• Houdini

Arga blickar

Jag tillhör många gånger kategorin stirrande surtant.

Men det är när jag märker att föräldrarna fulldtändigt skiter i vad deras barn gör.

Tex kundvagndrace på Willy där barnen skiter i att det kommer gamla tanter och farbröder runt hörnet och kör på dom, har själv blivit påkörd och inte kul när man har problem med balansen.

När barn får använda de offentliga rummet som en lekplats och stör andra blir jag sur och förbannad

Jag och maken pratar ovh ler gänrna med småttingar det kan många gånger göra att de slutar gråta, skönt för öronen.

Men när man är på VC eller andra ställen inom sjukvården då kan man inte begära att främlingar ska hjälpa till att disyrahera vilda barn.

Och nä en förälder som sktter och pysslar med sitt och inte försöker få lugn på sinabar får ingen sympati från mig. Ser man däremot att de försöker har jag lite mer tålamod.

Men lekande gallskrikande barn är jobbiga tycker ni själva också ju.

Vissa av er pratar om att visa hänsyn men det verkar bara vara att resten av världen ska ta hänsyn till era barn inte att ni ska ta hänsyn till resten.

• Houdini
    jrockyracoon skrev 2018-11-19 23:06:33 följande:

Så du utgår från att andra människor är dåliga föräldrar för att de inte klarar av att hålla barnen lugna vid ett visst tillfälle och att de inte tillfredsställer din ögonblicksbild av situationen?

Önskar du även att andra människor ska döma dig på deras ögonblicksbild av dig, eller finns det andra kvalitéer eller andra sanningar om den du är än den man kan få av dig vid en kort blick?

Jag rekommenderar dig att tro andra om gott, och inte döma förrän du verkligen vet. Jag tänker att t.ex. många föräldrar som har pli på sina barn, kanske har det p.g.a. att de har skrämt, hotat, tvingat och ev. även misshandlat barnen för att följa deras vilja, eller på andra sätt dödat deras spontanitet och naturliga glädje.

Vet t.ex. att barn i klasser med auktoritära lärare blir väldigt tysta och lydiga så länge den auktoritära läraren är där, men det är inte bestående när denna försvinner bort. Däremot för den demokratiske läraren är ljudnivån högre, men med betydligt mer intresserade och inte lika rädda barn. När denna lärare lämnar klassrummet fortsätter det spontana och högljudda utforskandet.

Det kanske inte alls är önskvärt att bryta ner barnens spontana och utforskande livslust, för att tillfredsställa en och annan surtant eller surgubbe som glömt bort att de själva också har varit barn en gång i tiden.

Nu pratar jag om föräldrar som inte gör någonting för att försöka få ordning på sina barn

Utan glatt handlar vidare utan att säga till när barnen leker kull i gångarna i affären och springer in i andra kunder. Som inte låtsas se när barnen pillar och petar på mat och varor de inte ska ha.

Som inte försöker dämpa sina barn i väntrum hos sjukvården där folk är sjuka och trötta.

Föräldrar som försöker har jag största sympati för och hjälper ibland till att distrahera barnen genom att prata eller så med barnen.

Det är dom som tycker att barn ska få göra vad de vill när de vill jag blir irriterad på. Eller de som är så upptagna med sitt att de inte märker vad barnen gör.

De föräldrarna som gjort att tex simhallar förbjudit mobiler och dylika saker för föräldrarna inte har koll på sina badande barn. Barnen skulle kunna drunkna framför ögonen på föräldern men den ser det inte för den Facebookar.

Förklara varför att ett barn måste störa andra för att utvecklas? Ett barn kan kan vara väluppfostrad och nyfiken uppfinningsrik busig på en gång.

Var sak har sin plats, hela världen är inte en lekplats för barn. Utan vi delar alla denna plats och alla ska kunna vara bekväma utanför dina väggar.

Man ska inte behöva vara rädd för att bli omkullsprungen på Willys, inte orka sitta kvar och vänta på din läkartid på VC för att något barn gått bananas där osv osv.

Lika som jag inte tar med och tvingar alla människor att umgås med min hund (hundägare kan vara ganska lika föräldrar faktiskt, är man rädd för hundar ska man hålla sig hemma. För min hund ska minsann med överallt)

I det offentliga rummet får alla anpassa sig och ta hänsyn till varandra.
Svar på tråden Arga blickar