annabellelee skrev 2018-11-13 16:00:33 följande:
Det verkar råda en viss begreppsförvirring kring begreppet incel.
1.Vissa använder det om alla män i ofrivilligt celibat. Jag tror vi kan vara överens om att det är en ganska heterogen grupp: killar i Norrlands inland som valt att bo kvar och ta över släktgården trots att alla kvinnor flyttat iväg, arbetslösa wow-spelare som blivit så porrberoende att de inte tagit sig ur källaren på fyra år och inte vet hur man pratar med någon utan ett headset på, trevliga män som bara inte gillar krogsvängen osv. De flesta ungkarlar är sympatiska personer som bara råkat bli över och sedan har det blivit en ond cirkel. De flesta skulle aldrig ens drömma om att våldta eller spränga någon i bitar.
2.Men begreppet incel har kommit att handla om en speciell sorts ungkarlar, den sorten som kanske blivit över även på andra plan. De är sällan den mest populära killen i kompisgruppen till exempel, och har antagligen inte en strålande karriär bakom sig. De känner ett slags utanförskap och skyller det på samhället i allmänhet och kvinnor i synnerhet. Svenska incels brukar resonera såhär: "det är kvinnor som röstat på invandrarvänliga partier och det är därför kvinnors fel att en massa män kommit till Sverige. Dessa horder av invandrarmän tar alla svenska kvinnor som rättmätigt tillhör mig."
Om vi är klara över att vi med incels menar definition 2, så blir diskussionen lite enklare. Alltså: De flesta ungkarlar är schyssta, trevliga personer som bara borde våga ta kontakt så skulle de hitta någon (jag har flera sådana i min närhet), men frågan är vad vi gör med de som tillhör definition 2, killarna som sitter framför porrklippen och hatar hatar kvinnor och allt och skyller alla sina misslyckanden på alla andra. De är uppenbart inte lyckliga, och gör ingen annan lycklig heller.
Jag tror nr 2 inte handlar så mycket om ofrivillig celibat egentligen, utan om just utanförskap och det är samma utanförskap som vi ser hos andra grupper, nynassar, terorrister, etc. Grundproblemet är utanförskap och en känsla av meningslöshet/frustration som vänds mot kvinnor, män, invandrare, västerlänningar etc beroende på vilket sammanhang man är i.