• Äldre 13 Nov 19:59
    1876 visningar
    4 svar
    4
    1876

    Hjälp - ge mig era bästa tips!

    Hej på er alla.

    Jag behöver tips, råd och peppning för att lyckas gå ner till min målvikt. Det rör sig om ca 5-7 kg.

    Mina förutsättningar - extremt stillasittande jobb (resande säljare spenderar ca 6 Tim i bilen/dag), man och två barn så inte supermycket fritid, rätt så kräsen vad gäller frukt och grönsaker.

    Jag vet mycket väl varför vågen har rört sig uppåt de senaste åren - mer inaktiv sen jag bytte till mutt nuvarande jobb och skarv med maten. Tyvärr är det bristande disciplin och tidspress som ställer till det.

    Tar tacksamt emot alls tips som kan underlätta för mig - vardagsmotion jag missar? Bra mat att ha med i bilen? ( ingen möjlighet att värma mat och köpa längs vägarna är tyvärr inte så nyttigt).

    Jag har försökt i perioder att dra ner på onyttigheter (chips är min största last) och röra på mig i form av powerwalks (gymmet ser jag inte som en praktiskt möjlighet pga tidsbrist) men tyvärr faller jag snabbt tillbaka i mina dåliga vanor. Vad äter ni när ni är supersugna på onyttigheter?

    Dålig karaktär jag vet men nu ska det bli ändring på det!!

  • Svar på tråden Hjälp - ge mig era bästa tips!
  • Äldre 13 Nov 21:55
    #1

    1: (långt projekt) Ät EN ny grönsak och EN ny frukt varje vecka. Frukten och grönsaken ska vara i säsong (säg till om du vill ha en lista för nov-dec) och du ska äta minst 20 gram varje dag, men behöver inte äta mer om du inte kan/vill. Först när veckan är slut får du bestämma om du vill äta den frukten/grönsaken i framtiden. (undantag om du blir spyfärdig eller får en allergisk reaktion, då ska du så klart sluta äta direkt)

    2: Sötsuget kapar du genom att äta fett och protein när du känner det. Ha lite ost och skinka eller korv i en kylburk i bilen.

    3: Parkera bilen när du kan och gå en bit dit du ska.

    4: Kyl- eller värmelådor/termosar att ha lunch i, nyttigare än att äta på en mack, donken eller dyl. 

    5: Once-a-month-ing för luncherna. EN dag, laga alla luncher du behöver på en månad och stoppa i frysen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Äldre 14 Nov 08:48
    #2

    Tack för tips!

    Mattermos ska jag nog införskaffa - bra tips för att slippa köpa mat.

    Någon annan som har bra tips?

  • Äldre 14 Nov 09:43
    #3

    Jag har upptäckt att när jag har kapat mina dåliga vanor helt tappar jag suget efter dem, ganska fort brukar det gå. Dvs för mig funkar inte "dra ner på chips" utan sluta äta chips över huvud taget. Börjar jag väl äta chips är det nästan omöjligt för mig att nöja mig med lite.

    För mig är det grönsaker (och frukt för all del) som tar bort sötsuget, inte protein och fett (men det funkar säkert för en del). Ju mer råkost jag äter, desto mindre sötsug. Riktigt salt mat ökar också mitt sötsug, så korv och ost är ingen riktig hit för mig på det sättet (däremot dämpar det ju hungern effektivt). Är du kräsen vad gäller frukt och grönt, ät mer av det du gillar. Gillar du morötter? Ha med några i bilen, skalade och ätklara.

    Tycker du att det är trist med grönsaker till maten, hitta på något sätt att sätta smak på dem. Jag tycker att frysta örtkryddor är typ en av världens bästa uppfinningar i matväg, nästan vad som helst piggas upp av rejält med t ex gräslök, eller persilja, mynta, basilika etc. Och zest och saft från citron eller lime. 

    En god dressing blandar du av dijonsenap, dragon, olivolja, vinäger och salt. Passar till alla grönsaker! Solrosfrön är också gott i sallad, naturella eller rostade och salta.

    Varken frysta örtkryddor eller dressing tar särskilt lång stund att fixa fram.

    Försök att hitta någon stund till en promenad eller springtur, gärna varje dag. Om du t ex har för vana att titta på någon TV-serie i soffan, byt ut TV-serie mot podd som du lyssnar till i rörelse.

    Det är nog mina bästa tips.

  • Äldre 15 Nov 22:12
    #4

    Tack för tips.

    Hålla mig undan helt från chips är nog rätt väg att gå, jag kan inte heller ta litegrann.

    Morötter är en av grönsakerna jag faktiskt äter, bra snacks till bilen. Det ska jag ha i åtanke.

Svar på tråden Hjälp - ge mig era bästa tips!