att vila.
Ökenblomman:
Man brukar ju jämföra förlossningen med maratonlopp eller vasalopp och inför dem ska man kolhydratladda för att orka. Även om det är bra om man lyckas få i sig en massa kolhydrater så är det oftast sömnbrist som är det stora problemet (förlossningar har en förmåga att starta på kvällen när man tänkt gå och lägga sig...)
Ja, det där med sömnbrist känner jag igen. Tycker att jag äter hyffsat ok i alla fall och tänker försöka fortsätta med det. Men usch, vad jag sover dåligt om nätterna och har svårt att få ro att sova på dagen. Om det sedan startar på kvällen eller mitt i natten så är man nog skapligt groggy bara av trötthet...
Jag tror inte man behöver kolhydratladda på samma sätt som elitidrottarna. Men däremot se till att man verkligen får i sig bra mat sista veckorna, speciellt om man slarvat innan! Protein behövs också såklart, finns ju ingen anledning att dra ner på det. Äta lite och ofta och dricka mycket. Och VILA så ofta och mycket man kan!
Till BB har jag planerat att ta med mig Naturdiets färdiga drickmåltider, tror det är lättare att dricka näringen än att äta under förlossningen. Plus sportdryck (Vitargo Elektrolyt) i sportflaska. Mycket viktigt att dricka under förlossningen! Plus äta ifall man kan. Och se till att man är utvilad innan, men det är ju lättare sagt än gjort ibland.
Visst är det gott om kolhydrater i godis, väldigt snabba sådana dessutom. MEN där är ingen som helst näring! Och det är näringsdepåerna som behövs fyllas på inför insatsen. Liiite godis kan man väl njuta av, men låt det inte ersätta riktig mat.