Inlägg från: Anonym (Kajamaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kajamaja)

Arga blickar

Vår son är.som em virvelvind och vi gör allt som står i vår makt för att motverka opassande beteende.

Visst får vi blickar ibland även om han ännu är ganska liten men jag tvivlar på att detta är övergående. Det är snarare hans personlighet.

Sådana som kastar blickar är desamma som vissa av de som svarar här i tråden. Oförstående människor som haft beskedliga och enkla barn och tror att barnens beteende beror på vårt bristande föräldraskap. Barn är barn. Särsklit stojigt blir det när de är flera tillsammans. Säker på att du är en riktig lejonmamma!

Jag nonchar oftast bara stirrande blickar. Tar inte åt mig. Vet att jag gör mitt bästa varje dag.

• Anonym (Kajamaja)
    tankfull skrev 2018-11-14 10:04:09 följande:

Jag har en dotter som nu är snart 10 år och väldigt väluppfostrad. Men hon hade enorm energi som liten och ville klättra och hoppa och klänga hela tiden - aldrig skrikig eller högljudd dock. Jag förberedde mig alltid innan vi gick nånstans med att ha med saker som kunde distrahera henne, för jag förstår till fullo att folk blir irriterade på ungar som är högt och lågt hela tiden. Eftersom jag verkligen kämpat med att hitta på sätt att få barnet lugnt, som att ha med dricka, snacks, kul leksaker, prata med henne (titta ut genom fönstret på hundar eller räkna bilar som far förbi), ha med pysselböcker eller nåt annat, så blir jag faktiskt också irriterad på föräldrar till livliga barn som inte tar den kontrollen och distraherar barnen för att folk ska få lugn och ro. Är det en situation där man vet att man måste vänta så får man planera innan. Man skulle i värsta fall kunna säga till receptionisten att man är utanför dörren med barnen och leker och att de kan ringa en signal när turen kommit så kan man gå in igen.

Så du blir irriterad om jag befinner mig i mataffären med mitt barn som kanske är lite högljutt eller, som du uttrycker det, har enormt mycket energi? Du blir irriterad om jag inte tagit med leksaker till barnet då? Snacks blir lite svårt då mitt barn har diabetes och inte mår bra av att äta stup i kvarten.

I övrigt avleder vi och pratar så gott det går, inte alltid det hjälper dock. Man kan ju dock inte ha med leksaker överallt i alla situationer. Dessutom kan barn ha diagnoser som kanske inte syns på utsidan, som gör att det inte är lika lätt för alla föräldrar att avleda o s v.

Folk lär ju fortsätta irritera sig och ge menande blickar ändå men jag kan ju önska att man försökte ha förståelse för varandra. Jag förstår också att andra blir störda och gör ALLT som står i min makt för att förhindra men det är inte tillräckligt i alla situationer. Ska vi då hålla oss inomhus???
  • Anonym (Kajamaja)
    tankfull skrev 2018-11-14 21:56:03 följande:

Det jag säger är att jag blir irriterad på de föräldrar som inte försöker avleda barnen. Jag har sett föräldrar som bara står som fån och låter ungarna härja vilt, har du aldrig sett det menar du? Att ha en väska med lite leksaker i är inte ett dugg svårt, små barn kan gilla att leka med nycklar, reflexer och vattenflaskor också så man kan ta vad man har. Och det måste väl finnas sockerfria snacks också, som typ majskrokar eller nåt? Jag tror inte folk ger elaka blickar om de ser en förälder som verkligen gör sitt yttersta, då blir det nog mer sympatiblickar. 

Visst har jag sett föräldrar som tycks låta sina barn bete sig hur som helst. Jag försöker att inte vara så snabb att döma dock, det är ju trots allt en ögonblicksbild jag ser. Föräldrar måste ju även få koncentrera sig på sitt ärende (t ex inköp av mat) för att någon gång få lämna butiken. Man vet inte mycket om okända människors situation och jag tycker att vi generellt behöver mer förståelse och sympati i vårt samhälle istället för fördomar och fientlighet.

Däremot finns det visst de som inte alls markerar där det krävs t ex när ett barn förstör något eller skadar andra barn. Men när det gäller att vistas i offentliga rum kan man visst avleda med de medel du exemplifierar men inte hela tiden och ibland är det inget som hjälper. Barn har också mindre bra dagar.

Och ja, det finns sockerfria snacks men det mesta innehåller ändå kolhydrater. Annars är det typ gurka eller ägg som gäller och det tror jag inte hade fungerat särskilt avledande.
  • Anonym (Kajamaja)
    jrockyracoon skrev 2018-11-15 22:41:01 följande:

Kanske jag skulle, fast det skulle väl bara strömma in fler halvtokiga inlägg, och jag orkar inte med fler tokstollar än vad som ryms i den här tråden.

Låt mig konstatera några enligt mig oomkullrunkeliga fakta eller åtminstone mycket troliga sanningar:

* Mindre barn saknar till viss grad förmågan att i vissa situationer reglera sig själva. Somliga mer och somliga mindre.

* Vuxna utan psykiska åkommor, har en mer utvecklad hjärna och kan därför förväntas reglera sig.

* Föräldrar till barn, vill i allmänhet inte att barnen ska störa andra. Minst 99% av föräldrarna vill sina barns bästa och strävar mot att uppfostra barnen så bra de förmår. 

* Många personer som har haft barn för väldigt länge sedan, eller kanske inte har några barn, riskerar att grovt underskatta svårigheterna som det innebär att vara förälder till barn som enligt tidigare punkt ofta har svårt att reglera sig.

Min slutsats av dessa punkter är att vuxna har ett ansvar att reglera sig. Att bli förbannad för att barn är som de är och överföra ångest, dåligt samvete och tysta anklagelser till de föräldrar som försöker sitt bästa att ta hand om sina barn efter bästa förmåga är inte ok.

Att bli förbannad för att barn härjar lite, är som att bli förbannad för att en utvecklingsstörd person utstöter lite obehagliga ljud. Det är ett osmakligt, oempatiskt och vettlöst beteende.

Vi behöver komma ihåg att barn har rätt att befinna sig på offentliga platser, precis som vuxna. Den rättigheten ska ingen förneka dem. De har även rätt att vara barn trots den problematik som uppkommer när de ibland stör andra. De vuxna, föräldrar och andra, behöver hantera problematiska situationer på ett moget sätt. 

Att vara surgubbe eller surtant, är inte ett okej sätt att hantera situationen. Ha lite civilkurage och förklara för barnen på ett respektfullt men bestämt sätt, att ni blir störda om de bråkar och skriker, istället för att sitta och surglo. Alternativt, som någon redan föreslagit, hjälp föräldern att hantera situationen på lämpligt sätt.

Amen to that.
  • Anonym (Kajamaja)

Att just högljudda små barn retar folk så till den milda grad! Det finns ju annat som låter mycket och högt ute i samhället i så fall; trafik, tåg, musik i varje klädbutik och restaurang o s v. Stör ni er på allt det och blänger på varenda tutande bilist eller gasande ljud? Ellerär det bara barnröster som skär något så förgjordat i era stackars öron?

Vi kan skatta oss lyckliga att detta är bland våra största bekymmer. Vi borde glädjas åt att barn har så fina rättigheter och möjligheter i vårt land.

Det pågår krig och svält i världen. Barn dör varje sekund. De får inte ens möjligheten att vara barn såsom de borde ha rätt till. Jorden är döende p g a vår livshållning. Stormakter styrs av psykopater.

Tänk, tänk om vi alla istället kunde engagera oss bara en bråkdel lika mycket i de stackars människor vars liv inte kretsar kring lite kiv i ett väntrum. Kring riktiga problem.

Då tror jag världen hade varit en lite bättre plats, trots allt.

• Anonym (Kajamaja)
    Anonym (anonym person) skrev 2018-11-17 01:15:44 följande:

Varför frågar du om du ska säga ifrån när gubben blänger argt. Tycker du ska be om ursäkt istället för att dina barn stör. Förstår att det oftast är äldre som blänger för på deras tid så var barnen strängt uppfostrade. Och då lydde barnen när man sa till dem. För jag antar att du sa till dem?! Idag säger ju inte en del ens till sina barn. Dem får hållas helt enkelt. 

Du tycker kanske att dagens barn borde få smaka på riset när de inte lyder precis såsom barn fick förr?

Du tror inte att barn lyder utan en s k "sträng uopfostran", där föräldern markerar med ord och förklarar pedagogiskt?
Svar på tråden Arga blickar