• Anonym (...)

Känner ingen hunger - Fler?

Är inne i en stressad period i livet, igen. Har märkt att under dessa perioder så känner inte min mage att den behöver mat. Alltså jag som verkligen gå långa stunder utan att äta och helt glömma bort det. Kom på mig själv härom dagen när jag åt pedagogisk måltid (lite mindre än full vuxen portion) på jobbet vid 10:30 tiden och sedan var det full rulle på jobbet ända till 19:30. När jag kom hem var jag så slut att jag däckade på soffan och sedan nästa morgon tänkte jag "Oj, jag åt inget igår typ". En av anledningarna kan också vara att jag i tidigare år tränat kampsport på elitnivå och kanske tyvärr vant min mage att gå hungrig och klara av det pga olika viktklasser och bantning förr.

Någon mer som tappat hungerkänslan?

• Svar på tråden Känner ingen hunger - Fler?
  • cosinus

Man är olika.

Stress får en del att äta mer och andra tappar aptiten.

Jag tillhör den senare skaran men har lärt mig att äta på klocka när jag är inne i såna perioder för mat gör det ändå lättare att hantera, även om inte kroppen begriper det själv just då.

• Anonym (muffins)

Jag har onormalt liten aptit. Kan gå en hel dag utan att äta för att jag glömmer bort det. Blir liksom inte hungrig om jag inte tränar.

• Anonym (Ätstörd)

Känner inte heller någon hunger, bortsett från när jag är gravid. Och så har det varit, vad jag kan minnas, hela mitt vuxna liv. Hade ätstörningar i tonåren och tänker lite som du, att kroppen tagit skada och glömt bort hungerkänslan, då den tvingats vara hungrig i många och ibland långa perioder. Jag kan vara oäten flera dagar om det vill sig illa. Kan äta ett äpple eller en macka någon gång om dagen. Dock så tvingar jag i mig mat regelbundet. Känns trist att inte ha någon matglädje längre. I grunden är jag en matälskare som brukade sluka allt ätbart inom räckhåll

• Anonym (L)

Kroppen vänjer sig. Äter man för lite under en längre tid hamnar man i ketos och hungerskänslorna är som bortblåst. Tvingar du dig att äta vid "rätt" tid och inte hoppar över måltider så kommer hungern tillbaka

Svar på tråden Känner ingen hunger - Fler?