Inlägg från: enmanmedskägg |Visa alla inlägg
  • enmanmedskägg

Kan vi prata om s.k "incels"

AndreaBD skrev 2018-11-15 17:36:44 följande:
    Precis så är det. Jag har ibland svårt att förstå att många människor tänker så helt "omvänt". Man kan inte tänka i första hand att man vill ha sex och försöka gå genvägar för att få det. Så kan en tonåring tänka. Ännu mer så tänker en tonåring med ADHD eller autismspektrum så. 

Men som vuxen människa bör man ju tänka att man vill utvecklas som människa och sedan vill man träffa andra människor som har liknande intressen och prioriteringar. Och om särskilt tycke uppstår så vill man kanske ha mer än vänskap och därmed också sex. Nu är det kanske kvinno-tänk? Männen tänker sex direkt? Inte alltid heller.

Men om detta är den säkraste vägen till att komma dit - utvecklas som människa - så försöker dessa "incels" att "fuska" och gå genvägar. Och sedan är det alla andras fel att det inte funkar?

Det går att komma runt det där med status och utseende. Det finns de som håller sig utanför detta och lyckas med det också. Men då måste de ha andra passioner, något som de verkligen brinner för och attraherar andra med.
    Ja det verkar som om många tror att sex är nyckeln till framgång, och att allt skulle lösa sig bara de fick ligga. 
  • enmanmedskägg
    annabellelee skrev 2018-11-15 20:26:30 följande:
    Jag tror du har rätt om det där om att man tror att med sex ordnar sig allt, när det är tvärtom. Men har det inte en Q asdel med NEETs att göra också, alltså ett mycket större utanförskap?

Självklart. Brist på sex är ofta bara en del i ett större utanförskap. Och där verkar många tro att om sexet kommer så kommer utanförskapet att brytas, men det går ju djupare än så.

Men som några har nämnt ovan finns det ofrivilliga oskulder/celibates som har jobb, utbildning, och fungerar hyfsat i samhället i övrigt, men som fallerar på andra plan. 

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 12:35:20 följande:
    Jag är uppriktigt nyfiken på hur en man blir som du.

Du upprepar statsfeministernas ideer som de vore mantran, ibland ord för ord, där du använder exakt samma begrepp.

I fallet med Jordan Peterson verkar du gått så långt att direkt kopierat till och med deras underliga ambivalenta hållning, att vi vet inte vad vi tycker är fel men det nog något.

Tror du att du kommit fram till detta själv, att det är dina egna tankar, eller är det så att du helt enkelt absorberar vilken kultur som helst som är runt dig.
    Ja, bra fråga. Eftersom du uppenbarligen är ute efter att provocera så har jag två val:  Antingen provocera tillbaka genom att fråga hur man blir så fullständigt inkapabel att hålla sig till ämnet och fått huvdet så långt i sin egen röv, eller så ignorerar jag dig bara. Jag väljer nog det sistnämnda, och en morot.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 13:23:37 följande:
    Att han kommit fram till det själv kan vi avskriva eftersom han upprepar exakt samma språkbruk som han lärt sig utifrån.

Du får väl lista vilka dessa teorier är då, och sen framföra kritik mot dem.

Min gissning är att du inte klarar av någon av dessa.
    Du menar precis som du mer eller mindre kopierar Jordan Peterson. "Kvinnor är kaos". Jodå, jag har sett hans "lectures" med.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 18:34:32 följande:
    Ungefär så, med den skillnaden att jag inte håller med den gode Jordan.

Jag har inte sett hans videos, så ditt "med" visade sig fel, det med.

Så du menar att jag antog fel om en människa jag inte vet något om, som jag aldrig har träffat, och som jag omöjligen kan dra slutsatser om? 

Nämen, vem kunde tro det?

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-16 18:44:40 följande:
    Om jag provocerar så är det en bieffekt, jag är uppriktigt intresserad av hur män kan ledas in i feminismens tankefåra helt frivilligt och hur en del män till och med börjar upprepa vad de lärt sig helt otuggat.

Jag kan tänka mig olika skäl.

-Att de fungerar mer som kvinnor och därmed sörplar i sig den omgivande kulturen och sen tror att det är deras egna tankar. Alltså en väldigt låg motståndskraft. Skillnaden mot kvinnorna här är ju att kvinnor eventuellt kan ha en objektivt positiv effekt ac just feminismen, det har ju knappast du.

-Att du skäms eller har någon obalans som får dig att anamma det som är skamligt och internaliserar det.

-Att det är klickbait för dig, du går igång på att skriva något neggigt om män för att sen få uppmärksamhet från kvinnor där en del håller med dig, det ger alltså en belöning.

Eventuellt vet du inte själv, det är väl rätt troligt.

Gäääääsp. 

Rulla på med antaganden du. Även en apa kan skriva en roman efter oändligt antal försök.

• enmanmedskägg

Jag har läst en del av JP, och sett några lectures samt intervjuer med honom, och han har en del poänger. Hans "12 rules" är till exempel rätt vettiga saker i grunden. Sen har han en del märkliga idéer, som att det ska vara förbjudet att skilja sig om man har barn. Hur det skulle fungera i verkligheten har jag svårt att se. 

Men en sak jag alltid stör mig på i debatten kring könsroller och våra biologiska drivkrafter är att antifeminister medvetet verkar misstolka begreppet. 

JP, och andra har helt rätt i att män och kvinnor är olika på ett biologiskt plan. Det är väl ganska få som bestrider detta. 

Vi tenderar också, generellt att välja olika saker. Också generellt sett. 

Gott så än så länge. 

Men könsroller handlar ju om FÖRVÄNTNINGAR. Att jag som man från samhället förväntas välja vissa yrken, ha vissa färdigheter osv, precis som kvinnor har förväntningar på sig. 

Uppluckringen av könsrollerna syftar till att häva dessa förväntningar, inte att ändra hur vi är rent biologiskt. 

Så, män generellt kommer även i fortsättningen troligen välja tekniska yrken och fortsatt ha ett intresse för saker, medans kvinnor generellt kommer att välja yrken som har med människor att göra. Skillnaden är att FÖRVÄNTINGARNA på att det måste vara på det viset succesivt luckras upp. 

Jordan Peterson pratar om "social engineering", och verkar ha någon slags föreställning om att vi numera tvingar pojkar att bli sjuksköterskor, och flickor att fordonstekniker, när det i själva verket handlar om att vi ´tar bort spärrarna och öppnar dörrarna för alla att själva välja sin väg.

Som exempel med min egen dotter: 

Hon får leka med vad hon själv tycker är kul, hon får välja vilka kläder hon vill ha, och hon får bli det hon själv vill bli. Skillnaden är att jag bestämmer vad hon ska jobba med i framtiden eller hur hon ska vara.

Jag brukar inte ofta hålla med Alexander Bard, men han sa en vettig grej: "Kvinnor och män är olika, men inga av dessa olikheter rättfärdigar att vi behandlar varandra olika."

• enmanmedskägg
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-19 10:13:39 följande:
    Man ska inte glömma att JP har bibeln som förebild för det mesta han säger och där anses inte skilsmässa som ok. Stora grupper i främst USA lever enligt bibeln där finns det skäl för skilsmässa endast om den ena parten i äktenskapet utgör en fara för resten av familjen alla andra äktenskapliga problem ligger på kvinnan att lösa eftersom hon är skapad att lyda och hjälpa mannen.

Om det skulle vara intresse för teknik som skiljer pojkar från flickor så skulle pojkar vilja bli sjuksköterskor med tanke på hur mycket teknik avancerad sjukvård använder

Ja det har du rätt i. Märkligt ändå, för hans anhängare talar om hur beläst JP är, med sina 7 år på Harvard ( vilket jag absolut respekterar ), men inte reagerar på de näst intill fundamentalistiska bibliska aspekterna.

Ja, enligt JP : "Men are interested in things, women are interested in people". Om den teorin stämmer så bör ju exempelvis vårdyrken bli mer intressant för män generellt när tekniken utvecklas. 

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 14:40:53 följande:
    Som sagt du verkat ha kopierat feministernas ambivalens rakt av vad gäller Jordan, ungefär som ni inte vet vilket ben ni ska stå på.

Att starta med vad Jordan och de så kallade antifeministerna förmodas tycka är en klassisk halmgubbe.

Jordan verkar väldigt medveten om att det finns både en biologisk och social komponent.

Att få skulle bestrida det är oklart, klart är att de i Sverige haft ett enormt högt röstläge, de har skrämt kända hjärnforskare till tystnad och likhetsfeminister har vi sett i stort sett överallt i decennier.

Det förefaller dessutom så att kvinnor inte riktigt är förmögna till att upprätthålla en ideologi baserat på axiom, utan att kvinnor hela tiden utgår från vad som känns rätt eller fel.

Därmed är det svårt att veta vem som är likhetsfeminist eller särartsfeminist eftersom samma person kan växla obekymrat mellan dessa båda utgångspunkter beroende på vad som passar.

Det här sprids sedan till män, som dig själv, som blir mer och mer feminina i sättet att resonera när man inte längre behöver upprätthålla någon stringens.

Vad gäller förväntningar, som tydligen behöver skrivas i versaler för de är så viktiga, så är det inte möjligt att frikoppla dem från beteende på ett sätt som du indikerar. 

En bisexuell man bör därför ha en olika sätt att ragga på män på Grindr mot vad han använder för kvinnor på Tinder om han ska ha framgång. Detta eftersom mäns och kvinnor sexualitet skiljer sig så åt att om samma förväntningar ger samma bemötande så blir reaktionerna helt olika. Något vi vet sen studier från 80-talet om vi inte velat veta det tidigare.

Om du nu inte låter din dotter dricka starksprit, köra bil, röka på samt skjuta in älgstudsaren som ju Fru Bard lät sin son göra så kan man nog undra hur mycket övertygelse det ligger i det där citatet.

Ambivalent för att jag inte köper det rakt av? Precis på samma sätt som jag inte köper alla typer av feministiska argument antar jag. 

Det är väl bara en sund inställning att vara beredd att ändra ståndpunkt. Att bara ställa sig i ett hörn med armarna i kors och vägra att lyssna på andra är ju bara tramsigt. 

• enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 14:59:06 följande:
    Jag måste också peta in här att det faktum att du har svårt att se hur det skulle fungera om man var förbjuden att skilja sig om man har barn är anmärkningsvärt.

Inte bara att du då har total brist på fantasi men också förstående för din omvärld och ögon att se med.

Det är ju så majoriteten av människor lever och levt under den tid vi haft skriftspråk. Giftermål existerar dessutom i samtliga kulturer vi någonsin sett, skilsmässa existerar också, men inte i alla.

Den absoluta majoriteten av människor har levt i kulturer som varit chastity kulturer där kvinnan inte haft sex innan bröllopet och efter bröllopet endast haft sex med sin man som hon fortsatt vara gift med livet ut om inte han dog.

Det förklarar dock en del, givet alla andra saker du har svårt att se.

Och det pekar dessutom ut ytterligare ett problem med Jordan. Det är en man vars råd bör undvikas eftersom han drar underliga slutsatser även om förutsättningarna han utgår från är fullt rimliga,
    Ok, så du ser alltså hur det skulle fungera i dagens samhälle? Enlighten us.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 16:25:48 följande:
    Det är så dagens samhälle fungerar, det är så en majoritet av människor lever.
    Och hur skulle det funka i Sverige om vi plötsligt införde förbud mot skilsmässa?
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 16:35:46 följande:
    På samma sätt som övriga världen.
    Jag kanske är otydlig. Skulle det fungera bra här? Skulle det vara ett önskvärt system?
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 16:45:29 följande:
    Det är en helt annan frågeställning.

Du får väl börja med att inse att du hade fel i din ursprungsfråga och sen påbörja en ny frågeställning i så fall.
    Ok, jag uttryckte mig otydligt. Det kunde missuppfattas. Jag menar att jag inte kan se hur ett system med förbud mot skilsmässor skulle kunna fungera i det postmodernistiska Sverige, om det ens är önskvärt.
  • enmanmedskägg
    Anonym (Man) skrev 2018-11-21 17:08:53 följande:
    Jag vet, du har ett feminint sätt att resonera i gott och ont, bra och dåligt.

Istället för att analysera världen genom att frilägga den i termer av vad som är sant eller hur den fungerar så blandar du in vad du tycker och hur du tycker den borde fungera.

Det är ett springande tema i alla dina texter i hela din tråd. Det förklarar de konstiga plagiaten från feminism samt de ännu underligare emotionella utbrotten i början av tråden mot incels.

Jaja, det blir bra det där. Mina "emetionella" utbrott var, som jag påpekat tidigare i tråden, inte mot alla ensamma män, utan den typen som vi ser i filmen i trådstarten. 

Någonstans på vägen har denna tråd kommit att handla om Jordan Peterson, vad manligt och kvinnligt är, och dina försök att provocera genom att tillskriva mig och andra egenskaper och personligheter som vi inte har. Detta utan att ha träffat någon av oss, utan att känna oss. Du måste vara fantastiskt kul på fester. 

Du har genomgående varit otrevlig och nedlåtande, jag vet inte vad du får ut av det men jag får skylla mig själv eftersom jag har matat trollet. Jag borde vetat bättre och gjort det jag tänker göra nu; ignorera dig. 

• enmanmedskägg
    enmanmedskägg skrev 2018-11-21 19:04:28 följande:

Jaja, det blir bra det där. Mina "emetionella" utbrott var, som jag påpekat tidigare i tråden, inte mot alla ensamma män, utan den typen som vi ser i filmen i trådstarten. 

Någonstans på vägen har denna tråd kommit att handla om Jordan Peterson, vad manligt och kvinnligt är, och dina försök att provocera genom att tillskriva mig och andra egenskaper och personligheter som vi inte har. Detta utan att ha träffat någon av oss, utan att känna oss. Du måste vara fantastiskt kul på fester. 

Du har genomgående varit otrevlig och nedlåtande, jag vet inte vad du får ut av det men jag får skylla mig själv eftersom jag har matat trollet. Jag borde vetat bättre och gjort det jag tänker göra nu; ignorera dig. 

Mata inte trollet mer nu.
  • enmanmedskägg
    annabellelee skrev 2018-11-21 19:19:08 följande:
    Ja, kan vi vara överens om att ignorera (Man):s inlägg. Uppenbarligen har den här tråden trampat på alla hans ömma tår, och han reagerar med minst sagt irrationella emotionella utbrott.

Ja, riktigt obehaglig. Som den lite för fulle och elake farbrorn på släktmiddagen som inte kan hålla sig ifrån att pysa ur sig diverse nedsättande om de andra runt bordet. 

Hur som helst. De flesta är överens om att såna som killen i filmen är förkastliga, kanske rent av farliga. De flesta är också överens om att de flesta incels är sympatiska människor.

Problemet blir när, som vissa i den här tråden har gjort, man börjar ursäkta beteendet hos såna som killen i filmen, och ställer upp på deras förklaringsmodell. Skulle alternativet då vara att kvinnor snällt skulle få släppa till för att lugna ner dessa killar? 

Ska vi gå med på deras egen problemformulering och världsbild? Kan det någonsin vara försvarbart att bete sig som han i filmen? Jag tror de allra flesta skulle svara nej på den frågan.

Svar på tråden Kan vi prata om s.k "incels"