Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Kan vi prata om s.k "incels"

enmanmedskägg skrev 2018-11-14 13:00:49 följande:

Ok, jag hör dig. Men hur är det kopplat till incels? 

Menar du att dessa män som invandrar till Sverige är snyggare, har högre social status, har mer materiella tillgångar, är mer förmögna än infödda svenska män?

Som Jordan säger somliga hittar alltid något utanför sig själva att skylla på när de inte lyckas, antingen är det samhället i stort, feminismen, kvinnlig rösträtt, möjligheter att hitta partner på Tinder som gör kvinnor kräsna, att andra inte aktivt söker upp ensamma tysta blyga män eller så är det ensamkommande.

Många incels skyller på sociala medier men glömmer helt och hållet att de själva är oerhört aktiva och verkar leva  på forum dygnet runt trots att de påstår att de går avancerade universitetsutbildningar.
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-14 16:47:20 följande:
    Vad som anses attraktivt är inte hugget i sten, det ändrar sig ständigt och de senaste 100 åren har feminister aktivt ändrat på mäns ideal så det går naturligtvis att ändra på kvinnors mansideal på samma sätt.
    Idealen har knappast ändrats för att feminismen finns, osociala, blyga, tysta och med diverse problem med samspel har aldrig i några tider lockat som partners. Varenda håla i landet har alltid haft ett antal ogifta udda människor i bland har de varit så udda att de varit stadens orginal.
    Inte en enda gammal film från förr visar annat än att de sociala synliga människorna får en partner skulle kvinnor förr varit intresserad av tysta blyga osociala så skulle detta speglas i gamla spelfilmer
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-14 18:46:04 följande:
    Du har rätt, de manliga idealen har inte ändrats nämnvärt och det är ju min poäng också. De kvinnliga har däremot ändrats mycket, förr skulle en kvinna vara huslig och oskuld för att bli gift, idag koketterar många kvinnor med att de inte kan laga mat och det är snarare konstigt om de inte haft ett antal partners innan de gifter sig (eller blir sambo, gifta sig är ju inte nödvändigt längre). 

Vad män tycker är attraktivt hos kvinnor har alltså ändrats mycket och på samma sätt kan vad kvinnor tycker är attraktiva män ändras.  
    Huslighet har inte varit något ens önskemål sedan vi fick moderna bostäder och stora matbutiker med färdigpackade fläskkotletter, inte heller sitter kvinnor och lappar och lagar kläder eller syr om gamla yllekappor till jackor till barnen. Förr tog skötseln av hemmet varuinköp och tvätt och barnen lika lång tid som en normal arbetsdag numera tar hushållsarbete någon timme per dag.
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:09:20 följande:
    Det beror på vad du menar med incels, om du menar den lilla högljudda extrema/våldsamma minoritet så är den rätt ointressant att diskutera, de är ett jobb för rättsväsendet, psykiatrin och är en del av en mer generell problematik kring utanförskap. Det jag diskuterar är de som faktiskt lider i det tysta och som i övrigt är rätt normala. 
    Orden rätt normala säger ju varför de inte är intressanta som partner samt även varför de anser att någon ska fixa deras ensamhet.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (leonard) skrev 2018-11-15 12:17:40 följande:
    Är det svårt att förstå att kvinnor i allmänhet inte tar första steget vid dejting och raggning? 10-15 % av alla män på dejtingsidor får de allra flesta mejlen från kvinnor medan det för kvinnor är ca 60 %. Källan har jag inte nu men det går att googla på att det är en skev fördelning mellan vilka som tar första steget. Eller menar du att 85-90% av alla män är incels eller oattraktiva?
    Dejtingsidor är bara ett ställe att träffa en partner, att tjejer kontaktas av mängder av killar beror på att vissa killar kontaktar alla tjejer. finns ju en kille i tråden som säger sig blivit nobbad av 1000 kvinnor
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 12:50:20 följande:
    Precis! Att man är incel innebär alltså inte nödvändigtvis att man är social inkompetent, har grava problem eller är missanpassad, det innebär bara att man har svårt att träffa någon. Man kan alltså fungera utmärkt i ett förhållande och vara världens bästa människa men ändå incel. 

Ironisk nog är det här förmodligen skälet till varför egocentriska arslen inte har svårt att träffa nån, de bryr sig inte lika mycket och blir alltså inte nervösa på samma sätt och det gör att de framstår som självsäkrare och lyckas därför med raggandet.  

Det är just sådana här föreställningar som man kan jobba med, att män inte skall behöva vara självsäkra för att vara attraktiva. Inte minst kvinnor skulle vinna på det. 
    Inte en enda på forum för incels visar ett enda tecken på att vara någotsånär normala. 
    De som dessutom påstår att mängder av välfungerande killar inte lyckas i relationer brukar för att bevisa detta länka till dessa forum med ofungerande killar.
    Jordan P pratar mycket om dessa killar som skyller på samhället, feminism osv. och säger mer eller mindre rätt ut att det är killarna som det är fel på och att de ska ta tag i sig själva
  • Anonym (anonym)
    Kermit1561 skrev 2018-11-15 16:21:32 följande:
    Det är snarare tvärtom ju, de som hävdar att incels är onormala länkar till dessa forum eftersom det är där de extrema hänger. Oavsett är det som sagt inte det jag gör, jag baserar mina åsikter på verkliga personer jsg har mött. Det är väl därför jag inte ser dem som nån slags våldsamma terrorister, merparten av dem lider i det tysta och är knappast hjälpa av den diskussion som förs nu och inte minst här.
    Knappast, de på forum som påstår att samhället kommer att gå under för att en del inte får partners länkar ofta till dessa forum och påstår att detta visar på att sådär 4 av 10 män aldrig kommer att bilda familj.Dessa personer önskar sig tillbaka till annan tid eftersom de av något skäl tror att de då skulle hitta en partner och bilda familj vid 20 års ålder när det i själva verket var så att förr så gifte man sig först kring 30 år när man hade jobbat under många år och fått råd med att försörja fru och barn
  • Anonym (anonym)
    enmanmedskägg skrev 2018-11-15 16:56:17 följande:

De som har gått så långt att de beter sig som mannen i filmen måste bemötas med hårdast möjliga metoder inom rimlighetens gräns. Det kan inte daltas längre när det har nått dit. På samma sätt som samhället med all kraft måste agera mot alla radikaliserade människor. Han på filmen är i princip som en militant islamist. Han är helt fast i sin världsbild och det är bara en tidsfråga innan han jobbat upp modet att begå en hemsk handling. 

Vad gäller de som inte hamnat där ännu: Svårare. Först och främst identifiera dem. Detta är dock inte det lättaste, men ett trick är att få dem att själva söka hjälp och stöd. Stigmat kring psykisk ohälsa börjar ju till exempel luckras upp mer och mer, så skulle psykvården och vårdcentralerna få mer resurser skulle det kunna göras insatser där. 

Jordan Peterson har en del bra poänger ( vissa som jag inte alls håller med om ), och några av dem är att unga män ( precis som kvinnor ) behöver ett syfte i livet. 

Bli bra på något, befinna sig i miljöer "which you excel in", och få en känsla av "accomplishment", så blir det en dominoeffekt som kan leda till ökat självförtroende, status med mera. 

Jag upplever ( efter egen empiri, bland annat genom min bror som är av typen "snäll och timid incel", som inte radikaliserats. Ännu. ) att många verkar tro att bara de får sex så ordnar sig resten av livet. Att sex skulle vara grundstenen för att resten i Maslows behovstrappa ska fungera.

Med största sannolikhet är det precis tvärtom, och detta är en hemsnickrad teori givetvis ( vilket 99% av allt här på FL är ). Med en stark grund, ett starkt syfte och en givande tillvaro så kommer attraktionskraften. 

"The pursuit of sex makes men strive to excel" är en gammal sägning som nu tillskrivs Jordan Peterson, men som florerat i många år innan honom. Jag är motvilligt beredd att hålla med. 

Innerst inne vill vi ha sex/närhet, och har man förstått spelreglerna så kommer man att göra allt man kan för att göra sig attraktiv, om det så är utseendemässigt, statusmässigt eller karriärmässigt. 

Ju mer jag läser och när jag tittar på min egen bror så förstår jag att många verkar ha gett upp. Och sexet uteblir likväl. Frustrationen och hopplösheten ökar. Ansträngningarna minskar. Sexet uteblir ännu mer, och spiralen fortsätter. 

Kort sagt, du är din egen lyckas smed, men du är även din egen attraktionskrafts smed. Hur hjälper vi dessa män? Tja, kanske kan börja med att sparka dem i röven, ställa krav på dem och "make them strive to excel"?

Dessa killar anser inte att de ska behöva ändra sig utan borde få en partner ändå trots att de inte ens gör sig tillgängliga för kontakt med kvinnor förutom att kontakta kvinna efter kvinna på dejtingsajter. Av något skäl tror de dessutom att kvinnor borde bli intresserade av dem trots att de inte är socialt tillgängliga och syns ute i diverse sammanhang. Kvinnor borde söka upp de som ser ensamma ut istället för att umgås med de utåtriktade och sociala eftersom de tysta blyga osociala är mycket bättre än de som syns och hörs dessutom borde kvinnor vissa tacksamhet mot män för att de uppfunnit separatorn och jobbat i gruvor
  • Anonym (anonym)
    zgz skrev 2018-11-15 18:25:51 följande:
    Fast när du skriver detta:
    "Och jag hävdar att det skulle fungera lika bra att få närhet av mer vänskapliga relationer och sköta den sexuella delen själv, och att bekräftelse inte är så himla viktigt. Det beror ju också lite på vad man prioriterar i livet."
    så låter det faktiskt ganska arrogant och som att du tycker att bara för att du känner så funkar alla andra likadant.

Självklart kan man leva utan sex med andra och få bekräftelse på andra sätt än just sexuell bekräftelse. Men att hävda att denna bekräftelse + onani skulle ta bort behovet av sexuell närhet tror jag inte ett dugg på.
    Jag får bekräftelse och ibland kramar av mina vänner och jag onanerar regelbundet men det gör ju knappast att min vilja eller mitt behov av sex med andra försvinner.
    Uppenbarligen har de fungerat genom alla tider att vara utan sex med andra människor med tanke på de mängder med ungkarlar och ungmör som funnits i varenda släkt dessa levde minst lika länge som sina gifta släktingar.
    Det enda som skiljer de som är ointressanta för parbildning nu är att förr kunde ingen titta på andras relationer som man nu kan genom allt som visas på sociala medier.
  • Anonym (anonym)
    Dr Nail skrev 2018-11-18 20:49:21 följande:
    Jag undrar dock om någon av er överhuvudtaget läst Peterson. Till att börja med så säger han inte "kvinnor är kaos". Det här är inte Laserturken. Han säger att den Taoistiska symbolen Ying Yang representerar kaos och ordning, som också betyder det kvinnliga och det manliga, och att de existerar i symbios med varandra. Kaos, eller det okända i det här fallet är inte nåt som är negativt per definition, utan är något som varje människa (man som kvinna) har inom sig, precis som ordning.
    De flesta har nog inte läst boken inte minst med tanke på att den är tjock, innehåller få bilder och är en massiv textmassa i en blandning av referenser och utdrag från bibeln, diverse bitar vetenskaplig text och anekdoter ur Petersons eget liv. Boken är tämligen tråkig och torr förutom några få ljusglimtar.
    De som har honom som förebild verkar inte ta åt sig budskapen sluta skylla på andra, sluta jämföra med andra, sluta tro att du kan få en relation utan ansträngning och ha något som är attraktivt, sträva efter att bli sitt bästa 
  • Anonym (anonym)
    enmanmedskägg skrev 2018-11-19 09:44:08 följande:

Jag har läst en del av JP, och sett några lectures samt intervjuer med honom, och han har en del poänger. Hans "12 rules" är till exempel rätt vettiga saker i grunden. Sen har han en del märkliga idéer, som att det ska vara förbjudet att skilja sig om man har barn. Hur det skulle fungera i verkligheten har jag svårt att se. 

Men en sak jag alltid stör mig på i debatten kring könsroller och våra biologiska drivkrafter är att antifeminister medvetet verkar misstolka begreppet. 

JP, och andra har helt rätt i att män och kvinnor är olika på ett biologiskt plan. Det är väl ganska få som bestrider detta. 

Vi tenderar också, generellt att välja olika saker. Också generellt sett. 

Gott så än så länge. 

Men könsroller handlar ju om FÖRVÄNTNINGAR. Att jag som man från samhället förväntas välja vissa yrken, ha vissa färdigheter osv, precis som kvinnor har förväntningar på sig. 

Uppluckringen av könsrollerna syftar till att häva dessa förväntningar, inte att ändra hur vi är rent biologiskt. 

Så, män generellt kommer även i fortsättningen troligen välja tekniska yrken och fortsatt ha ett intresse för saker, medans kvinnor generellt kommer att välja yrken som har med människor att göra. Skillnaden är att FÖRVÄNTINGARNA på att det måste vara på det viset succesivt luckras upp. 

Jordan Peterson pratar om "social engineering", och verkar ha någon slags föreställning om att vi numera tvingar pojkar att bli sjuksköterskor, och flickor att fordonstekniker, när det i själva verket handlar om att vi ´tar bort spärrarna och öppnar dörrarna för alla att själva välja sin väg.

Som exempel med min egen dotter: 

Hon får leka med vad hon själv tycker är kul, hon får välja vilka kläder hon vill ha, och hon får bli det hon själv vill bli. Skillnaden är att jag bestämmer vad hon ska jobba med i framtiden eller hur hon ska vara.

Jag brukar inte ofta hålla med Alexander Bard, men han sa en vettig grej: "Kvinnor och män är olika, men inga av dessa olikheter rättfärdigar att vi behandlar varandra olika."

Man ska inte glömma att JP har bibeln som förebild för det mesta han säger och där anses inte skilsmässa som ok. Stora grupper i främst USA lever enligt bibeln där finns det skäl för skilsmässa endast om den ena parten i äktenskapet utgör en fara för resten av familjen alla andra äktenskapliga problem ligger på kvinnan att lösa eftersom hon är skapad att lyda och hjälpa mannen.

Om det skulle vara intresse för teknik som skiljer pojkar från flickor så skulle pojkar vilja bli sjuksköterskor med tanke på hur mycket teknik avancerad sjukvård använder
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Sigrid) skrev 2018-11-21 15:23:29 följande:
    Skärp dig, du uppfann inte begreppet.
    Incels skulle inte haft större framgång med kvinnoöverskott eftersom majoriteten av dessa har diverse sociala och personlighetsmässiga problem som gör dem ointressanta för någon att ha relation med. Inte skulle de osociala tillbakadragna udda bli mer fungerande socialt om det fanns fler kvinnor än män
    Jordan säger klart och tydligt att inte skylla på samhället när det kommer till att de inte förmår att få till relationer, han säger att det gäller att bli sitt bästa jag
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 18:23:43 följande:
    Du tror du utgår från dig själv, ungefär som vi ofta tror att vi skulle handla på ett visst sätt i en viss situation.

Men mest troligt är att vi helt enkelt handlar mänskligt, alltså som andra människor gör i en likadan situation.

Ord som "kompromissa" och männens "brister" är bara läten en kvinna gör, det är så hypergami låter när den levs ut.

I verkligheten ställs hypergami in efter de förhållanden som gäller för att maximera kvinnans utdelning givet hennes förutsättningar.

Kvinnan har naturligtvis exakt samma fel och brister själv, men hon är programmerad att söka bästa möjliga partner.
    Fast de som kallar sig för incels har så mycket brister och problem att ingen skulle välja dessa om det så skulle ses som fult att leva som singel. Bara gå in på valfritt forum där dessa män håller till så ser var och en varför de inte lyckas hitta en partner, fungerar man inte socialt får man ingen relation.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 19:37:28 följande:
    Nu är det här ju enormt svårt, att se sig själv utifrån. Men om du går utanför dig själv och försöker se det sexuella systemet från utsidan och lämnar dina egna kvinnliga känslor runt det så kan du se det mer klart.

Kvinnor är också mammor, och som sådana har de söner och döttrar. När de är mammor är det sällan så att de ser just 30% av sina söner som så enormt fulla av brister och inneboende fel att de är helt omöjliga men att deras döttrar är perfekta små människor helt utan fel. Det är tvärtom 50-50 vad de tycker de små har för egenskaper oavsett vilket kön de har.

Men i en sexuell urvalssituation har detta helt plötsligt förändrat och nu är just pojkarna så fulla av otroliga fel och brister att de är omöjliga att ha att göra med, och runt 30% är så fel att de kommer att gå under genetiskt.

Men det här ju samma individer, det som skiljer är motivet hos den som bedömer.

Det finns absolut ingenting som skulle styrka att tjejerna inte skulle vara precis lika knäppa som pojkarna, men de är garanterade överlevnad i och med sitt kön.
    Det är ju till en stor del föräldrarnas fel att det skapas dessa arga människor som killen i filmen eftersom barn numera av snällhet itutas att de duger som de är och att de kan få vad de vill i livet när detta inte är det minsta sant. Förr hade udda människor inte förhoppningar om att bilda familj utan nöjde sig med sitt ensamliv.
Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"